Champoluc eller Sestriere

Tror inte någon här på forumet tycker den är speciellt utmanande faktiskt. Håller med om sträckningen efter är trevlig. Dock så landar man nere i Monterosas antagligen äldsta och långsammaste liftar (inkl. Jolanda), oavsett om man ska vidare eller tillbaka i systemet. Därför bättre att ta bussen till Frashey..🤟
Jolanda är ju en ytterst trevlig lift upp från la trinite. Litet långsam dock. Men nästan 600 höjdmeter är inte dåligt på ca 9min ändå.

Men kommer inte ihåg vad liften du syftar på heter.. den är också långsam men pisten från den är också riktigt bra. Så jag skulle aldrig bemöda mig att åka till Frachy
för att ta mig vidare om jag inte hade bråttom.

Frachy liften är bra om man besöker monterosa från någon annan ort i aosta dalen. Gratis parkering och snabbare till Gressoney och vidare till Alagna.

Senast ändrad:
Men kommer inte ihåg vad liften du syftar på heter.. den är också långsam men pisten från den är också riktigt bra. Så jag skulle aldrig bemöda mig att åka till Frachy
för att ta mig vidare om jag inte hade bråttom.
Liften heter Belvedere som går tillbaka mot Champoluc, och den andra Ciarcerio vidare bortöver. Båda lika gamla

Kom på nu att vi hade närmare till skidbussen vid kyrkan än att gå motlutet upp till byns lift, och då kunde vi lika gärna sitta kvar till Frashey då vi ville upp till solsidan så fort som möjligt och köra Pistone Betta på morgonen.

20240116_154422.webp

Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.🙂
En vanlig anledning att det inte går så fort i trånga "branta" passager är ju också för alla proffsåkare som uteslutande är män ska kryssa alldeles för nära barn så de blir rädda och åker ännu saktare. Samma fenomen utspelar sig även i biltrafiken.

Litet roligt på ett freeride forum att man tycker att den branten är utmanande. Åkt den med inte så bekväma åkare många gånger. Den backen efter den roliga lilla branten är ju en av de bästa i monterosa ski. Oftast är branten också i bra skick vilket gör att den är väldigt bra för nybörjare att vänja sig med brantara litet smalare backe.🙂

Som sagt är den knappast utmanande för någon här. Men passagen är ju ganska smal och när jag passerat där efter lunch har där varit pucklar med is mellan. Och jag har förståelse för att de som föredrar blåa backar inte uppskattar den. Minns t ex hur jobbigt det var för min mamma att ta sig ner för sådant. Och om den inte går att välja bort om man vill ta sig till en viss del av systemet så är det en nackdel för familjer.

Men visst, den passagen är kort och öppnar snabbt upp till en fin bred röd backe om jag minns rätt. Letade i mitt fotoarkiv - är detta samma backe litet längre ner efter en vänstersväng?

1749221460805.webp

Som sagt är den knappast utmanande för någon här. Men passagen är ju ganska smal och när jag passerat där efter lunch har där varit pucklar med is mellan. Och jag har förståelse för att de som föredrar blåa backar inte uppskattar den. Minns t ex hur jobbigt det var för min mamma att ta sig ner för sådant. Och om den inte går att välja bort om man vill ta sig till en viss del av systemet så är det en nackdel för familjer.

Men visst, den passagen är kort och öppnar snabbt upp till en fin bred röd backe om jag minns rätt. Letade i mitt fotoarkiv - är detta samma backe litet längre ner efter en vänstersväng?

Visa bilaga 39471
Man får se upp för dessa passager. Kommer ihåg när jag var i Flims och kom fram till ett backkrön där det stod en massa folk. I backen nedaför var myllrade det av folk som stod still eller låg i backen. Jag tappade tålamodet och körde typ en 11 längst till höger. Problemet var att när backen flackade ut var högersidan inte en pist längre utan någan slags månlandskap där jag kom i självsvängning och och stupade med näsan först. Vaknade till av att ngn frågade på tyska hur det stod till. Bröt nästan nacken där...
En annan höjdare är sista branten ner till byn vid Pardatschgratbahnliften i Ischgl, brukar bli isigt som f-n där och folk hasar ner eller lägger sig i backen.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp