cobrakabel till chilibindning?

johanb

Aktiv medlem
Borjar trottna rejalt pa att kablarna till mina rottefella chilis tojer sig hela tiden samt skruvar upp sig med jamna mellanrum. Speciellt da det hander de dagar man faktiskt har tillgang till puder.
Kabeln till Cobrabindningen verkar klart battre. Min fraga ar alltsa kan jag satta pa en Cobrakabel pa min Chilibindning? Nagon luttrad telisakare som kan svara?

//johanb

Stagen till Cobra-bindningen funkar inte på Chilin eftersom krokarna på dessa hakar på underifrån, vilket fästena på Chili-bindningen inte är anpassade för.

Rottefella har istället varit innovativa och tagit fram en "uppgraderingssats" till Chili-bindningen med styva stag i stål liknande de som finns på Cobran, men med skillnaden att dessa hakas på ovanifrån precis som Chilins nuvarande vajer-krok konstruktion. Man byter helt enkelt ut vajer-krok delen mot dessa stag, som man fäster i befintliga fjädrar/hälklämma. Sedan är det bara att tuta och köra.

Jag har testat dessa stag på mina Chili-bindningar och det funkar suveränt - enkelt att montera och bindningen blir mycket styvare i sidled men har fortfarande kvar enkelheten i Chili-bindningen. Bindningen känns helt "bombproof". Ett litet minus är dock att det som amerikanarna kallar "rocket launch", d v s att styvheten i skon i kombination med bindningen gör att skidan fjädrar ifrån när man inte belastar skidan, blir mer noterbar med de nya stagen, men kanske är detta bara en fråga om att ställa in fjädrarna rätt. Chilin blir i vart fall suveränt skön att åka pist med efter uppgraderingen. Men kanske lite sämre off pist i mjuk snö.

Jag fick mina direkt från Rottefella men Rottefellas svenska agent bör ha dessa i lager nu. Kontakta Rottefella eller svenska agenten Backcountry på info@backcountry.se eller 0322-66 02 50.

/ Magnus

Tack for hjalpen!
Jag har pratat med Backcountry och fatt info och pris fran dem.
Ser fram mot sommarens slaskiga offpist i Stryn med tajtare bindningar.
//johanb

Hej!

Det fungerar att byta till cobra kabel. Jag har själv gjort det utan uppgradering. Lite tjockare pianotråd bara!!

Lycka till!!

"kablarna till mina rottefella chilis tojer sig hela tiden samt skruvar upp sig med jamna mellanrum"

Det är väl det minsta problemet... Drog av 5 st i vintras, dags för uppgradering i någon form!

Tillbaka
Topp