D60 eller D40

s-dejin

Ny medlem
D60 eller D40
Jag vet att detta ämne har tagits upp många gånger , men jag hittar inte svar på precis den frågan jag vill, så ni får ursäkta att jag tar upp det igen. Jag funderar på att köpa en systemkamera, och jag har fastnat vid D40 och D60. Men där har jag dilemmat, vilken av dom ska jag välja? Vad skulle ni rekommendera? Tacksam för svar.

D60 eller D40
Det är ju knappt någon skillnad, fler mgpix på D60 bara. Du klarar dig lika bra med D40 som med D60 egentligen.

D60 eller D40
The-Geb sa:
Satsa på D90 istället. Dyrare? Självklart, men också en kamera att växa med.
D90 är galet mycket mer kamera än D40 och D60. utan tvekan mitt förstaval. Har du cash så finns ju alltid D300 som alternativ, och framför allt allväderskydd vilket är grymt bra att ha i snön.. å andra sidan är huset större och tyngre, och om du hittills funderat på D40 eller D60 så är D90 mer än du behöver.

Jag skulle personligen inte välja vare sig D40 eller D60, utan snarare köra på D70 eller D80 om du vill hålla budgeten under priset för D90. de har båda blivit mycket billigare sedan nikon släppte D90, och har mycket mer bang for the buck.

leta efter begagnade på typ blocket. se också efter D70S (ibland kallad S70), en upphottad D70.

D60 eller D40
Jag kör med en D80 och tycker den fungerar riktigt bra. Det du ska fundera på främst är vilket/objektiv du ska ha till. 18-105VR, ett 10-20 kanske? eller 55-200? beror på vad du ska fota.

D60 eller D40
Eller så köper du en Sony A200 som smiskat många andra kameror i tester. inbyggd AF och Bildstabilisering i huset, går att få för 4990:- med ett 18 - 70mm + 70 - 300mm

D60 eller D40
Sök på google Pentax K-m den perfekta nybörjar kameran som klarar samma saker som d60/d40 och "smiskar"massa andra +i kanten den är billig och slut på batterier kuta till närmaste affär och köp ett paket vanliga AA batterier och fortsätt fota

D60 eller D40
D40 har inte autofokusmotor i huset utan i objektiven, vilket gör att utbudet av objektiv blir mycket mer begränsad än till övriga kameror. Och framför allt blir de ofta dyrare också.

Den mest prisvärda systemkameran i "nybörjar klassen" om man inte är behov av något speciellt märke tycker jag är Sony Alpha 300 som du får lös för ca 5500:- med ett 18 - 70mm objektiv. I den kameran har du dels bildstabilisator i huset vilket är klockrent om du väljer att köpa ett zoomobjektiv. Alpha 300 har även riktigt bra batteritid, LiveView display som är vinklingsbar. Jämförelsevis med D40 får du alltså 9 fokus punkter istället för 3, 10mpix istället för 6mpix, autofokusmotor och bildstabilisator i huset (=billigare objektiv), ca 750 bilders batteritid istället för ca 340, ett fastare grepp på huset (beror givetvis på hur dina händer är skapade).

D60 eller D40
Har d60 och d40 två såna rattar man använder till att ställa in bländare och slutare? Annars är det ju värdelöst...

D60 eller D40
Simon_Bylund sa:
D40 har inte autofokusmotor i huset utan i objektiven, vilket gör att utbudet av objektiv blir mycket mer begränsad än till övriga kameror. Och framför allt blir de ofta dyrare också.

Den mest prisvärda systemkameran i "nybörjar klassen" om man inte är behov av något speciellt märke tycker jag är Sony Alpha 300 som du får lös för ca 5500:- med ett 18 - 70mm objektiv. I den kameran har du dels bildstabilisator i huset vilket är klockrent om du väljer att köpa ett zoomobjektiv. Alpha 300 har även riktigt bra batteritid, LiveView display som är vinklingsbar. Jämförelsevis med D40 får du alltså 9 fokus punkter istället för 3, 10mpix istället för 6mpix, autofokusmotor och bildstabilisator i huset (=billigare objektiv), ca 750 bilders batteritid istället för ca 340, ett fastare grepp på huset (beror givetvis på hur dina händer är skapade).
ända skillnaden mellan A200 och A300 är Liveview som enligt mig är onödigt, och A200 får han lös för 4990:- med 2 objektiv + frakt.

D60 eller D40
Korrekt, tycker dock LiveView är klockrent för bilder på stativ, bilder på blommor (slipper ligga på en blöt mark), och framför allt konsertbilder. Men visst... bortsett från detta är A200 riktigt prisvärd!

Tillbaka
Topp