Cross och vistelse i åre på sommaren!

Petzel

Ny medlem
Undrar om det finns någon motorcross bana i närheten av åre samt om någon vet om det är lönt att hitta jobb där under sommarsäsongen!? funderar på o flytta dit i sommar men tänker även stanna kvar över vinternsäsongen 05/06!

Oj oj oj...
kan inte det där med jobb.
och inte heller så mkt om motorcross.
men däremot vet jag att Åre är lika underbart på sommarn som på vintern!!!
Men tydligen så är miljön perfekt för mountainbike o DownHill så det borde ju inte vara några problem med att dra bågen med ut i "naturen".

Good Luck

kör dh oxå så det e därför jag e sugen på ett helår i åre! men crossen slår lite hårdare i mitt hjärta än cykeln.. =)

Tja ba!
Jag vet att det inte hör hit och att jag trampar på mången öm tå men nu jevvlars trampar du på mina fotknölar, ozzman.

"tydligen så är miljön perfekt för mountainbike o DownHill så det borde ju inte vara några problem med att dra bågen med ut i "naturen"."

Det är ju ett jävla problem med att dra ut bågen i naturen. Till att börja med är det hänsynlöst mot folk som valt att vistas i naturen för att få lite lugn och ro och känna en andlig frid. Hit räknar jag såna som jag som klättrar, åker skidor (även längd) cyklar MTB. Lika hänsynslöst är det mot di små ludna djuren som bor därute.

Sen förstör man ofrånkomligen marken relativt snabbt. Jag vet vad jag pratar om! Det tar inte lång tid för en Cross att totalkvadda ett XC-spår. Så det är ju inte precis så att dom samsas.

Sist men inte minst är det olagligt att köra båge i naturen med undantag för särskilt avlysta platser.

Jag har länge irriterat mig på att man ständigt blandar in massa jävla motorsport i allting. Fåniga hopp med snöskotrar i samband med skidtävlingar, lika fåniga crosshopp tillsammans med cykeltävlingar. Stäng av motorerna och känn lugnet och smärtan i riktiga snorsporter i stället. Och sist men inte minst det är ingen mänsklig rättighet att varva skiten ur en stackars tvåtaktare så att folk i närheten får psykbryt och en underbar stilla sommardag på fjället, favoritklippan etc framstår som en egyptisk gatukorsning.

Eder alltid så hövlige Miljöambassadör BajenMatte

Bajenmatte, Jag skulle vilja se dej sätta din fjällräven prydda bak på en cross och köra tre varv på en crossbana och sen säga att det inte är en "snorsport". Kommer själv från fjällen och är ärligt talat skitless på att folk som är där på semester och får psykbryt bara för att det inte är tyst som i döden 24 timmar om dygnet.
Men visst håller jag med om att crossarna inte ska få köras varsomhelst.
husomhelst så sägs det finnas en riktigt skaplig crossbana i åre

riktigt bra bana i huså, på andra sidan berget. lite trögare med jobb men dom finns om man letar

BajenMatte

förstår dig! det är förbjudet och jag kör hellre på bana då jag anser det ger mer än att bränna runt på nån "stig" i skogen! sen tycker jag du ska respektera andra personers val av intresse..det e dumt o racka ner på det..jag tycker inte klättring e fånigt bara för jag inte utövar det..istället för o varva 2 taktare så varvar jag 4 takt=)

åter till topic..

Tjenare petzl,

såvida du inte är hantverkare med goda meriter och lång erfarenhet är det nog svårt att få jobb i Åre sommartid. Det bästa sättet att få ett jobb i Åre under sommaren är nog att börja med en vintersäsong. De stora hotellen söker alltid städpersonal, diskare, frukostvärdar, mm. inför varje säsong. När du sen fått in foten kan du om du har tur få nåt sommarjobb - typ renovera hotellrum, storstäda hotell el. dyl. Detta är iaf min erfarenhet.

Skutan på sommaren erbjuder för övrigt riktigt fin mountinbike-åkning, speciellt DH-möjligheterna som håller världsklass.

Känner dock ej till motorcross-möjligheterna. Men jag vet att det bor (eller bodde, iaf) en del hängivna motorcross-galningar däruppe.

peace

hur är det med boende då? är det lättare o hitta en lägenhet som man kan behålla över vintern oxå när man flyttar upp så tidigt??

Skulle nog säga att boendet är det svåraste att lösa även om jobb inte verkar helt lätt heller men det e mest beroende av vad du kan tänka dig att jobba med men gott om dem är det inte vare sig jobb lr lägenheter.
Har bott här i två år snart o inte hittat nått vettigt långvarigt boende i byn men kan man tänka sig att åka en liten bit så fins det hur mkt som helst.

Och kan bara innstämma man ska cykla DH på sommaren se www.mtbare.info vi ska bla arra NM i DH i sommar =)

crossbana fins vid fäviken vet int så mkt om den dock.

jo en dh cykel ska inköpas då jag bara har en dirt cykel nu.. asså så det e så svårt o hitta boende då oxå! där ser man, trodde det var mer under vintersäsongen det var så sjukt svårt.

hehe jo det verkar vara så.. men på nått sätt borde det gå o fixa boende från mitten av sommaren o 1 år framåt!

så centralt i åre kan man glömma då med andra ord!? man får väl inrikta sig på nån km utanför då!

Jag känner att jag måste göra ett litet rättande inlägg här. Man krossar inte motorer, därför heter det inte motor-cross, utan moto-cross.

Och den som inte tror att det är jobbigt att köra mx eller enduro får gärna komma hem till mig och prova. ;-)

Tillbaka
Topp