Val av freerideskida

Nordman

Ny medlem
Förmodligen en omöjlig fråga att svara på, men någon kanske har lite input som kan hjälpa i valet av nya skidor. Har just nu 3 par, Blizzard Cochise - typ aldrig använda, ett par K2 Aftershock - grymt sköna att köra i hög fart, stora härliga svängar på, men blev lite otympliga när man skulle åka med barnen i barnbacken. Då köpte jag ett par Fischer Progressor som också var riktigt roliga carvingskidor. Nu har kidsen blivit större så nu hoppar vi mer i parken och jag har tröttnat på att dra runt på 3 par skidor. Så min fråga, jag vill ha ett par skidor. De skall funka i parken, carva i pisten och kör lite enkel offpist. Jag har snöat in på Blizzard Rustler 10, sen tipsade kompisen om Extreme Project 100 men Nordica Enforcer 100 kanske också kan vara ett alternativ.
Vad tror ni, skulle något kunna passa en hyfsad åkare som älskar carva i hög fart men också hoppa lite i parken, och köra lite utanför pisten de två ggr man är i Alperna per år?

AndersWingqvist

Moderator
Forumvärd
Låter som att du har tre goda kandidater till one quiver-skidor!
Freerides teståkare körde både Rustler 10, Enforcer 104 i årsmodell 2020 och de fick bägge två goda vitsord:
I grunden låter det ju oerhört praktiskt med 1 par istället för 3 par skidor, men som alltid får man tumma lite på egenskaperna när man ska ha en skida som gör allt. Men den trade off:en är nog ganska rimlig.

Fogelberg

Ny medlem
Jag har teståkte rustler 10 och enforcer 100 samtidigt och tyckte personligen bättre om rustler. Köpte därför rustler 11 eftersom jag var ute efter lite bredare skida och det är (hittils) min absoluta favoritskida.

Pillard

Aktiv medlem
För det du ska göra känns det ju nästan som att du kan gå på smalare tom. Så länge det inte har dumpat rejäl så tycker jag mina Enforcer 93 funkar galant. Vad menar du med "funka i parken" förresten? Hoppar du mycket själv också eller mest sällskap till barnen? Om du annars vill ha en skida som går att blåsa på med lite fart så tänker jag mig ett par Mantra M5 t.ex.

RWD

Medlem
Tror Faction Candid 2.0, Line Sir Feancis Bacon, eller Icelantic Nomad 95 (ev 105) är bra alternativ om du ska köra park och pist och lite utanför.

iSooLi

Medlem
Varken Rustler 10 eller Project är väl några utpräglade twintips iofs, tänker på dina ord om park... Men har du sneglat åt det här hållet? Tycker att Julien beskriver bra precis det du frågar efter:

Nordman

Ny medlem
För det du ska göra känns det ju nästan som att du kan gå på smalare tom. Så länge det inte har dumpat rejäl så tycker jag mina Enforcer 93 funkar galant. Vad menar du med "funka i parken" förresten? Hoppar du mycket själv också eller mest sällskap till barnen? Om du annars vill ha en skida som går att blåsa på med lite fart så tänker jag mig ett par Mantra M5 t.ex.
Ja det kanske är en idé. Vad kör du för längd på dina och hur långa/tung är du, om man får fråga?

carl_couloir

Aktiv medlem
Låter mycket som det jag letar efter som pistskida men med tanke på ditt önskemål om "Vad tror ni, skulle något kunna passa en hyfsad åkare som älskar carva i hög fart men också hoppa lite i parken, och köra lite utanför pisten de två ggr man är i Alperna per år?" så hade jag inte gått över 95/100mm i midja utan snarare siktat in mig på något runt 90/95 enkom baserat på önskemålet om offpist 2 gånger om året.....
För egen del hoppas jag hitta något runt 85/90 midja

/C

Nordman

Ny medlem
Låter mycket som det jag letar efter som pistskida men med tanke på ditt önskemål om "Vad tror ni, skulle något kunna passa en hyfsad åkare som älskar carva i hög fart men också hoppa lite i parken, och köra lite utanför pisten de två ggr man är i Alperna per år?" så hade jag inte gått över 95/100mm i midja utan snarare siktat in mig på något runt 90/95 enkom baserat på önskemålet om offpist 2 gånger om året.....
För egen del hoppas jag hitta något runt 85/90 midja

/C
Du har nog helt rätt, känns som Enforcer 93, eller möjligtvis Rustler 9 kan vara bra kandidater då.

Nordman

Ny medlem
Varken Rustler 10 eller Project är väl några utpräglade twintips iofs, tänker på dina ord om park... Men har du sneglat åt det här hållet? Tycker att Julien beskriver bra precis det du frågar efter:
Helt rätt, mer twintip än Rustler och Enforcer. Sen är det ju frågan hur långt det är kvar tills jag gör en switch 360, med tanke på att jag satte mina första vanliga 360 i parken förra året (46 år gammal :))...

carl_couloir

Aktiv medlem
Du har nog helt rätt, känns som Enforcer 93, eller möjligtvis Rustler 9 kan vara bra kandidater då.
Säkerligen, men även Brahma med flera skulle jag tro om du vill gå mer åt pist-hållet.....
Från att själv som självlärd alltid hävdat att brett=bra så har jag nu med steg 4 i skidlärarutbildningen innanför västen gjort en helomvändning och prioriterar bra pistegenskaper alla dagar i veckan istället för att optimera mot de få dagar det kan tänkas komma puder och det jävligaste är att jag nu åker offpist sju gånger bättre med ett par betydligt smalare skidor än vad jag gjorde innan med feta lagg under fötterna....

/C

Nordman

Ny medlem
Säkerligen, men även Brahma med flera skulle jag tro om du vill gå mer åt pist-hållet.....
Från att själv som självlärd alltid hävdat att brett=bra så har jag nu med steg 4 i skidlärarutbildningen innanför västen gjort en helomvändning och prioriterar bra pistegenskaper alla dagar i veckan istället för att optimera mot de få dagar det kan tänkas komma puder och det jävligaste är att jag nu åker offpist sju gånger bättre med ett par betydligt smalare skidor än vad jag gjorde innan med feta lagg under fötterna....

/C
Hmm, det låter som det blir billigt det här. Då kan jag ju behålla mina K2 som är 86 i midjan och 17m svängradie. "Enda" nackdelen skulle kunna vara vikten om man vill ha dom i parken plus att det är 0 twintip.

erik_lagg

Aktiv medlem
Hmm, det låter som det blir billigt det här. Då kan jag ju behålla mina K2 som är 86 i midjan och 17m svängradie. "Enda" nackdelen skulle kunna vara vikten om man vill ha dom i parken plus att det är 0 twintip.
Det låter onekligen som en ganska stor nackdel i parken - speciellt frånvaron av twintip.

Pillard

Aktiv medlem
Ja det kanske är en idé. Vad kör du för längd på dina och hur långa/tung är du, om man får fråga?
Jag kör 185cm. Själv är jag 188cm och brukar väga in nånstans mellan 75 och 80.

Här kan man se dem "in action" på mina fötter
på väldigt blandat underlag.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp