Chamonix

LisaMaria

Ny medlem
Chamonix
Hej!
Har åkt skidor i flera olika orter i Frankrike de senaste åren men av någon anledning har det aldrig blivit Chamonix. Tror att jag blivit lite avskräckt av att man verkar vara tvungen att åka buss varje dag. Men nu är jag lite sugen ändå på att åka dit, så är det någon som har varit där och kan berätta hur det fungerar vore jag tacksam. Måste man åka buss överallt, är det effektivt eller väldigt tiskrävande? Hur är skidåkningen (för en medelmåtta)? Tänker undvika sport- och påsklov då jag är "vuxen" (30). Tacksam för svar. Har någon åkt dit med Nortlander så får ni gärna berätta om det fungerade bra också.
Lisa

Chamonix
Beror på var du bor och var du vill åka. Ifall du bor i Sud och vill åka i Grands Montets så får du åka buss en stund t ex men om du bor uppe vid Brevent stationen så har du en kortare promenad just dit. Bor du Argentiere så åker du antagligen mest i Grands Montets för det är bara nerför slänten. Är du en "medelmåtta" som inte vill trängas med bummare, ungdomar och franska turister så är det en bra idé att skippa Chamonix helt, det är en fantastisk skidort (ibland) men jag tror att de flesta andra orter är smidigare och kan erbjuda mer för en medelmåtta.
Piståkningen är sådär, systemen sitter inte ihop särskilt smidigt och det kan bli lite köer speciellt gondoler/kabiner upp från dalstationer.
Är du nyfiken på den mytiska staden och är beredd på att åka lite buss så varför inte? Undvik v7-9 men v10 -13 brukar vara rätt bra med snö och sol. UCPA lär ju vara sjyst för dig, "skidskola" och "mognare" medresenärer.

Chamonix
Jag tycker inte det är något särskilt problem att åka buss, hellre det än gå! Jag ska också till chamonix i vinter och undrar om någon har ngt nummer eller mail till någon man kan fixa boende från?? Letar som attan! Svara i GBn helst :)
Tack tack!

Chamonix
Jag hade absolut inga problem som helst med bussarna i chamonix, tyckte knappt man tänkte på det. Bor du i Sud så går alla bussar väldigt smidigt ifrån centrum. går bussar jätte ofta så det funkar hur bra som helst. Lite väl mycket snöhets i chamonix dock, men sjukt bra party, finns knappt bättre någon annan stans. :)

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp