Custom VS cstm X

Nosskire

Medlem
Custom VS cstm X
För att göra historen kort så åkte jag förut på en Custom (knäckte den) och köpte en Cstm X till år.

Nu har jag åkt cirka 30 dagar på min nya cstm X 158 och jag är halvnöjd med den, nu senate veckan var jag i Alanga med min far och åkte relativt hårt i pisten.

Då min cstm X har kännts lite fladdrig hela året så testade jag min fars custom 160 (2 cm längre) och vilken skillnad !

Hans custom från 2001 gick betydligt stadigare och jag kunde åka aggresivare med den i pisten. Den kändes helt enkelt stabilare och jag hade mer grepp.
VARFÖR? Min cstm X skall vara lite styvare och ska allmänt vara bättre än den vanliga custom!

Skall tillägga att brädorna var i identsiskt skick angående kanter etc så det är ingen ursäkt...
Jag testade även att byta bindningar på brädorna och det var samma resultat.

Så... VARFÖR är min cstm X så fladdrig?

För övrigt så säljer jag min årsnya Cstm X 158 pga gillar den inte....

Custom VS cstm X
Jag tror tyvärr att det beror på att Burtons brädor före 2002 hade en helt annan kvalitet än de har nu. Burton har efter 2002 flyttat runt en stor del av sin produktionsapparat vid flera tillfällen och de har inte ännu hittat tillbaka till den höga kvalitet de hade tidigare.

Custom VS cstm X
snyft.... Om det stämmer så kommer jag leta upp en gammal Custom från 2001 eller så!
Den var en helt annan bräda mot nya custom X, lite tyngre men mycket stabilare...

Custom VS cstm X
Burton har inte bytt sin produktion för high-end brädor tänkte jag börja med att säga. Vissa av de maskiner som behövs för att göra dessa brädor är väldigt dyra och finns endast på BMC, burtons egen fabrik i Vermont. Det finns 5 fabriker idag som gör Burton brädor, men alla kan inte göra alla modeller pga. tekniken… Att kvaliten skulle vara sämre nu än förr vet jag inte vad du har fått ifrån? (berätta gärna)…

Svar till Nosskire, en anledning till detta kan vara att Custom har ett långsammare flex än cstm x, detta kan upplevas stabilare då man inte får samma "krispiga" känsla i skäret. cstm x är mycket mer livlig och kräver att man trycker igenom den mer hela tiden... Inga av Burtons brädor är så speciellt hårda, då man jobbar med olika former av flex istället. (därför är uttrycket feel och inte hårdlek till exempel)..

Din typ av åkning så borde du prova Triumph, eller T6.. dessa brädor har ett grymt bra drag i skäret och känns styvare och stabilare också...

Custom VS cstm X
Jag är säkert ute och cyklar vad gäller omflyttning av produktionen Ola och du vet förmodligen mer om Burton än jag gör, med tanke på vad du jobbar med;) Min teori kring den försämrade kvaliteten grundar sig i att Burton har vuxit och om de inte har flyttat så har de i alla fall byggt ut sin produktionsapparat en hel del och i den processen har de tappat en del av den kvalitet de hade tidigare. Sen har jag hört från hyggligt tillförlitliga källor att Burton bytt leverantör av träkärnor vilket också ska ha påverkat kvaliteten negativt. Det är väl samma sak där att det inte gäller high-end modellerna eftersom jag skulle tro att Burton själva tillverkar träkärnrorna till dessa.

Ditt svar till Nosskire angående skillnaden mellan Custom X och vanliga Custom är klockrent och jag förbannar mig själv för att jag inte tänkte på det. När du skriver det är det så uppenbart.

Custom VS cstm X
jag ska kolla detta närmare helt klart, (trotts att man jobbar med burton så vet man ju långt ifrån allt, det är ett stort bolag).. men 30år av utveckling borde ha gått framåt och inte bakåt får man hoppas... så det känns också konstigt att man inom ett så stort företag låter sig byta bort en kvalite som är så betydande..,

och efter att man har sett påfrestningarna som många av brädorna genomgår idag med infinite ride, och all R&D som dom jobbar med, så känns det som dom ska tåla det mesta... (blir lika förvånad varje gång någon kör av en bräda faktiskt..)

http://www.cubism.se/infiniteride.gif

Antalet trasiga brädor har också minskat ganska kraftigt de två senaste åren (även om Sverige har ett högre snitt än övriga delar, så har det minskat även här, trotts en ökning av sålda brädor).

Custom VS cstm X
Låter bra olanygards!

Håller på att leta upp någon T6 men är sugen på att testa en Unity Pride också!

När du förklarar varför den känns ostabilare så kan jag köpa det ;) Den är faktiskt mycket snabbare och kvickare än den gamla custom!

Angående att jag hade sönder min custom så tycker hag det är lite snålt att bara ha 1 års garanti på grejorna :( Men det är väll standard och burton skulle väll förlora en hel del vinst på det ;)

Stort tack för ett bra svar!

P.S Tror du verkligen att en T6:a kommer tillfreställa mig... ?

Custom VS cstm X
Ola,
Det där med Infinite Ride är ju inte egentligen sådär jättemycket att hänga i julgranen. Det är ju inget annat än att de "breakar in" brädorna lite innan de går till försäljning. De tillverkar dem lite "biffigare" än normalt och behandlar dem sedan så att materialet ska bli "färdiguttröttat" så att brädan inte ändrar sina egenskaper med tiden. Teoretiskt sett funkar det säkert bra men i praktiken är det mest en gimmick för att få snowboardåkare, som i allmänhet inte vet särskilt mycket om hur en snowboard tillverkas, att tro att Burton skulle vara mycket bättre än alla andra, vilket de inte är.

Custom VS cstm X
Svar till Nosskire,

T6 är mycket bra om man gillar brädor med grymt drag i., om man gillar snabb svängradie, och mycket bett i skäret. Det är inte nått för "söndagsåkning" då det krävs lite jobb för att köra den. Den är också relativt smal i midjan (om man inte tar wide modellen i 64).

Du kan prova en del modeller på Åre Skidsport och på Stadium i Sälen. Så detta är ju ett tipps om du inte vill slanta upp direkt.

Garantin är kanske inte jätte lång kan man tänka (dock ganska länge ändå om man jämför med andra produkter som utsätts för mycket mindre påfrestningar under ett år),
Sen finns ju alltid konsumentköplagen på din sida om detta skulle vara en ren kvalitet miss. (2 år på vara inköpt innan 5april 2005, och 3år om den är köpt efter, original kvitto och köpt i första hand i Svensk butik är också ett krav)

Sen till den Infinitiv Ride.

det finns faktiskt flera saker den motverkar...

jag har varit i fabriken och sett det live, och det är ganska mycket som händer på bara 5 inböjningar (ganska kraftiga som framgår av bilden jag länkade i förra inlägget).

Kärnan som ligger i brädan är ju gjord av små fibrer som i sig är väldigt sköra. Och det räcker med relativt små påfrestningar för att procent av dessa små fibrer skall knäckas och tappa sin egentliga funktion. om man nu inte tänker på detta i produktion, så händer ju detta inom de första dagarna på snön om man åker någorlunda intensivt på brädan.

vad som också händer när du kör på brädan är att den inte bara böjs in, utan man får ojämna "brått" i kärnan. Detta gör att brädan får olika karaktär beroende på hur du har åkt på den. Om du landar på tailen till exempel får du ju aldrig samma påfrestning där som under bindningen, eller mellan bindningarna. Så infinivit ride påverkar därmed att inåkningen sker med jämt tryck över hela brädan och inte bara på unikt utsatta punkter beroende på vad man gör med den.

och detta har även blivit en kvalitets kontroll för brädorna då om något har hänt under produktionen så visar etta sig oftast i denna process.

kort sagt är det en bra funktion som bevisats under flera år av tester fungera mycket positivt.

Custom VS cstm X
Skall testa T6 nästa år, framförallt är jag sugen på 164w modellen. Då jag är 188 lång så är det nog motiverat ;)

Stort tack för bra svar !

Custom VS cstm X
Hej på er!

Hög teknisk nivå på diskussionen i denna tråd..

Har en Nitro från 2002 som har körts väldigt hårt i tre säsonger. Håller fortfarande.

Köpte en Custom X 158 i år. Knäckte den efter 2 veckor..

Fick igenom reklamationen. ( med gudarnas hjälp om man ska tro min leverantör ).
Knäckte min nya Cstm X efter 2 timmar!!!

Köpte även en se7en i år som jag skulle jibba loss med på rail och dylikt.. den höll nästan en månad..

Har Burton börjat plocka drivved och byggt brädor runt? Ny affärsidé?

** Inte bitter, men närapå **

Custom VS cstm X
Ola,

Jag tycker att det är grymt kul/bra att du som distributör går ut och snackar för dina prylar. Vi har en väldigt lång tradition av anonyma distributörer här i Sverige och det är riktigt positivt att du bryter den trenden.

Jag har inte en enda invändning mot de teoretiska effekterna av Infinite Ride. I praktiken däremot tycker jag mest att det är ett sätt för Burton att kunna ta ännu mer betalt för sina redan dyra high-end brädor. Om man har en bräda utan IR och åker den för första gången och råkar "breaka in" den lite ojämnt så att trä- och för den delen även glas-fibrerna blir lite ojämnt inåkta så är det ingenting man känner. Om man känner det har man förmodligen knäckt brädan så mycket att den är trasig och då hade säkerligen även en bräda med IR gått sönder. I teorin hjälper säkert IR mot detta men i praktiken blir det bara tröttsam hi-tech mumbo-jumbo.

Jag säger inte detta för att jag vill Burton något ont. Jag säger det därför att jag tycker att de lägger sin energi på helt fel saker. Burton är helt överlägset störst på marknaden och min personliga åsikt är att de borde lägga fokus på att göra brädor som håller bättre och på att göra high-end brädor billigare. De borde lätt kunna priskonkurrera med de stora skidmärkena som faktiskt gör high-end brädor till klart lägre priser än Burton (med lika mycket hi-tech dessutom). Istället utnyttjar de det faktum att folk har dålig koll på brädtillverkning och hittar på en massa termer som låter bra och som gör att de kan bibehålla sina höga priser, men som i många fall bara beskriver sånt som massor av andra brädor än Burton också är utrustade med.

Ursäkta den långa posten. Jag är ju sedan länge förlorad så lägg ingen energi på att övertyga mig om Burtons överlägsenhet. Burton lider inte av att jag är lite skeptisk. Det finns tusen och åter tusen som svurit Jake B Carpenter evig trohet och han och hans lilla snowboardmärke klarar sig ju alldeles utmärkt utan mig.

Peace!!

Custom VS cstm X
Det är super skoj att få dela allas tankar och funderingar här på siten. Det hinner man inte med så ofta faktiskt. (framförallt inte under högsäsong)

Jag tycker det är super tråkigt när produkter går sönder för folk. Och det känns alltid som ett misslyckande. Oftast så löser detta sig för dom som verkligen har haft otur, vad som gör mig också ledsen är att det finns folk som med flit försöker utnyttja denna service vilket gör det bara svårare för dem som verkligen förtjänar hjälp. Jag hoppas att det skall bli bättre (och vi har sett en förbättring statistiskt). Sen att Burton skulle vara sämre än andra varumärken i kvallite har jag inte perfekt fakta om, men jag har väldigt svårt att tro detta när jag talar med andra leverantörer och butiker. Det säljs väldigt mycket fler brädor ifrån Burton så detta gör ju att man har fler trasiga, men procentuellt har jag inte sett några siffror på faktiskt.

Sen att burton inte sattsar alla sina pengar på att inte hjälpa teamåkare, inte göra evenemang, och inte utveckla produkter mer än alla andra varumärken (inte så konstigt kanske när man har en så stor marknadsandel, o andra sidan), har väl med deras valda mål at göra. Att inte bulkpacka sina brädor och skicka direkt till dörren hos stora kedjorna gör också att det blir lite dyrare brädor. Sen att man inte byter inriktning direkt när tex. jib skidor blir hett och lägger alla sina pengar där i stället för att fortsätta utveckla brädan har också lite med priset att göra. Lite långsiktighet…

Det är inte en kunglig lön hos de anställda och det finns inga aktieägare i bolaget som kräver vinst. Det alla inom bolaget tänker absolut mest på (kanske inte på ekonomi avdelningen då) är att utveckla sporten. Det är lätt att tro att Burton drivs med massa finansiella storägare som många andra varumärken gör i denna kaliber, och att det enda man tänker på är vinst och marginal. Men så lovar jag er att detta inte är fallet. Det är bara Jake som själv är ägare till bolaget.

Jag fick lära mig detta själv när jag och min kollega fick äran att driva detta multinationella jätte bolag =) här i Sverige. När många andra distributörsdrakar stod på tur att ta över kontraktet i Sverige, så gick dom på två unga killar som bara brinner för snowboard och ägnar all sin tid åt detta. Det är inte ett börsbolagsbeslut bakom en sådan satsning utan folk som tror sig veta vad som är bäst för sporten i sådan. Vi kan göra affärer med stora företag, men vi kan också förstå (försöka förstå) vad åkarna (vi) själva vill med sporten.

Det finns mycket att säga om Burton som bolag, och jag kommer aldrig att ta rygg på dåliga beslut från dom. Men jag har fått en ganska annorlunda bild av bolaget när jag fick lära känna dom närmare. Och det är detta jag vill försöka förmedla till er lite…

Detta var kanske inte så relevanta fakta, och jag snöar ut lite känner jag, men ville också ta chansen att förklara lite mer om bolaget i sådant.

(shit, blev nog längre än täkt igen..)..

Custom VS cstm X
Jag tror heller inte att Burton har sämre kvalitet än andra märken och det är ju helt givet att man hör talas om fler trasiga Burtonbrädor än till exempel Glissade eller Unity på grund av Burtons stora försäljningsvolymer.

Vad jag menar är att Burton har en sådan unik position med sådana stora resurser att de verkligen borde kunna satsa på att göra hållbarare brädor. Inte för att deras brädor är ohållbara utan för att man vill utveckla sporten. Att göra de hållbaraste brädorna på marknaden är ju också att utveckla sporten (inte bara att hitta på hi-tech innovationer som knappt gör någon skillnad). Titta på Never Summer som har 3 års garanti på sina brädor och som verkligen nästan aldrig får en enda reklamation. Glissade som jag jobbar en del med har mindre än 0,5% av sina brädor som behöver bli reklamerade. Glissade har dock satsat mycket medvetet på just hållbarheten och har t.ex låtit bli att komma med nya modeller under några säsonger för att istället fokusera på att öka hållbarheten.

Tänk om Burton skulle säga såhär: "Nu fryser vi modellprogrammet och kommer inte med några nya modeller eller innovationer förrän vi gör brädor som i princip aldrig går sönder. Självklart byter vi grafik för att på det sättet förnya oss från säsong till säsong, men vi kommer inte att ge oss förrän vi har den lägsta andelen returnerade brädor i hela industrin."

Det skulle vara grymt och skulle få mig att respektera Burton så otroligt mycket.

Ha det bra Ola så ses vi kanske i Wäsa nästa helg.

Peace!

Tillbaka
Topp