Chondromalacie Patella, Privat kirurgi?

LisaM

Ny medlem
Dvs dåligt brosk har jag. Åkte snowboard i 11år innan det blev så illa att jag mer eller mindre måste sluta. :-( Jobbat i Saalbach en säsong och i Verbier fem och vuxit upp i Tänndalen så det är en stor förlust.

Jag skall ev. få operera mig om sådär tre år. Men jag har redan väntat i två på att bli bättre, tränade intensivt ett tag, men tappade sugen när jag inte blev bättre märkvärt. Jättedeprimerande och då orkar man ju inte träna heller. Kan hasa omkring hjälpligt, men får lätt ont. Hoppa är farligt för landar jag fel kan jag knappt stödja på knäet på en vecka. Är det hårt så jag måste carva så gör det snabbt ont.

Det har iallafall gått från att knappt kunna resa på mig efter att ha knäppt bindningen til att jag faktiskt kan åka lite smått ibland om jag tar det lugnt.

Men det är inte KUL. Jag saknar att åka på "riktigt".

Hur gör man om man vill opereras privat? I mitt landsting står jag i kö för röntgen i 12-36månader.. Sedan ytterligare tid innan operation om det en s blir någon, och en operation hjälper inte 100% Utan gör det bara LITE bättre.

Jag hade samma problem för nästan tio år sen... Jag tränade bort mina problem! Jag hade så jävla ont efter åkning att jag knappt kunde stå upp. Tränade upp musklerna runt knät, och vips så blev allt bra! Har åkt över 1000 dagar sen dess utan problem. Träna, träna, träna! Lycka till!

Förresten, det finns en läkare vid namn Doktor Schenk som har sin praktik i Schruns, Österrike som är världsbäst på knän, försök komma i kontakt med honom.

Hej lisa. Så här ligger det till:
I Sverige har vi fritt vårdsökande vilket beviljar dig att vid en längra väntetid inför operation begära att få utfört operationen någon annanstans. Här i skåne har vi möjlighet att söka vården nån annanstans om väntetiden i vårat landsting överstiger 3 mån. Hur det är uppe hos er vet jag inte men det borde vara ungefär detsamma. En länk till väntetider i landet hittar du här: http://sas.lf.se/vivprod/cgi/broker...rogram=viv_pgm.websida.sas&mall=frameset.html
Att få landstinget att godkänna en privat operation tror jag du kan glömma. Och att betala själv är nog inte att tänka på heller. Problemet är att du inte kan hävda fritt vårdsökande annat än vid operation, alltså kommer du få vänta den tid det tar för röntgen innan du kan börja leta korta väntetider.
Vad jag hade gjort är följande:
Kolla upp vad det skulle kosta att röntga knäät på en privat klinik. Är det överkomligt så betala detta själv och slipp vänta 12-36 mån. Sen tar du med dig alla uppgifter till din läkare som skriver ut en remiss för operation. Skulle väntetiden för operationen sen överstiga ditt landstings bestämmelser för fritt vårdsökande, så letar du upp kortast möjliga väntetid och begär att få bli opererad där istället.
En viktig detalj är dock att du genom att söka vård någon annanstans går miste om sjukreseersättningen. Denna får du bekosta själv.
Hoppas det något förvirrade svaret hjälpte dig lite iallafall =)

Tack för svaren. Man vill ju bara gråta för det mesta när man tänker på knäna. Bra idé att försöka få röntgas privat, jag kom faktiskt idag på samma sak efter att ha fått ett litet sammanbrott när jag pratat med ortopeden och insåg att det inte ens var OPERATION jag skulle vänta tre år på utan RÖNTGEN (vilket verkar sjukt då jag redan för två år sedan gjort grundliga undersökningar i schweiz för att reda ut vad problemet var) . Är både röntgad och magnetröntgad. Men jag skall kolla upp hur det funkar privat och det kan vara värt en hel del pengar att fixa så jag krymper operationstiden lite om jag ens bör opereras, det vet jag ju inte.

Hursomhelst, jag VILL träna, men vet inte riktigt hur jag skall få det kul, och hur mycket. Har gått på en massa sjukgymnastik, men det är trist och svårt att hinna med att passa fasta tider, jag går fotoskola med reportageinriktning plus att jag jobbar extra på en hästgård och frilansar lite smått med foto& skrivande. (OCH behöver VILA ibland) :-) Hursomhelst har jag investerat i en mountainbike och det är ju askul, Gotland som jag pluggar på är hyfsat platt vilket är skönt för knäna. Jag TROR att det är bra träning, det gör inte så fasansfullt ont att cykla iallafall.

JÄTTESKÖNT att höra att någon blivit bra med träning och faktiskt återhämtat sig helt. VÄGRAR tro att allt är kört och att jag aldrig mer skall åka puder "på riktigt".. Eller kunna hänga i parken för den delen. NU DJÄVLAR skall jag bli bra. Så är det bara.

Yoga har hjälpt en del, ridningen stärker lite, men jag skall försöka komma igång med cyklandet ordentligt också.

Någon som vet hur mycket man måste cykla för att det skall ge något resultat öht? Jag får superlätt ont, så det finns inte så många träningsformer som fungerar och är kul. Kanske gym är bästa alternativet. Men man blir ju helt hjärndöd och oinspirerad av att sitta där och jobba. :-( Kan inte motivera mig att gå till någon källarlokal och kämpa helt själv. Det har jag insett under dessa år, för jag har verkligen försökt.

Hur la du upp träningen Richi? Jag inser att jag kanske måste gymma. Och är det enda sättet så gör jag det.

>Någon som vet hur mycket man måste cykla för att det skall ge något resultat öht?<

Nu menar jag inte i minuter och intensitet egentligen, utan snarare om tre hyfsat lätta pass i veckan kan vara en bra start, eller om man måste gå ut tuffare med fler dagar?

Visst att ensidig träning inte är så bra, men jag rider mycket (4-5dgr i veckan och då 2-4hästar per tillfälle) och när jag gör det så varvar jag med att sitta av och promenera. Får ont av att sitta i sadeln för länge. Så det blir ju lite träning då med.

Om du pallar med studsmatta borde du väl kunna träna knäna ganska bra på den kanske?

Jag har dragit av korsbandet i mitt ena knä samt skadat brosket och tänjt lite på ledbanden.
Men för mig så hjälper cykling väldigt lite för just brosket. Det ända som hjälper är styrketräning.
Har jag haft ett uppehåll på styrketräningen i nån månad så börjar jag få låsningar och knakningar i knät, även om jag har cyklat under tiden.

Mitt förslag är att börja styrketräna. Ja, jag vet det är inte roligast alla gånger men men det ger resultat.

/jonny

hejsan
kolla med värnamo sjukhus, har en nära bekant som opererade sitt ena knä där o det gick jätte fort för han o få tid typ ett läkarbesök o sedan 2 veckors vänte tid till röntgen. typ 1-2månaders väntan på operationen. men det tar väldigt lång tid o bygga upp ett knä igen det krävs mycket tränning, så det som rekomnderas är att du cykla hur mycket som helst innan så du har musklerna vid opertionen , så går processen fortare, före operationen så kunde han knappt gå i en trappa .idag så springer han igen och ska börja åka skidor i vinter.
så se vilka undervärk dem kan göra!!
lycka till!

Styrketräna är bra, fungerar i alla fall bra för mitt knä.

Viktigt är att försöka stärka musklerna runt knät och inte bara köra ensidiga benspark och knäböj. Vad gäller
bensparken kan man vrida foten så långt det går åt höger eller vänster och sedan göra övningen. I dessa fall behövs
väldigt lite vikt (en viktmanchett med något kilo räcker i början), man blir förvånad över hur svag man är i dessa
muskler på sidan av låret. Benböjen kan också varieras för att träna rätt muskler genom att öka mellanrummet
mellan fötterna.

/Magnus

Tusen tusen tack för peppet. I perioder håller jag på att totalt deppa ihop, men nu skall jag göra ett ryck och bli stark.

Simma kan jag ju faktiskt också göra här i Hemse. Gjorde det mycket en period förut, dels när jag var i Verbier och inte kunde gör annat än ligga och plaska i poolen, men också sen. Måste bara skärpa mig, sparka mig i baken och komma igång. Det måste ju inte vara långa pass vad jag förstår, bara många.. Har en cykelrunda på 3,5-4,5km nånting som tar 20min drygt som jag skall göra så ofta jag får tid över och inte har värk i knäna, vilket inte är så ofta kanske. :-( Men man kanske kan skita i att det värker lite och cykla sakta på låg växel?

Bröstsimma kan jag inte göra för det gör ont väldigt lätt, men Crawla funkar fint. Skall försöka tvinga mig att även om jag har mycket att göra utöver ridningen cykla rundan minst 3ggr/v och simma minst en g/ vecka och då minst en km, för det brukar knäna fixa. (Tar ca 30-40min beroende på dagsformen) Det borde vara en ganska bra start första månaden nu?

Jag har ju inte suttit stilla, utan rört mig mycket, cyklat lite och ridit/ promenerat massor. Har ett litet träningspass från sjukgymnasten som jag borde köra minst varannan dag, fattar inte hur jag skall hinna allt. Knäna är jäkligt viktiga, men skolan och hästjobbet likaså, för att jag kommer ut i naturen och får fokusera på annat än skador och skola. (Och få in lite pengar..)

Tillbaka
Topp