Colorado säsong 09/10

• Trådstartare Trådstartare Micke_Micke
  • Start datum Start datum
M

Micke_Micke

Guest
Colorado säsong 09/10
Hej!
Tänkte dra till Colorado i vinter och stanna 2, kanske 3 månader! Köpa epic kortet och köra i Vail, Beaver creek, breckenridge, keystone och Heavenly!

Liftkortet går på runt 3500SEK
Resa 5500SEK
Boende kan evetuellt ordnas då jag har en kompis som har bra kontakter i Vail!

Har ni erfarenheter av säsong från Colorado så skriv!!! Och är ni sugna på att boka med mig så skriv också!

/Micke

Senast ändrad:
Colorado säsong 09/10
Låter jävligt bra Micke! Jag, min bror och 2 kompisar är ute efter något i stil med det du talar om. Aktiva är vi också utanför backen.

Hör av dig om du är sugen! Joel@Joefo.se

Colorado säsong 09/10
Ja, de blir grymt!
Får reda på i september hur de ser ut med boendet om jag nu lyckas fixa nåt! Jag hoppas verkligen det! Boendet är ju alltid det stora problemet..

2 månader är min tanke i brist på pengar, kanske till och med bara en och en halv månad! Men jag får se! Täntke boka biljett och liftkort så fort som möjligt så blir det billigare!

Vilka är ni ?

Colorado säsong 09/10
Du vet att Heavenly ligger i CA va? Typ 16h med bil.
Jag bodde i Breckenridge hela förra säsongen, och har åkt mycket i alla de orterna som ingår i epic ski pass.

Åk till Colorado och bo i Breck om du älskar att åka park, pucklar, röka gräs, åka utan hjälm och ha stora kläder. Parkerna i Breck och Keystone är sjuka. Dessutom är det alltid sol.
Glöm puderåkning i någon av Epic-orterna. Allt är avspärrat och skipatrolen är som hökar, och spränger bort all nyfallen snö. Gäller även hiking, det finns en exit per berg, ofta väldigt långt ner, använder du inte den jagar dom ifatt dig och klipper ditt kort. Glöm även alla typer av naturliga kickers, hängdrivor och klippor. Jämnat med marken eller avspärrat.

Vill du åka puder, eller utanför pisten över huvud taget så åk till Kanada eller Alperna. Där finns det dessutom after-ski, folk med trancievers och du slipper trängas med barnfamiljer i offpisten.

Colorado säsong 09/10
Ta inte kål på min Colorado-dröm här!!...:)
De där låt ju inge vidare! Du överdriver inte?
I Utah var det inte alls så som du beskriver det!

Jag vill inte till alperna igen. Det blir Usa igen! Jag vill till ett skidsystem som har en by precis vid foten. Jag vill ha bra skidåkning, stort berg, mycket snö, "bra" party och mycket "happenings" och events runtom!
Det jag har läst om Vail så verkar det enormt bra...

Colorado säsong 09/10
parkåkning är en sidosyssla och har inga större krav på en bra park...

Colorado säsong 09/10
Utah är säkert en helt annan sak, annan delstat, andra regler, annan terräng. Vill verkligen åka dit, men som student är det inte så lätt att styra upp.
Inget av det som står ovan är en överdrift, utan det är så det är. Jag kommer inte åka tillbaka till CO.
Däremot vill jag understryka att även pisterna är väldigt bra. Breda och alltid välpistade. Det är ganska fett när Vails 20 pistmaskiner kommer på led och bara stryker ut backen på en vända. Synd bara att det står fartpoliser lite här o där.
Bra party är det definitivt inte. Localsen och turisterna går ut fredagar/lördagar, resten av veckan är det tomt. Tycker heller inte det var så värst mycket happenings och event runt omkring heller.
Boendebiten är också rätt klurig, det är väldigt svårt att få korttidsboende. De flesta vill hyra ut minst 6 månader.
Dessutom behöver ni bil för att ta er runt mellan områdena, iaf om ni ska till Vail/Beaver Creek. Det går gratisbussar mellan Breck-Keystone-Abasin.
Lägg där till runt 8-9k för en flygbiljett t&r så har du en ganska dyr 1,5 månad.

Åkningen och terrängen i Telluride, Steam Boat och Silverton är tydligen något helt annat än i epic-orterna, men ligger väldigt off och kostar en förmögenhet.

Det blir alperna nästa gång.

Senast ändrad:
Colorado säsong 09/10
hey jag hadde tänkt just som micke med epic pass i colorado.under 3 månader så man kan använda turist visum..
men tanken var att kunna glida mellan grym puderåkning och galna parker..
shit måsts kanske tänka om nu, om det är som christoffer..fler med erfarenhet av puder i colorado?

Colorado säsong 09/10
Tycker colorado låter väkligt spännande, skidor snart är ett måste!

Hör gärna av dig om det finns intresse av fler reskamrater;
kattiewald@hotmail.com

Colorado säsong 09/10
Fan Micke. Klart ingen vill hänga på dig ut. Man var ju tvungen att pröjsa taxin hem själv varje gång plus att du alltid lyckades träffa snubbar med kniv lr skjutvapen =)

Colorado säsong 09/10
Christoffer har rejält rätt, jag jobbade i A-Basin säs 04/05 & är faktiskt måttligt imponerad av CO. Givetvis finns det schyssta ställen för offpist men dom blir uppåkta innan du hunnit säga prutt..

Satsa på nåt annat ställe om inte park är det du ska köra.

Senast ändrad:
Colorado säsong 09/10
Steamboat Springs!
Om ni vill ha skogsskidåkning och bra puderåkning!
På vägen in till Steamboat! Hike Rabbit Ears!

Colorado säsong 09/10
Missa inte telluride också bra puder! Men Steamboar "the boat" Ski town America Bäst träd och finfint puder under vissa stunder av året!!

Colorado säsong 09/10
Hej!!

Jag gillade Colorado, varit i Aspen två säsonger och där var det då gott om puder. Då säsongen 07/08 va helt kanon. Inte va de nå brist på puder, fick nästan 2 dagar i veckan med puder upp över knäna. Kändes som konstant snöande från början av December till slutet av maj. Visst kanske det blev uppåkt ganska snabbt, men det finns många dålda fina åk som tar lite tid att hitta. Men blir man polare med lokalbefolkningen (som är himla trevliga och inte alls rika uppblåsta fjollor som många verkar tro) Många av dom som bor där jobbar inom hotel och restaurang för att kunna åka så mycket skidor som möjligt på dagarna. Många extreamskiers.

ok nu kändes de som ja tappade tråden lite. Jag tyckte Aspen va helt fantastiskt, man behövde nästan aldig stå i kö heller, bortsett då storhelger som jul, nyår etc. men det är inte alls många dagar om man räknar ut de på en hel säsong. En anledning till att det inte blir så mycket köer är för att Aspen ligger längs bort av alla skidsystem om man tar sig med bil från tex Denver. Vilket betyder att dom flesta inte orkar ta sig ända bort till Aspen...vintertid kan det ta 4,5-6 timmar eller mer att köa beroende på väder och undelag. Dom stänger ofta av vägarna över passen (typ Vail osv.)

Sedan är utelivet skitkul. Vist finns de "snobb" ställen...men dom lokala barerna inger en ganska skön känsla. Och vill man ha mer dans så finns de oxå.
Finns många ställen att välja mellan.

För att bara jämföra Vail och aspen, vad gäller själva städerna i sig. Så vinner Aspen med hästlängder. Aspen är mysig och inte alls mycket trafik. Vail känns som ett truck stop då staden är typ uppbyggd runt motorvägen.

Aspen kan erbjuda det mesta. Puder, park (x-games park + massa mindre i Buttermilk)

det finns 4 skidområde i aspen.
Buttermilk för nybörjare och snowboardåkarna verkar trivas där. Här finns många parker att välja på oxå.

Highland är ganska tuffa pister där man kan hika upp för highöand bowl för att få underbart puder. Finns många nerfarter som e opistade.

Aspen mountain (Ajax) är det som ligger inne i själva centrum. Inget för nybörjare och bra för puderåk (tyvärr blir det uppåkt ganska fort här)

Snowmass, det största av skidsystemen. Många tycker även det är det bästa. Tar lång tid att "ta sig igenom" alla fina åk som går att hitta här. undrbara pistade backar där man får mycket platts i backen och får upp härlig fart. Sedan finns det mycket bra puderåkning även här.

För er som varit i aspen och tycker att det är en "snobb" skidort. Så har ni helt enkelt varit där vid "fel" tillfälle. Visst finns många sånna oxå. Men dom behöver man ju inte "hänga" med så at säga.

Ett minus är att det är dyrt.

Aspen ingår ej i epic passet heller. Vilket va diskuterat bland lokala där. Och tyvärr verkar det inte som att det är det för säsong 09/10 heller. men men...

Alltså jag rekomenderar Aspen varmt. I alla fall för ett kortare besök om man ändå ska vara vid någon av de närliggande skidorterna.

Jag skulle inte skriva så här mycket. Men hör gärna av er om de e nåt ni undrar.

Jag funderar oxå på å åka nånstan i vinter, men vet ej vart än. Kom gärna med tips.

ha de bäst/ Helena

Colorado säsong 09/10
Jag gjorde säsong ihop med Schack, som skrev ovan. Jag instämmer i allt han skrivit om orterna och har även några saker att tillägga.

Just eftersom USA är USA så är alla enormt rädda för stämningar. Detta har medfört att hela skidområdet är extremt lättillgängligt för alla. Kommer det nysnö gäller det att hänga vid liften 30 min innan, annars är i princip allt spårat och uppåkt inom 1 h. Dessutom arbetar det i snitt 15 personer vid varje påstigning till sittliftarna. Amerikanare KAN inte göra den enklaste av procedurer, nämligen att åka sittlift. Att åka fram, stå still, vänta och sedan sätta sig ner verkar vara en fysisk omöjlighet för dom. Kanske kul de första gångerna någon ramlar, men när det händer varannan minut, det är nysnö på berget och liften stannar lika ofta som folk ramlar..så blir man vansinnigt irriterad!

Visst, säger kanske någon, det finns fina möjligheter om man är sugen på att gå. Givetvis finns det bra områden om man går, men problemet är att hitta. På de flesta ställena (Vail Pass, baksidan av Vail) krävs det att du åker med någon som känner till området. Annars kan du hamna way off..och att gå 1 mil på I-70 i full skidmundering är inget jag är speciellt sugen på (Dubbelfilig motorväg, fylld med amerikanare som inte kan köra bil).
Ett annat problem med USA, Breck, är om du är sugen på att festa. Det är väldigtväldigt knapert med folk av det andra könet. Mest sk Snökaniner, medelålders kvinnor med för mycket pengar. Annars går det 15 killar på 1 tjej på Cecilias varje kväll..vilket suger.

Aldrig mer Colorado för min del säger jag. Gärna Utah eller Kanada, men aldrig mer Colorado och speciellt inte Vail Resorts.

Colorado säsong 09/10
Shit, Micke jag lider med dig! Om det är så som de beskriver det! Det måste väl ändå finnas något positivt med orterna också!? Men är väl bra att få förvarning!

Colorado säsong 09/10
Ja, parkerna är djävulskt fina hela tiden. Dessutom läggs det till och tas bort features mest hela tiden, vilket är kul om man gillar parkåkning. Är du en freerider, se dig om efter något annat ställe.

Tillbaka
Topp