USA! Colorado 08/09

i2x3m4u

Medlem
USA! Colorado 08/09
Nu är det dags att börja valla för snart åker vi!!

Precis som rubriken lyder så ska det bli en säsong i det sköna Colorado området. För er som inte känner till Colorado så finns det fem stora berg som ingår i liftkortet. Dessa är Vail, Breckenridge, Arapahoe Basin, Beavers Creek och till sist Keystone. För lite mer information se även www.snow.com . Det bästa utav allt med detta är att liftkortet kostar endas 579 dollar (3500 kr) för alla bergen. Vilket är frukansvärt lågt om man jämför med Whistlers som ska ha 1500 dollar för ett liftkort. Får ej glömma att Silverton ligger i närheten vilket verkar vara ett underbart ställe och när det släpps av ett nytt lass puder ska vi givetvis dit.

BOENDE får bli krig de stora bergen och just nu lutar det främst åt Vail. Breckenridge har även ett magnifikt och stor berg så det skulle även kunna vara intressant. Förhoppningsvis är vi många så att boendekostnader per månad bör max ligga på 2500 kr.

FLYGRESAN över har jag senast kollat idag och den ligger på 7000 spänn, dock kan det bli lite dyrare om man ska ha med alla sina skidor;) Vi får väl även hoppas att Bush INTE höjer oljan till skyarna innan han avgår. Räkna med någonstans krig 7000 kr.

Tre månader ligger visumtiden på men om det finns möjlighet så ska jag utöka denna tid. Vill gärna stanna upp mot ett halvår. Fixas det ett jobb kan jag tänka mig att det är enklare att få visumet förlängt. På tal om jobb så finns det en bra sida att tillgå: http://skijob1.snow.com/ . Det är ju alltid värt ett försök sedan är det nog enklare när vi kommer bort och får personligkontakt.

Det vore givetvis kul att köpa en bil där borta, för att kunna utforska lite mer. Blir det inte så har jag även kollat upp bussar och i Vail finns ett gratis bussystem. Sedan om man ska åka mellan ställen kostar det 2-3 dollar men tror även det går att fixa billigare för säsongare.

Skriv gärna här vid intresse eller har ni även några liknade planer så hör av er så kan vi försöka utbyta information. Det som jag kan säga om mig är att jag åker på alla håll och kanter, BC, park you name it. Som det ser ut nu blir resan av i december och förhoppningsvis hem när snön har smällt. Är inte omöjligt att man blir kvar hela livet iof;)

Till sist vill jag även rekommendera filmen Realtime där flera sekvenser är hämtade från just Colorado området.

//Rickard

Senast ändrad:
USA! Colorado 08/09
Jag skulle vara intresserad av att åka iväg. Men tycker alla sidor jag hittar ang. jobb är så komplicerade =) Mycket "lättare" att hitta jobb i Alperna, man måste inte fylla i så j*kla mycket papper som när man ska till USA.
Det är ju en hel djungel med allt som ska fixas, kan det inte finnas något svenskt företag som rekryterar säsongare till USA =)

Men helt klart intresserad om någon är duktig på att styra upp saker och kanske hitta jobb. Kan väl klara mig 1 mån utan jobb sen blir det väldigt knapert med pengar...

USA! Colorado 08/09
Vi är ett gäng som drar västerut nästa säsong. Kan dock inte bestämma oss för om det blir Kanada eller USA. Ska ha ett litet ö-råd om några veckor, just för att kunna köpa early bird-korten och börja styra med boende osv.

Vår plan är, oavsett om vi säsongar i Kanada eller i USA (om det blir USA så blir det Colorado), att dra på en roadtrip längs med västkusten när säsongen tar slut.
Vad jag har hört kan det skita sig lite med visumet. Planen är att lösa det genom att stanna i USA i 80 dagar, dra över Kanadensiska gränsen, få en stämpel, stanna i ett dygn, köra tillbaka. Då nollställs din vistelsetid om jag förstått allt rätt.

Som sagt, Colorado verkar vara the shizzle i USA. Ser fram emot att utbyta lite erfarenheter längre fram.

USA! Colorado 08/09
Jag ska troligen tillbringa 10 veckor i Breckenridge från början på februari och framåt. Skulle vara mkt intresserad av att dela boende i Breck under den tiden om det är möjligt!

Om ni undrar så åker jag park, men hoppas ha råd att möjligen införskaffa mig ett par fetare skidor till vintern.

Hade tänkt att jobba ihop tillräckligt med pengar i sommar och höst för att klara mig under de 10 veckorna. Någon som vet ungefär hur mycket det kostar för 10 veckor med resa, mat, liftkort osv. rubbet alltså.

Hör av er om ni har en säng ledig under den tiden i Breck!

USA! Colorado 08/09
H-T sa:
Hade tänkt att jobba ihop tillräckligt med pengar i sommar och höst för att klara mig under de 10 veckorna. Någon som vet ungefär hur mycket det kostar för 10 veckor med resa, mat, liftkort osv. rubbet alltså.
antagligen 10 000 mindre än att stanna hela säsongen. Kan vara svàrare att hitta boende för 10 veckor än för en säsong vilket gör att priset ökar där. Men du slipper tänka pà visumproblemet vilket är ganska skönt.

Köp en billig bil om ni ska vara där hela säsongen. Dà fàr man uppleva 10 ggr mer.

USA! Colorado 08/09
Heinz_p sa:
Vad jag har hört kan det skita sig lite med visumet. Planen är att lösa det genom att stanna i USA i 80 dagar, dra över Kanadensiska gränsen, få en stämpel, stanna i ett dygn, köra tillbaka. Då nollställs din vistelsetid om jag förstått allt rätt.
Räcker inte med att glida över till Kanada.. antingen sydamerika eller nån annan kontinent...

USA! Colorado 08/09
Blackriverpaint sa:
H-T sa:
antagligen 10 000 mindre än att stanna hela säsongen. Kan vara svàrare att hitta boende för 10 veckor än för en säsong vilket gör att priset ökar där. Men du slipper tänka pà visumproblemet vilket är ganska skönt.

Köp en billig bil om ni ska vara där hela säsongen. Dà fàr man uppleva 10 ggr mer.
Okej, men jag har inte så mycket koll på vad en säsong på andra sidan kostar, så skulle gärna veta från vilken summa jag ska dra av 10 000 ! Boende kan jag antagligen ordna för normalpris, men skulle ändå gärna veta vad en säsong brukar gå på utan att man varken snålar eller lever lyx.

USA! Colorado 08/09
Sitter just nu i Whistler och väntar på att sommarparken ska öppna och ändå har jag redan börjat tänka på nästa års resa :)

Colorado verkar riktigt intressant, hade varit skönt att slippa överpriser på allting och att slippa slåss med tusenmiljoner andra människor efter varje dump.

För min del just nu så lutar det åt en ca90 dagar i usa om det blir av, skönt att slippa strulet med visum och man kommer ju undan lite billigare om man bara stannar 3 månader respektive hela säsongen. Av någon anledning är det svårt att hitta motivation för jobb 24/7 här borta :P

Om det nu bara blir 3 månader, så blir det utan jobb och andra förpliktelser. En bil är väl nästan ett måste om man vill nyttja alla områdena fullt ut, tro mig, man blir lat och man tar inte bussen för att testa så mycket annat om man har det bra där man är.

Tanken var väl lite att komma i januari, kanske mitten på januari och sen stanna tre månader ut, förhoppningsvis plocka lite soldagar där mot slutet också, vem vet, sen kanske man ska avsluta i kanada igen... jag är öppen för förslag.

USA! Colorado 08/09
Efter ett tags funderande så är även jag sugen på 90 visumfria dagar i Breck. Hoppas bara att parken är lika bra som alla säger och att Denverfolket håller sig ur vägen på veckodagarna åtminstone.

Men en sak jag sitter och funderar på är boende. Är det någon som har koll på huruvida det är möjligt att ordna Ski in/out (eller åtminstone max 10 min med gratisbussen) till rimliga pengar? Frisco eller Dillon verkar vara det normala valet för en budgetsäsongare.

Ni som varit där hur bodde ni?

Annars så känns väl Breck som ett ganska gjutet ställe för en dedikerad parksäsong.

Till slut: H-T hur mycket pengar du gör av är såklart Väldigt individuellt. men för att sätta en summa på det hela så 12-25 000 i månaden går åt. ju kortare tid desto högre hamnar lägstasumman på.

Normala kostnader:
Fasta: 8000kr flyg, 2-3000kr försäkring, 4000kr liftkort. fyll på med mer tex utrustning 20 000kr utflykt till Vegas/hawaii/Alaska(?) 6-20 000kr...
Löpande månadsvis: 3-4000kr boende, 2000kr mat 2000kr nöjen

kan se ut att vara högt räknat men pengarna borde hamna i närheten i alla fall så tio veckor borde bli cirkus 40-50 000kr men kan hamna nån helt annan stans. Under 35 kan jag nästan garantera att du inte kommer.

USA! Colorado 08/09
Hej! Jag och 2-4 till ska till breck/ keystone i dec- februari . Är det någon som vet om nån bra sida att leta boende på? Är de nån som är intresserade av att dela boende??

USA! Colorado 08/09
Heej!

Vi e två killar eventuellt nån mer som tänkte åka över atlanten o åka lite skidor, i Colorado området! Vi tänkte väl bo någonstans i Vail eller Breck, är det någon som har någon form av info om boende eller någon som skulle kunna tänka sig dela hus/lägenhet!?

Vi tänkte va där mellan början av Jan till mitten av Feb för att sedan dra vidare till Asien för surf!

Hör mer en gärna av er!

Mvh Dausch

USA! Colorado 08/09
vi letar boende för full! den lokal tidningen är mest användbar, hittar någon ett bättre sätt så berätta gärna.

USA! Colorado 08/09
lokala tidningen Vail Daily är ju helt klart intressant, men många uthyrningsobjekt verkar vara för "one year lease", no? om någon hyrt i colorado förut får man gärna dela med sig här? hur var letar ni andra?

USA! Colorado 08/09
Updates från vårt gäng. Fått visum för att stanna i USA i 6 månader nu. Jobbar i Norge fram till december, så vi får förhoppningsvis ihop nog pengar..

Satan va det ska vara svårt att hitta boende. Har nog kollat igenom alla annons-sidor nu. Någon som har inside, alternativt info om var som är mest fördelaktigt att bo, får gärna PM:a mig. En stor kram utlovas.

USA! Colorado 08/09
Tja
Hur funkar dä mä å köpa "epic pass" hemifrån? Ä dä bara å boka på sidan å hämta ut senare (januari). Jag har för mig att jag läste att man va tvugen å tjacka dä på plats innan 15nov men dä kanske inte stämmer...

Vi ä hur som helst fyra snubbar till som ska dit i vinter.

USA! Colorado 08/09
Vart har ni hittat boende för 2500 kr i månaden? Jag simon ericson och niclas karlsson ska till colorado 20 jan-3 mars och vi hittar inga boenden alls!
Har ni nått bra ställe runt den prisklassen?

USA! Colorado 08/09
Tja! Är super intresserad av o göra en säsong i usa i år. Om det e nån som letar roomies till sitt boende så e jag på. Kan åka 27 dec som tidigast. Är amerikansk medborgare så visum o annat roligt slipper jag. Har planer på att stanna i staterna när säsongen är över.
Hör av er om ni har tips om boende.

Tack på förhand

USA! Colorado 08/09
Boende för 2500 i Breck tror jag är fantasisummor, såvida du inte bor 10 pers i en tvåa eller dylikt. Amerikanarna verkar dock inte lika "bummarinställda" som folk nere i Alperna. Allt är mer kontrollerat och man verkar inte kunna ta in vem som helst i efterhand, speciellt inte om du redan skrivit på kontraktet.

Vi betalar 5000 dollar i månaden för vårt boende i Breck. Detta för ett tiobäddarshus, med gångavstånd till liften och stan. Vi är sex stycken som delar på hyran, så cirkus 6500 SEK i månaden per person. Vi är dock styrda av kontraktet här, och kan inte ta in fler i boendet.

För Breck rekommenderas sidorna:
www.summitdaily.com
www.craigslist.org
samt www.vrbo.com

Good luck folks!

USA! Colorado 08/09
tjenis!!
vi är två tjejer som pyser över atlanten 14 feb för o stå på ski i 10 veckor i colorado, har precis köpt the epic pass. letar med ljus o lykta efter två sängplatser! nån som letar folk eller kanske nåra som vill försöka skaffa nåt ihop??

Tillbaka
Topp