Czar VS Hellbent

helsing

Ny medlem
Czar VS Hellbent
hej!

Jag är på jakt efter nya puder/BC skidor och har kommit fram till att salomon czar och K2 hellbent ska passa mig bra men just nu står jag och väger mellan dessa och kan inte bestämma mig. hoppas att man kan få lite hjälp här med valet, skriv gärna lite om skidorna ni som testat dom.

Vikt: 100 kg
Längd: 194 cm
Åkstil: inte för långsamt, inte för aggresivt.

fred ut //Helsing

Czar VS Hellbent
hur är dom i styvhet och så? för hellbent är ju jäkligt mjuka och eftersom jag väger en del känns det som om dom kommer bli för mjuka.

Czar VS Hellbent
Hellbent är en grymt kul puder planka och köra skogsåkning med och välldigt mjuk och extremt mycket rocker, men czaren är en lite mera charge skida och skulle passa lite bättre för din vikt och längd om du vill dra på lite när du åker.

Czar VS Hellbent
Ska du hålla dig i Sverige skulle jag tro Czar är en bättre skida med mer användnings områden. Ska du däremot pumpa puder i Japan eller Kanada kan du absolut gå upp på en fetare och mjukare skida som Hellbent...

Czar VS Hellbent
Tack för tipset martin JJ, jag åker just nu på ett par salomon lord som är tänkta som mina "sverige-skidor" så jag kanske ska satsa på ett par bredare än czaren då. men du tror inte hellbent är för mjuka för min vikt eller?
Planen är att åka med dom i Kanada nästa år. du har inga andra tips än hellbent?

Czar VS Hellbent
Om du ska ha nått att åka i Kanda med så jag kan rekomendera Rossignol ss7, de är lika skida som rossignol s7 men 195 cm och extra hård, 115 midja,

Czar VS Hellbent
som puder/BC skida och inte som chargeskida så är det väl ingenting negativt med att hellbenten är en mjuk skida? I 189cm (snarare 192-194cm) längden så väger den relativt mycket och har en ganska redig "swing weight" så den plöjer puder väldigt bra. Jag skulle därför definitivt välja hellbent 189 om det bara stod mellan dem, men med det sagt så skulle jag faktiskt inte välja den skidan pga din vikt.

90kg kräver enligt mig något styvare än hellbent, och om du ska åka Kanada så ska du inte ha Czar utan gå på något bredare..

skidor jag skulle titta på om jag var du;

Kuro
SS7 (men hur ska du få tag på dem?..)
Salomon the Rocker
Kanske chopstick ? men de kan kännas lite korta pga maxlängd 185, dock hårdare än hellbent

Czar VS Hellbent
Ska du köpa dom den här säsongen? Om inte, så kanske det kommer en väldigt fin modell till nästa säsong. Tror dom första prototyperna kommer ut till åkare snart, så förhoppningsvis kommer den dyka upp till nästa säsong.

Czar VS Hellbent
ja tänkte köpa dom sent denna säsongen och förhoppningsvis få ganska bra pris :) assr, jag kollade faktiskt på ett par Kuro idag. dom verkade riktigt fina så jag får nog tänka om en hel del på mitt skidval!

Czar VS Hellbent
Kuro är också en toppen puder skida, köpte faktiskt ett par kuros 195 denna vinter men de kräver en hel del puder dock.

Czar VS Hellbent
okej martok. där kommer det positiva in att jag har ett par Lord att åka med i mindre snö. men är dom smidiga för att vara så breda?

Czar VS Hellbent
jag har czar och min polare har hellbent. jag har provat ett antal gånger i 30cm nysnö dom är kvicka och bra, men i isigt och skare är dom riktigt usla. Czar föredrar jag mer, för dom är bra i allt jag menar ALLT! utom is förstås. är supernöjd över mina Czar. alla som har provat dom tycker dom är som en dröm

Czar VS Hellbent
Om du vill ha något jibbigare/lekfullare/mer allround än Kuron men stadigare än Hellbenten så ta en kik på Moment Night Train, de är dessutom inte så dyra i nordamerika.

Czar VS Hellbent
Moment Bibby Pro 190 kan oxå va ett alternativ. Är lite av en lekfullar EHP193 kan man kort sammanfatta det med. Annars är det inte helt lätt att hitta lekfulla skidor till din vikt eftersom de flesta lekfulla laggen är tillverkade för att passa små jibberkids... missförstå mig rätt och tro inte att jag menar att Hellbent 189 är en skida man inte kan dra på med...för det kan man.

Czar VS Hellbent
Om jag skall översätta priserna från katalogen/prislistan jag såg på ISPO så borde det vara ca 7500:- men vet inte vad de hamnar på i Sverige.

Eder Richard

Czar VS Hellbent
jag väger typ ett deciton(100panner) o jag är super nöjd med mina 191Czar.
jag tycker den är väldigt allround. vi har haft en super vinter i Chamonix, oCzaren har alldrig gjort mig besviken.

Czar VS Hellbent
Drmatti sa:
jag väger typ ett deciton(100panner) o jag är super nöjd med mina 191Czar.
jag tycker den är väldigt allround. vi har haft en super vinter i Chamonix, oCzaren har alldrig gjort mig besviken.
Är nästan helt bestämd på czaren nu, men vad kör du för bindningar på? funderar på en turbindning men vet inte då jag inte har jättemöjligheter till det!

Czar VS Hellbent
RichardL sa:
Om jag skall översätta priserna från katalogen/prislistan jag såg på ISPO så borde det vara ca 7500:- men vet inte vad de hamnar på i Sverige.

Eder Richard
7500kr låter som ett typiskt svenskt pris på 4frnt.

Såg Hoji rippa med dom i revelstoke för några dagar sedan. Så stabila ut....eller är det han som är stabil?? Ähh...utrustningen gör åkaren :D

BTW..jag ska ha ett par! :) förklaringen finns ovan..

Czar VS Hellbent
Mitt val skulle vara Hellbent och jag har årets Obseth o jag gilla K2. Jag har inte åkt på Czaren men K2 gör lekfulla skidor och jämförman måtten på dessa så borde Hellebent vara lite mer lätt åkt. Argumenten ovan håller jag inte med om utan är det en puderskida du ska ha då är Hellbent ditt val. Ja har sett nästa års modell o den ser nice ut men vore jag dig så köp årets på någon rea. Följdfrågan blir vilka bindningar du ska ha men det är ju en annan tråd.

Czar VS Hellbent
Jag skulle rekommendera Czar över Hellbent alla dagar. Åker just nu på Czar med Marker Duke som har blivit använda en handfull dagar i Roger's Pass denna vintern plus på lite kortare turer i Kicking Horse backcountry. Det fina med Czar är att de funkar i allt, från halv meter puder till pisten till svensk vårsnö. Tog 1075 höjdmeter med dem i Roger's i söndags, lite tunga men det är desto roligare nerför sen.

Hellbent gillade jag inte alls när jag åkte på dem förra året, tycker mycket bättre om mina Armada ARG som jag använder som puder komplement.

Dock är det stor skillnad i storlek på dig och mig, är själv 176 och väger 67 kg och åker på Czar 182. Hoppas att detta kan hjälpa dig.

Filip

Czar VS Hellbent
Tack Ingelstroem, skönt att veta att dom funkar att gå på tur med också, vill gärna ha möjlighet att göra det när tillfälle ges. som du sa är det lite storleksskillnad på oss men samtidigt skrev drmatti som är ungefär samma storlek som mig att den funkar klockrent i 191 längden. men en liten fråga bara, vad va det som gjorde att du inte gillade hellbent? skulle vara intressant och få veta :)

/Helsing

Czar VS Hellbent
Tyckte den vibrerade alldeles för mycket vilket gjorde att mina benhinnor tog skada och sen upplevde jag den som mycket mer orolig än vad Czaren är. Trevlig skida när det är mycket nytt men funkar sämre i taskiga förhållanden än vad Czaren gör. Kanske jag inte utnyttjade dem rätt då jag inte är den som gör treor eller femmor från pillows utan gärna åker fort med långa svängar och då uppfattar jag Hellbent som oroliga/sämre fartstabilitet medan Czaren bara plöjer samt går att åka pillowlinjer riktigt bra med.

Filip

Czar VS Hellbent
Tack för mycket vettig info ingelstroem. såg nu att czaren är helt slut i 191 för den här säsongen så blir till att beställa på höstkanten istället..men har bestämt mig för czar nu iallafall!

/Helsing

Czar VS Hellbent
klockrent, du kommer inte bli besviken.
jag kör Dynafit 12 med Salomon Quest 12.
Fetare BIG MTN combo är svàrt att fà till.
jogga uppför, rippa nedför.....

Czar VS Hellbent
andra skidor du bör överväga är Black Diamond Megawatt, Fatypus A-Lotta Rocker 190, CoreUpt Richard Permins, Line Prophet 130 å självklart Hendryx Rhino Chaser alt. Cash is King....

Själv gillar jag inte alls K2s plank för dom är alldeles för nudliga för min smak. Är ganska tung jag också....

Tillbaka
Topp