Chamonix vill inte vara dumsnål.

tripsta

Ny medlem
Tänkte ta skidorna med mig ner till Cham i år. Slippa hyra och slösa tid på det. Mer tid till åkning, men hur står sig ett par Pistrocker från atomic 2015. Tror ni att det funkar hyfsat att åka offpist på. Att det inte är optimalt, det förstår jag.
Det vore rätt nice att spara tid&pengar.
Tänkte att jag skulle åka glaciären "Valle Blanche" och det vore svinkul att göra ett helikopter-åk om jag hittar ett crew. Sabbar jag upplevelsen helt?

Jag är 1.65 väger 70, stormtrivs med skidorna i pist.

I mina ögon är det korta svaret att ja, du sabbar upplevelsen. Å andra sidan har vi idag ingen aning om förhållandena, men det enkla alternativet är väl att ta med pistskidorna och är det bra förhållanden så hyr du ngt vettigt.

//Jens

Absolut. Får se över något som funkar här hemma och hyra på plats. Supertaggad inför resan! Är väl lite osäker när det kommer till så breda skidor, har aldrig testat. Bara kört pist alla år.

Säker på det där med heliskiing? Generellt är det förbjudet i franska alperna. Dessutom är det kraftigt överreklamerat, även på ställen som Alaska. Fast det är det nästan ingen som gjort det som skulle erkänna. Faktum är att tura upp ensam nattetid i månsken på Åreskutan är en större upplevelse än heliskiing i Alaska, även om man ner lika gärna kunde åkt longboard.

la_grave sa:
Säker på det där med heliskiing? Generellt är det förbjudet i franska alperna. Dessutom är det kraftigt överreklamerat, även på ställen som Alaska. Fast det är det nästan ingen som gjort det som skulle erkänna. Faktum är att tura upp ensam nattetid i månsken på Åreskutan är en större upplevelse än heliskiing i Alaska, även om man ner lika gärna kunde åkt longboard.
Finns heliskiing tillgängligt en kort bilfärd från cham till schweiz/italien.
I övrigt håller jag med, även om det hade det varit häftigt att prova någon gång såklart..

När jag tänker efter har jag kört Vallée blanche och offpist på Grands Montets med betydligt smalare och hårdare skidor än dina Redster , dock lite längre (200 cm). Det gick ju faktiskt alldeles utmärkt en gång i tiden. Så visst går det ... men ärligt talat är det långt ifrån optimalt. Så svaret på din fråga är, nej du sabbar inte upplevelsen och är du en riktigt duktig (skitbra) skidåkare fixar du det lätt. Men har du begränsad erfarenhet av offpist och blandade snöförhållanden får du det mycket roligare med ett par skidor som är tillverkade för sådana förhållande.

/MM

Ekvationen är ju busenkel. Pengarna du sparar från den uteblivna, ickeexisterande heliskin lägger du på ett par allroundbetonade offpistlagg och tar med dig båda paren till Cham. Lätt som en plätt!

Tack för bra svar. Det finns massor av Youtubeklipp när dom kör skidor från helikopter i Chamonix, och har fått tag i ett par företag som gör grejen i området. Rätt dyrt, runt 400euro per åk. Och tror att det uppskattas om man är fler än en åkare. @xSooLx: Ville slippa släpa skidor från planet.
@Mountain_man TACK för ett jättebra svar. Nu vet jag precis hur det ligger till. Jag hyr ett par feta där nere som klarar både off och i pist. Check.
@Lenrik Får jag mersmak är inte en nattur på Åreskutan omöjligt.

Mountain_Man sa:
När jag tänker efter har jag kört Vallée blanche och offpist på Grands Montets med betydligt smalare och hårdare skidor än dina Redster , dock lite längre (200 cm). Det gick ju faktiskt alldeles utmärkt en gång i tiden. Så visst går det ... men ärligt talat är det långt ifrån optimalt. Så svaret på din fråga är, nej du sabbar inte upplevelsen och är du en riktigt duktig (skitbra) skidåkare fixar du det lätt. Men har du begränsad erfarenhet av offpist och blandade snöförhållanden får du det mycket roligare med ett par skidor som är tillverkade för sådana förhållande.

/MM
Jag misstänker dock att dina lagg inte hade så väldigt med svängradie att tala om? Det är inte nödvändigtvis åkytan som ställer till det!

la_grave sa:
Heliskiing är det bästa som finns eftersom även de lata kan få ta del av den bästa åkningen. När åkte du i AK?

josh sa:
la_grave sa:
Heliskiing är det bästa som finns eftersom även de lata kan få ta del av den bästa åkningen. När åkte du i AK?
Tror det var 2007 resp 2008

Fast bästa skidåkningen är så mycket mer. Hur vanligt är det tex med heliskiing utan guide så man slipper beskäftiga begränsningar?

la_grave sa:
josh sa:
la_grave sa:

Fast bästa skidåkningen är så mycket mer. Hur vanligt är det tex med heliskiing utan guide så man slipper beskäftiga begränsningar?
Det finns tyvärr inte om man inte har sin egen visp och bra känningar.

josh sa:
la_grave sa:
josh sa:

Det finns tyvärr inte om man inte har sin egen visp och bra känningar.
Även med egen helikopter ska det mycket till för att slippa guiden. Annars vore ju Alaska väldigt lämpligt utan guide, det är ju sällan svårt att hitta ner när man åker där.

Som nämnts i tråden så ta pengarna du inte lägger på helikoptern och hyr/köp ett par skidor anpassade för offpiståkning. Det går att åka med pistsmiskare i löst före, men är oändligt mycket mer förlåtande att ha ett par bredare/anpassade skidor för det (i benämningen åkrolighet/spenderad energi)

Helisskiing i Frankrike är så vitt jag vet förbjudet - dock så ska det om jag minns rätt från det jag hört från helikopterföretaget i Valdi vara så att det de faktiskt inte får göra är att LANDA/släppa av på topparna(pga. nåt naturskyddsgrjs). Vad de gör är helt enkelt att lyfta i Cham/var det nu är och flyga över gränsen till Italien/Schweiz, släppa och köra där, för att sedan plocka upp och flyga tillbaka till Cham. 99% säker på att det är så det funkar.

@karlj86 Det är möjligt, bor du runt Sthlms-trakten?
@Dekadent Ja, om det finns restriktioner, då får ta ett berg på gränsen, sen flyga hem igen. Vet du varför det är förbjudet i frankrike, lavinrisk eller har det med naturskyddslagar att göra? Några gör det ju, och lägger ut det "online" men sen är det ingen som frågar vad du ska ha för dig, när du begär luftrummet heller:)

Så, då har jag en lite klarare bild. Jag är i kontakt med LUEX. LineUpExplorers. Jag har skräddat ett paket lördag den andra januari. Ser ut så här:

Heliski from Chamonix, France!

Which run to choose and why Chamonix as your base for heliski?
From Chamonix you reach some of the best heliski in the Alps in no time, the perfect base! Switzerland and Italy is only a few minutes away.
Italy offers the most variety on runs. Val Veny on the south side of Mt Blanc Massif is highly glaciated, super beautiful scenery!
Val Veny and also Valgrisenche offer attractive runs, especially some gems for advanced riding level!

Prices (Group Heliski):
Heliski Trient (Switzerland): 1 flight: 495 EUR

Här är en video från en annan firma.

Så om någon vill hänga på så hojta till. Annars bokar jag helikoptern själv i helgen.

A huge glacier landscape will be the atmosphere of this great North face run.

Vertical drop: 1954m.

Skiing Difficulty: must be able to keep skis well under control. Off piste skiing experience required.

Dates : December to May

Leaves from Chamonix at 8h30 am, returns to Chamonix around 3 of 4 pm.

At the end of the day, optional off-piste skiing is available on Balme ski area (lift tickets are not included).

Should weather or snow conditions not allow helicopter take off, we can adapt the program and guide you skiing off-piste for the day. Helicopter flying costs would therefore be reimbursed and lift access paid for by our office.

Tillbaka
Topp