Courmayeur

Jonas W

Ny medlem
Skall till Courmayeur om ca en vecka.
Har några frågor.
Tips på skidor för förhållandena just där.
Skiduthyrningen där - är den ok?
Alternativt tips på skiduthyrning i Stockholm

jätte tacksam för lite tips

Hälsningar Jonas

PeterGustafsson

Ny medlem
Grattis Courmayeur, en underbar pärla i Italien med fantastiska "hak i backen (magiskt)" stora offpist möjligheter, litet koncentrerat system för alla åktyper, inga varma lyxliftar utan "the real thing" liftar där man blir blöt när det regnar och genomfrusen vid vind ;) Ta kabinen upp sedan har du 2-3 bra skiduthyrnings ställen efter ca 200m strax efter du gått under 6stols liften, Det finns även en stor uthyrning vid foten av kabinen i byn, men det är inte lika smidigt att byta utrustning där som uppe i systemet. Njut och glöm inte prova de små pizzorna på Le Tunnel. OBS! i Italien får man betala en kuvertavgift på de flesta restaurangerna så bli inte förvånad om notan är på €1-3 extra / person när du skall betala

Jonas W

Ny medlem
Grattis Courmayeur, en underbar pärla i Italien med fantastiska "hak i backen (magiskt)" stora offpist möjligheter, litet koncentrerat system för alla åktyper, inga varma lyxliftar utan "the real thing" liftar där man blir blöt när det regnar och genomfrusen vid vind ;) Ta kabinen upp sedan har du 2-3 bra skiduthyrnings ställen efter ca 200m strax efter du gått under 6stols liften, Det finns även en stor uthyrning vid foten av kabinen i byn, men det är inte lika smidigt att byta utrustning där som uppe i systemet. Njut och glöm inte prova de små pizzorna på Le Tunnel. OBS! i Italien får man betala en kuvertavgift på de flesta restaurangerna så bli inte förvånad om notan är på €1-3 extra / person när du skall betala
Tack Peter

crap

Ny medlem
Var där i torsdags faktiskt. Fint ställe, och det verkar inte vara så hård konkurrens om pudret. Nu hade det inte snöat ordentligt på veckor, så det fanns ändå inte mycket att hämta. Men jag ser på prognosen att det ska snöa i veckan, så jag avundas dig lite.

Jonas W

Ny medlem
Härligt med lite skidåkning...
Kommer jag få tag på lämpliga freeride tror du eller bättre o ta det hemma?

PeterGustafsson

Ny medlem
Utbudet på plats bör (kör själv med eget så har ingen riktig hyrkoll) vara bättre än hemma i Svedala + möjligheten att byta om du vill testa annat material när du är på plats. Detta är ett Freeride Mekka med seriösa skidåkare och glassiga italienare så jag tänker att utbudet är därefter. Många Svenskar vi träffade flög från Skavsta till Bergamo och sedan hade de hyrbil och hyrde utrustning på plats, flertalet var mycket seriösa åkare som ville maxa en weekend i det vita guldet, så du borde vara lugn :)

Jonas W

Ny medlem
Utbudet på plats bör (kör själv med eget så har ingen riktig hyrkoll) vara bättre än hemma i Svedala + möjligheten att byta om du vill testa annat material när du är på plats. Detta är ett Freeride Mekka med seriösa skidåkare och glassiga italienare så jag tänker att utbudet är därefter. Många Svenskar vi träffade flög från Skavsta till Bergamo och sedan hade de hyrbil och hyrde utrustning på plats, flertalet var mycket seriösa åkare som ville maxa en weekend i det vita guldet, så du borde vara lugn :)
Ok
För var inne på en av hyrställena och Blizzard Brama CL var det närmaste Freeride

därav undran

PeterGustafsson

Ny medlem
Ok
För var inne på en av hyrställena och Blizzard Brama CL var det närmaste Freeride

därav undran
Maila eller ring dem och boka den utr. du önskar. Antar turistbyrån kan hjälpa dig med kontaktuppgifter och har de inte rätt grejor så lös det innan du åker. Finns inget värre än att åka och oroa sig för utrustningen.

olddjara

Medlem
Härligt med lite skidåkning...
Kommer jag få tag på lämpliga freeride tror du eller bättre o ta det hemma?
Åkt ganska mkt i Courmayeur, superhärligt ställe, senast för 14 dagar sedan ungefär.

Hyrstället 4810 som ligger praktiskt i anslutning till stora liften Dolonne nere i byn är OK, men har precis som de flesta ställen där betoning på pistgrejer. Med det sagt vet jag att de har Black Crows Camox 2020 97, DPS Foundation 112, DSP Foundation 106 tror jag också m.m. Hotellen har nära samarbeten med rentalställena, så kan säkert hjälpa om du vill kolla med dem.

Uppe vid Checruit - första platån du kommer upp till från Dolonne som någon nämner ovan - finns flera andra rentals. Bla där finns Blizzards freeridegrejer Rustlerserien 94mm och uppåt.

Courmayeur är superhärligt. Superfina pister, ofta sol, en del pistnära kullar att skoja i efter snöfall. Systemet är oftast typ tomt på folk måndag-torsdag, så dessa dagar är bäst.

Jagar du offpist så överväg ta en guide och åk ned från Cresta d'Arp/Cresta Youla, eller åk nya Skylift Monte Bianco för glaciäråk ned till Chamonixdalen. Om du kollar med guidefirman (http://www.guidecourmayeur.com/en/index.php) så kan jag rek åka med Luca eller Massimo (Max), men de är säkert alla skickliga och trevliga. Räkna bara inte med flytande engelska ...

Missa inte att äta på Chiecco vid knappliften vid checruit men var inte stressad - maten är god men tar en jävla tid.

Hoppas du har det grymt i Courmayeur, härligt ställe jag gärna återvänder till.

Jonas W

Ny medlem
En liten undran. Om du tyckte att Brahma var för lite freerideaktiga, hur är då Monster 88 mer freeride?
Bra poäng 😀

Funderade vidare och det hade varit helt ok med Blizzard med sina 88 mm i midja. Nog jämförbara med Headen?
Bra med ett par allmountain som komplement till storslalomskidorna..

Nu fick jag en bra deal och slipper fundera på om Blizzarden eller free-ride finns.
Så kan man ju ändå kanske hyra ett par freeride om det skulle bli mycke nysnö..
Eller om vi åker med Luca eller Massimo. 😀

Senast ändrad:

Pillard

Aktiv medlem
Bra poäng 😀

Funderade vidare och det hade varit helt ok med Blizzard med sina 88 mm i midja. Nog jämförbara med Headen?
Bra med ett par allmountain som komplement till storslalomskidorna..

Nu fick jag en bra deal och slipper fundera på om Blizzarden eller free-ride finns.
Så kan man ju ändå kanske hyra ett par freeride om det skulle bli mycke nysnö..
Eller om vi åker med Luca eller Massimo. 😀
Ja alltså man får ha vilka skidor man vill :) Hängde inte med bara. Monster 88 är väl ganska lika klassiska pistskidor i sin konstruktion också?

Jonas W

Ny medlem
Ja alltså man får ha vilka skidor man vill :) Hängde inte med bara. Monster 88 är väl ganska lika klassiska pistskidor i sin konstruktion också?
Beror på vad man menar med pistskidor 😀
Har ett par storslalom som är 11 cm kort och går bäst på is. Det är för mig pistskidor.
Nu förmodar jag att jag behöver lite längre och med bredare midja som orkar med pister eller off-pister med 2-5 dm nysnö. Då funkar väl headen hoppas jag.

Men självklart beredd o hyra freeride där nere som sagt enligt dina tips.

termons

Aktiv medlem
Nysnö 2dm så är det nog inte så stor skillnad på 88mm och en pistracer.

Det som du däremot vinner grymt på är alla former av uppåkta pister och normal vind och temperatur pinad offpist.

Pillard

Aktiv medlem
Precis! I all normal åkning lär monstren vara grymma. Men kommer det puder så rekommenderar jag starkt att testhyra nåt mer anpassat för att känna på skillnaden om inte annat

Jonas W

Ny medlem
Nja
Är det 2-5 dm snö så börjar det bli jobbig med ett par storslalom skidor. Både längd o midja gör att man får ha en skön bakåtvikt, annars skär man ned hela vägen o yr runt.. Kan rekommendera tävlingsskidor/racing i hårdare pistade backar.. Andra underlag får man mycket mer ut av andra lagg.

Pillard

Aktiv medlem
Nja
Är det 2-5 dm snö så börjar det bli jobbig med ett par storslalom skidor. Både längd o midja gör att man får ha en skön bakåtvikt, annars skär man ned hela vägen o yr runt.. Kan rekommendera tävlingsskidor/racing i hårdare pistade backar.. Andra underlag får man mycket mer ut av andra lagg.
Längden borde ju inte vara några problem? 193cm åker jag inte på hur mycket snö det än är ;)

Berglund16

Ny medlem
kom hem i torsdags från en vecka i
Courmayeur. Vi hade tur med att det kom nysnö en dag och då hittade vi bra med puder under den dagen. Vi höll mest till kring Youla, där kunde du ta ngn ränna ner med nysnö. Italienarna ville mest köra pist så man kunde åka en dag på den nysnö som föll på natten.
Annars om du ska vara där så skulle jag rekommendera en mer pistorienterad skida om prognosen inte pekar på en dump. Det var rätt hårt utanför pisten då inte snöat på ett tag. Då får du rolig piståkning iaf.

Är ett trevligt ställe med fina vyer och förhållandevis lite folk i pisterna (iaf förra veckan :))

Wangler

Medlem
jag var i courmayer för ett tag sedan och vi hade en bra vecka med sol men inte så jättebra med snö. MEN det löste vi ändå. vi hyrde en guide en dag och åkte upp till valle bianco. alltså andra sidan av valle blanche från chamonix sidan. där knallade han iväg med oss. han tog med oss på en promenad på ca 30 min och sen åkte han ner med oss tillbaka mot coyrmayersidan. där var åkningen så pass hög så snön var fantastisk även då den legat ett bra tag och men hans kunskap om vindar och annat så fick vi en bra puder/offpistdag och faktiskt till ett rimligt pris.
övrigt så gillade jag även pisterna då de är bra varierade och sen ska man aldrig klaga på italien då deras ostar, skinkor å korvar på afterskin alltid visar livet från den bästa sidan :)

Snödjup

Advertisement
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp