Comeback som nybörjare

jockepson

Ny medlem
Comeback som nybörjare
Hej

Skulle vara tacksam för lite tips inför köp av slalomskidor, har åkt mkt slalom när jag var yngre och tänker ta upp intresset igen då min grabb börjat åka. Kollat lite men det är ju en hel djungel av skidor, smala breda, carving, timglas mm mm, har bara åkt på hederliga jämnbreda skidor tidigare men sugen på något nytt.
Tacksam för alla tips, kommer förmodligen bara bli pistade backar med grabben att åka i.

Mvh
Jocke

Comeback som nybörjare
Grattis, du har lite nya upplevelser framför dig!

1. Jämnbreda skidor var inte hederliga, bara elaka. När man jämför med dagens skidor.
2. Jämnbreda skidor, så som du känner dem, finns bara i garage och på Blocket, det sistnämnda oklart varför.
3. Sluta säga timglas, det var namnet på carvingskidor under en kort period.
4. Var beredd på att ställa om din åkteknik. Mer om du har gått skidskola i Norden, lite mindre om du är skolad i Alperna.
5. Ta (minst) ett par lektioner.
6. Ta (minst) ett par lektioner.
7. Börja med att hyra skidor.
8. Ha det så kul!

Comeback som nybörjare
Hej jockepson.

Med tanke på att du ska åka pistade backar ihop med din son rekommenderar jag ett par vanliga moderna (slalom)skidor. Termerna carving och timglas börjar väl att dö ut eftersom de smala,raka skidorna är döda. Däremot är många moderna breda skidor relativt raka i skärningen.

Kanske kan undvika dom allra smalaste, satsa på ca 80 mm i midjan så blir det mer allround. Jag tycker personligen det är ganska kul med twintip när man är ute och leker med barnen.

Jag tror nog att ALLA ny skidor är bättre än det vi åkte på under vår barndom....

Tillbaka
Topp