Ny Custom X kontra Custom... Eller nån annan?

JorgenA

Ny medlem
Hallå,

Tänkte uppgradera brädan till i år och måste be om lite råd. Läst en del men inte hundra på vad som blir bäst. Tack på förhand.

Jag:
Gammal (35), jibbar inte men vill dra ett enkelt hopp då och då. Åkt bräda sista 8-10åren men uppväxt på skidor.
Älskar att carva, åka fort.
Åker numer lite mer offpist även om pudret uteblir.
Typ 3 veckors åkning per år varav 1alpvecka.
183 lång, 83kg.

Har idag;
Burton Custom 162 (säkert 7år gammal): Bara älskar den men sliten och lite trött numer. Lite fladdrig när det är uppkört i pisten
Burton Supermodel 163 (2007): Blev inte som jag tänkt. Hade hoppats kunna ha denna i pist såväl som i pudret. Går ganska bra i pudret men känns inte lika bra att carva med. Lite orolig i hög fart.

Kör Burton Cartell bindning med ION-sko.

Funderar på:
En ny Custom X 160? Men blir den för hård om man vill bara glassa offpist. Har förstått att den är en grym carvingmaskin och det borde passa mig men blir lite rädd när man hör alla som säger att den "inte går att åka" om du bara åker den lugnt. Om det är bökigt offpist, blir den svårhanterad då?
Hur är den i pudret, är den mycket svårare att få att flyta med tanke på att den är hårdare?

En ny Custom 163? Dock har jag hört att de blivit mjukare med åren? Och dessutom skulle jag önska lite mer fartstabilitet jämfört med min gamla Custom 162. Flying V har jag ratat då de flesta verkar tycka den ger sämre kantgrepp än en vanlig custom och sämre kantgrepp vill jag definitivt inte ha.

Eller finns det nån annan aspirant (Burton)?
Tack på förhand
// Jörgen

Jag kör förvisso inte pist osv men har custom x 158 med mina ungefär 75kg/185cm och jag skulle inte vilja säga att jag upplever den som styv pa ett daligt sätt utan snarare att den är responsiv och bra. Det beror nog delvis pa att den är relativt sett kort, sa om man gar upp i längd sa blir den nog snabbt lite tungrodd, fast du skall ju inte primärt leka med den utan köra pist osv sa da borde responsitiviteten och en längre längd med bättre kantgrepp ligga rätt antar jag.

Köp längre bräda, absolut minst 163 (men det är för kort! ;-)).

CustomX är inte för hård men är däremot nästan så långt ifrån en puderbräda du kan komma, men det är klart att det funkar med max setback och så, men inget att rekommendera utanför pisten, pipen eller i feeeta hopp.

Kolla på tankern (rad air). Vill du han en mix på pist/puder spana in skunk ape eller dark series. vill du ha en äkta pistmaskin köp en aplinepunk super swede.

Senast ändrad:
Jag har en custom x 164 som offpist/allroundbräda och tycker att den är ok att åka på även om man inte pressar den hela tiden, tycker inte den är särskilt stel alls, snarare responsiv och skön (80kg/187cm). Köpte den inför säsong i alperna 07/08 och har åkt en hel del på den. Flytet i puder är klart godkänt i min mening, de dagar man åkte i skogen i midjedjupt puder var det däremot lite mer jobbigt... Jag brukar bakmontera ena bindningen om jag ska åka större åk i djup snö för att flytta tyngpunkten bakåt och för att få bättre stabilitet. Kör medelbred stance på den annars. I övrigt så är brädan ganska snabb från kant till kant och smidig överlag tycker jag. På lite mer ojämnt underlag tycker jag däremot att den fladdrar en del, men det kan väl iofs bero på att brädan är gammal.

Kort sagt tycker jag den funkar bra även offpist :)

Senast ändrad:
om du är bekväm med och vill fortsätta köra burton anser jag att efter dina specificationer skulle en T7 sitta som en smäck.
finns många olika anledningar varför jag tycker detta, men mycket är pga att du verkar vilja har lazer precision i carving.
JA, den kommer kräva att du musklar runt den lite, men den KOMMER att funka i offpisten, men ja, den är styv, dock SJUKT stabil, och som sagt mer kantgrepp än du kommer använda. Kör på den, du kommer gilla den.... om du vill fortsätta att åka aggresivt dvs, och självklart finns likvärdiga brädor från andra tillverkare...

Tack för alla tips och synpunkter.
T7an kanske kunde varit nåt men den är väl snäppet hårdare...
Bestämt mig och nu beställt en fjolårs Custom X 164. Puderdagarna är ju trots allt ganska få tyvärr. Hoppas och tror den kan flyta på skapligt i pudret ändå och vara kanon i övrigt. Får spara min supermodel som backup:)
Tack för tipsen.
Jörgen

Grym bräda, du kommer kör ifrån dom flesta på den maskinen!

Senast ändrad:
Bra val att köpa fjolarets dessutom, förutom att den är billigare sa är arets modell ett fiasko i jämförelse. Hoppas det skickas in riktigt mkt klagomal pa den.

Uppenbarligen bytt fabrik till 2012, 2011 var det "made in the usa" och nu 2012 är det "made in austria".

2011 var styv men skön och responsiv, 2012 känns bara stel och konstig, dvs flexet och poppen känns helt annorlunda, märks också när man flexar den med handen, den beter sig helt annorlunda, känns som att 2011 har ett mer jämt flext över hela brädan medan 2012 är stel mellan bindningar och utanför, verkar som det är mest sista biten pa tail och nose som flexar = men det är allt subjektivt naturligtvis och är kanske ett design choice som resulterar i annan karaktäristik med fördelar/nackdelar som man måste vänja sig med.

Däremot belaget känns inte helt premium längre, jag var tvungen att kolla om det verkligen var "sintered", det känns billigt när man tar på det, och när man åker hörs ett glidljud som jag inte hört från annat än billiga extruded belag: men ok även här så kanske brädan åker lika snabbt och bra, eller till och med snabbar, plus kanske klarar stålkontakt bättre.

Anyway, den är med andra ord annorlunda :D

Tillbaka
Topp