Cobra R4/8 eller G3?

hagen

Ny medlem
Cobra R4/8 eller G3?
Överlägger ett bindningsinköp och står mellan G3 Targa och Cobra.

Har kört på ett par Rottefella ett bra tag och är nöjd (förutom att metallen till slut inte pallade för trycket..)

Prövade Black Diamond O1 idag, men gillar inte styvheten. Då var G3:an betydligt "flexiblare" och tillåter en att gå längre ner framåt. Jag åker relativt djupt och gillar en fri fot.

Hur förhåller sig Cobra R4 och R8 till G3/BD 01? Rottefella känns som ett gediget köp, men det vore skönt om någon kunde dela med sig av sin erfarenhet av kanske främst R4:an..!

Johannes

Cobra R4/8 eller G3?
Cobra R4:an är ung. som R8 fast med mjukare fjädrar, dvs dessa 2 liknar varandra rätt mycke. Är du 50-75kg så är det nog R4 annars R8. Om man köper R8 slipper man vajern och får stag i stället de är lätta att ta bort vid slipning etc..

G3 är i mitt tycke lättare och smidigare (har ej vägt den och så utan den känns så för mig) Det är en rolig bindning på en skida som inte är för hård och tung. Fin allround. Nackdelen med den som jag ser det är dom klena "anti-ice" plattorna som spricker hit och dit men kostar ju inte mycke att köpa som reservdel. Det är lite samma med R-bindningarna också men häldelen på dessa är kompakt och håller väl därför.

Som jag ser det är G3 lekfullare men R8:an mera stabil, det ena behöver inte nödvändigtvis vara bättre än det andra :) . Hursomhelst ska bindningen matcha skidan... tycker i alla fall jag :)

gotur :)

Cobra R4/8 eller G3?
Jag är ett inbitet rottefella-fan. Har åkt lite på G3 och tyckte rent ut sagt det var för j'vligt. R8 är enligt mig allt du behöver. Stabil och hållbar. (har bara pajat en "kabel" sen dom kom), och har åkt väldigt mycket. Har också åkt med dem på många olika sorters skidor. Både puderlagg och racinglagg. Av de i världscupen som inte kör på NTN kör har de flesta R8, inlkusive mig.

G3 passar inte så bra om man vill ha bra tryck på innerskidan, iallafall inte för mig.

Olle

Cobra R4/8 eller G3?
Jag har testat R8 snabbt men kör själv på G3 targa. Jag har kört denna de sista 180 skiddagarna å den är lika bra som när jag köpte den, aldrig krånglat, ger bra tryck på båda skidorna, bra känsla i pist som puder och mycket tillbehör om något går sönder.

Jag har kört crosstour cartridges nu hela tiden men nu när jag önskar mer motstånd samt skaffat fetare skidor så kommer jag att beställa worldcup.

Som ollecollberg skriver så kör nästintill hela världseliten på just R8:an, kanske betyder något...?! Men ja är nöjd, dessutom lite billigare vanligtvis!

Cobra R4/8 eller G3?
nu har jag köpt G3 bindningen och kan göra en bedömning..
Andra skiddagen går kabeln rakt av! Det visar sig att affären monterat den fel, så jag ska inte skylla på bindningen..

Felet fixades och den fungerar nu normalt. Men som Olle skriver får man ju inget tryck som helst på inneskidan! Dessutom finns det knappt nåt motstånd framifrån, vilket gör att det blir betydligt jobbigare att köra än med en bindning som trycker emot lite. Jag kan ju i princip sätta mig ner med knäna på skidorna..!
Antar att R8:an ger mer motstånd?
Isåfall ska jag försöka hitta en köpare till mina G3 och investera i en mer stabil bindning..

Johannes

Cobra R4/8 eller G3?
Jag vet inte hur länge du nu använt den men ge bindningen vilken du nu än väljer åtmindstånde en 5-10 dagar innan du dömmer ut den..... :-)

Lite arbetsammare än tex en R8 kanske den är men ganska marginellt i sådana fall, R8:an ger mer motstånd men flexmotståndet har nog inte så mycke med hur jobbigt det är utan du får göra lite annorlunda i stället. Däremot är R8 mer stabil och kan därför kanske kännas mindre jobbig.

Ställa dig ner på knä ska du väl kunna göra med alla kabelbindningar?

Senast ändrad:
Cobra R4/8 eller G3?
Jag tycker G3 är grymt bra! Den gör sitt jobb och är en enkel och smart konstruktion. Min uppfattning är att kroppen ska sköta skidåkandet så jag är ingen vän av "aktiva" bindningar.

Det verkar som en del har problem med G3 men jag tror att många spänner fjädrarna så hårt att det blir problem med hållfastheten. Vill man sitta jäkligt fast kanske man skall välja en annan bindning än G3?? Hammerhead?

Cobra R4/8 eller G3?
du har flera poänger. jag håller med om att kroppen ska göra jobbet! jag åker själv väldigt explosivt och gillar att mycket flexibilitet i bindningen. Ska åka på den ett par dagar till i helgen och göra ytterligare en bedömning..
Men min känsla var att inneskidan var svår att kontrollera, läggs inte så mycket tryck på den automatiskt. O sätta dig på knä kan du visserligen göra med kabelbindningar, men med mer eller mindre motstånd om du förstår vad jag menar:)
G3 ger knappt något motstånd..

Har också prövat blackdiamond o3, den är som du säger den andra extremen! alldeles för aktiv i min smak..jag vill alltså ha nånting däremellan. skulle R8:an vara ett bra alternativ?

Cobra R4/8 eller G3?
R8 är mer fartstabil, klarar tyngre och hårdare skidor bättre och är ganska mycket mer "aktiv" än G3.

G3 kommer till sin rätt på en lättare mjukare skida (ex. K2 diverse Stinx osv...) och passar bra som allroundbindning både uppför och nedför.

Det blir inte så stor skillnad av att skruva ihop fjädern allt som går på en G3. Det enda som händer är att det blir en massa trilskande för att får in skon i bindningen, sedan klämmer man ihop fjädrarna så den inte funkar som den ska. Lagom spännt är väl när man precis kan haka i hälen och fälla upp bakkappan.

Cobra R4/8 eller G3?
Jag har även åkt mycket på hammerhead. Dom ger GRYMT tryck på innerskidan vilket kan vara riktigt gött när man ligger och carvar, men inte när man ska köra offpist. R8 är fortfarande min favorit! :)

Olle

Cobra R4/8 eller G3?
Jag har hyrt ett par skidor med R4 under mina första 4 dagar på telisar. Sista dagen började pjäxan glida ur tåfästet när man böjde för mycket.

Sen dess har jag köpt ett par skidor med R8 och åkt en vecka på. Tycker att den fungerar utmärkt och kvalitéten känns grym!
R8 ger bra motstånd och kontroll med mina Line Chronic.

Snödjup

Tillbaka
Topp