Cochise + Salomon xmax

• Trådstartare Trådstartare MOC
  • Start datum Start datum

MOC

Ny medlem
Cochise + Salomon xmax
Tjena! Har tidigare kört pistskidor men nu har jag tröttnat och införskaffat ett par blizzard cochise. Har även beslutat mlg för ett par nya pjäxor då de förra börjat ge upp. Blir förmodligen salomons xmax, nu till frågan. Är sugen på att köra på 130 i flex pga att de ska palla med lite tryck i pisten, men frågan är om jag borde gå ner för att kunna få lite goare känsla i offpisten? Har kört absolut mest pist så uppskattar svar från er med lite mer kunskap och erfarenhet för åkning utanför.

Cochise + Salomon xmax
Go känsla får du om pjäxorna sitter perfekt.

Om du ska ha 130 flex eller något annat än väldigt svårt att svara på med tanke på att vi varken vet vilken nivå din åkning ligger på, vad du väger, hur lång du är, eller vad du har för tidigare preferenser.

Cochise + Salomon xmax
Skulle säga att jag är en duktig åkare i pisten, kan trycka hårt i princip överallt. Väger inte så mycket, 76kg på 185cm men tränar mycket, minst 3 pass benböj i veckan så tror absolut inte trycket i benen är något problem. Har tidigare kört mjuka pjäxor, förmodligen alldeles för mjuka. 90 i flex. Är ganska säker på att jag borde upp på en ganska hög flex för piståkning. Att jag är säker på Xmax är art jag testat många och dessa sitter helt klart bäst, kan dessutom forma både innersko och platsen på 130-flexen så den sitter optimalt. Att jag däremot är osäker är att jag hört och läst allt från "välj en mjukare flex så att du kan åka gött i offpisten" till "kör absolut på 130 så att de pallar med den skidans styvhet"

Cochise + Salomon xmax
Jag körde 110 flex på salomon xpro i tre år och har i år bytt till quest pro 130. 110 känns nu svampig i jämförelse.

Kör 130, jag väger som du (184/78) och jag tror du kommer uppskatta styvheten även op.

Jag har förstått att quest Max är lite kralligare än pro, men lär vara i samma ballpark. Vad säger de på stället där du provat?

Cochise + Salomon xmax
De i butiken var inne på samma spår som dig, så jag tror det blir 130. Men ville höra mig för lite mer, uppskattar svaren! :)
En annan fråga när vi ändå är på g. Har du nån erfarenhet kring att forma plasten på pjäxan? I butiken tyckte dom att man skulle undvika detta om man kände att de inte satt bra därför att de riskerar pjäxan att bli mjukare (kanske är bra iofs om jag är osäker på flexen?) Är detta något som kan stämma? Om man ändå har en pjäxa med formbar plast borde man kanske utnyttja detta så att den sitter om möjligt ännu bättre?

Cochise + Salomon xmax
Om du inte behöver radikalt mycket mer bredd så ska du inte göra Custom Shell-formningen, bättre att gå på vanliga, specifika tryckning.

Cochise + Salomon xmax
bootfitta sa:
Om du inte behöver radikalt mycket mer bredd så ska du inte göra Custom Shell-formningen, bättre att gå på vanliga, specifika tryckning.
Blir pjäxan mjukare eller? Aldrig hört detta innan? Man formar ju nederskon mer än nåt annat, och det är väl inte där flexet sitter?

Jag har 11cm breda fötter och 27cm långa så gillade att forma dem (kommer trycka vid tån också), men jag har ju inte provåkt dem innan så vet inte hur flexet ändrades.

Cochise + Salomon xmax
Flextalen är ju långt från standardiserade, men 130 brukar beteckna pjäxor hos diverse tillverkare som jag tycker är lagom hårda. 120 funkar också i vissa modeller. 110 har jag aldrig kommit överens med oavsett märke. Det blir för mjukt. 140 och över är oftast för stumt. 130 är som sagt perfekt i de flesta fall (för mig).

Cochise + Salomon xmax
chrillelille sa:
bootfitta sa:
Blir pjäxan mjukare eller? Aldrig hört detta innan? Man formar ju nederskon mer än nåt annat, och det är väl inte där flexet sitter?

Jag har 11cm breda fötter och 27cm långa så gillade att forma dem (kommer trycka vid tån också), men jag har ju inte provåkt dem innan så vet inte hur flexet ändrades.
Formen på skon påverkar också flexet, det viktiga med customshell är just att man gör det för att man behöver extra utrymme. Den kommer aldrig sitta tightare en vad den gör direkt ur lådan, så om du t.ex. har väldigt smal häl så föredrar jag att trycka pjäxan på normalt vis för enbart framfoten.

Cochise + Salomon xmax
Lutar helt klart åt 130!
Ska fixa ett par formade sulor också och sedan iaf forma inneskon. Att forma inneskon påverkar inte flexet alls om jag förstått de rätt? Utan att de leder till att man slipper några veckors inåkning? Ska upp till Hemsedal vecka 1 och testa grejerna lite, kanske bra att vänta med ev tryckningar av plasten innan man faktiskt testat pjäxorna för de det är till för.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp