Courchevel - Frankrike

Gladpatrick

Ny medlem
Courchevel - Frankrike
Hej!

Vi planerar en resa till franska alperna och Courchevel verkar vara intressant. Någon som har varit där? Vi söker ett billigt boende där i Mars under 2 veckor.
Är det dyrt att bo och leva där? Vart är bäst att bo, som jag har förstått är det tre byar där på olika höjder?
Hur är åkningen?
Är det något annat ställe i närheten som är bättre som man borde åka till istället? Hur är attityden där, är det lika gemytligt som en Österrikisk alpby eller är Fransmännen där lika glada åt turister som de är i Valdisere?

Tack på förhand för all hjälp!

Courchevel - Frankrike
Du söker billigt boende.
Glöm Courchevell över huvudtaget.
Skidåkningen är ju mycket bra i hela 3 Vallees så däri ligger inte problemet. Men Courchevell är väl bland det snobbigaste i Frankrike i klass med Megeve.
Meribel Les Allues är litet mer gemytligt. Trevligaste byn i 3 Vallees är St Martin Bellevilles.
Billigast kommer du undan om du bor nere i dalen. Bozel är en liten stad strax nedanför Courchevell 1300. Där hittar du hyfsat billigt boende. Nedanför Meribel kan du bo i Brides Les Bains.

Courchevel - Frankrike
Tack för tipsen! Jag söker det billigaste boendet i Courchevel. Jag vet att det kanske blir dyrt men det blir för tungt och dyrt att hålla på och åka buss fram och tillbaka till backarna.
Men jag ska kolla upp St Martin Bellevilles, det låter bra.

Courchevel - Frankrike
Hur långt är det till Courchevel från St Martin Belleville?
Hur långt är det till backarna från St Martin Belleville?

Vilket ställe rekommenderar du att bo på?

Courchevel - Frankrike
Ta fram pistkartan så ser du att Courchevell ligger i den östra dalen, Meribell i den mittersta och St Martim Belleville i den Västra strax nedanför Val Thorens och Menuires. I alla byarna i systemet går liftarna utanför dörren .
Man kan grovt ja så här.
Gillar du kärringar med dyra pälsar o hund, Courchevell.
Lugn o ro, nyrenoverad gammal by med nya hus i gammal stil, dåligt nattliv, St Martin B.
Stök o stoj Val Thorens.
Nedsliten riktigt tråkig by, Menuires.
Mitt emellan Meribel. Fast där kan bli rejäla köer.
Men Meribel har 2 nivåer Les Allues och Mottaret. Den lägre Les Allues är trevligast.
Det tar en rejäl stund att ta sej mellan dalarna med all liftåkning och ev köer. Räkna turen St Martin B Courchevell tor. som en enkel dagsutflykt. Man måste pasera Meribel där det tidvis kan vara ganska köigt.
Ska du vara 2 veckor varför inte byta i halvtid?
Men köp liftkort för hela området.

Courchevel - Frankrike
Tycker att det är många som har trackat ner på Courchevel. Jag har själv varit där i tio år nu. Det är grymt bra. Man kan ta sig jätte lätt til de övriga dalarna som, Meribel och Val Thorens. Skidsystemet är kanon. Men vill du till nattlivet i några av de övriga dalarna är man tvunden att ta buss vilket är gratis. Vet inte hur mycket dom går. Annars taxi vilket inte är att rekomendera. Är säkert skit dyrt ellerlifta som fransmännen gör. Om du ska bo någonstans i Courchevel så är det uppe på 1850. Visst är det dyrt där. Det är det ju nästan överallt. St martin ligger väldigt längtner på fjällen. Är det lite snö är det svårt att åka där nere. Är mycket blaskigt vid varma dagar. Vad detän blir så kommer du att få det kanon tror jag!!

Courchevel - Frankrike
Blev du sur Lizz?
Tycker kartongs svar var klockren rena varudeklarationen.
Det är ju inget större fel på 3 Vallees men väljer man Courchevell framför någon annan ort i systemet finns väl vissa orsaker. Endera är man vid kassa eller annars vil man frottera sej med dom som är.
Priserna motiveras ju inte alls av klassen på skidåkningen.
Vill man ha nobelt boende och förstklassiga restauranger tillsammans med superskidåkning bör man nog söka sej annorstädes, Zermatt tex. Som har betydligt bättre skidåkning.

Courchevel - Frankrike
Tack för hjälpen alla!

Nu vet jag att det är Meribel eller Courchevel som gäller. Men ack så svårt det är att hitta boende.
Jag söker ett så enkelt boende som möjligt för 4 personer.
Så nära en lift som möjligt =).

Jag är jättetacksam för alla tips, tipsa gärna om ni vet någon bra sida där jag kan söka ett 10 dagars boende i någon stuga eller en del av någon stuga!

Tack på förhand!

Courchevel - Frankrike
Om du inte hittar nåt uppe i dom högre byarna leta på någon av de lägre nivåerna.
Courchevell har flera nivåer med liftanslutning. Sen har du La Taina som ligger på vägen mellan Courchevell och Meribel Les Allues med lift upp i området. Mest lägenheter.
Och som sista utväg finns ju Bozel. Dit ner har i alla fall jag åkt skidor hela vägen fast det var i februari men det är en norrsida ner och litet skog så snön går inte så fort. Om det går gratisbus upp vet jag inte. Men det vet ju turistbyrån. I så fall åker man upp till ett ägg nedanför 1300
Nästa alternativ är någon av byarna nedanför Les Allues. Det går nämligen en ägglift upp från dalen från Brides Les Bains. Den har i alla fall minst 1 möjligen 2 avstigningar, i byar där det kan finnas boende, på vägen upp, kolla liftkartan.
Troligen slutar snön någonstans på 1000 - 1200 m i slutet av mars men det varierar ju stort och det går ju att ta liften ner.
Man kan ju även bo i Brides som är en riktig stad men det är en riktigt lång lifttransport minst 30 min upp till Les Allues. Den liften byggdes till OS för att få upp folk.
Hoppas du hittar något som passar.

Tillbaka
Topp