Dagens tistel

Oldrider

Ny medlem
Dagens tistel
En stortaggig fet tistel vill jag dela ut till kärringen som igår körde över mina skidor i liftkön på Romme.

Ja, alltså, det var inte så att hon "råkade" köra över ena eller båda skidorna litegrann, utan hon skulle av någon anledning ta sig tvärs över kön till andra sidan, och valde då helt enkelt att ta sig förbi bakom mig. Rakt över åkte, stakade hon sig, och tog sig över båda mina skidor ungefär mitt på (på den del som är bakom mig när jag står på skidorna).

- "Är det kul att åka över andras skidor?", frågade jag med hög röst.
- "Jag ber om ursäkt, det var en lucka här framme som jag...", svarade hon.
- "GE FAN I ATT ÅKA ÖVER ANDRAS SKIDOR!", sade jag med lagom hög och vass röst, så både hon och resten av folket i den långa kön tydligt fick höra att det fan inte är OK att ta vägen tvärs över mina skidor i alla fall.
- "Ja, jag ber om ursäkt då...", sade hon (något sådant, hon sade säkert något mer, men jag lyssnade inte så noga, var så jäkla förbannad).

Idiotjävel.

Dagens tistel
Du åker väl ändå inte med ovansidan av skidan eller?
Du stod kanske ivägen för att hon skulle kunna fylla ut liften så det inte blir onödigt mycket kö.

Dagens tistel
Självklart åker jag inte med ovansidan av skidan, men det är förbannat onödigt att repa upp ovansidorna mer än nödvändigt. Hon har ju en mun, det hade bara varit att öppna den och be folk flytta på sig om hon inte kommer förbi.

Och nej, det var långt kvar innan vi var framme vid liften, så det var inte för att fylla ut en lift i sista stund innan det var dags att kliva på. Ville hon fram för att komma till en kompis (vilket är det troligaste) hade hon som sagt antingen kunnat säga till eller vänta i några sekunder tills kön rör sig framåt och sedan åkt tvärs genom kön framför folk som då ser henne (och släpper fram henne genom att lämna en lucka).

Det är fruktansvärt respektlöst att bara åka tvärs över någons skidor tycker jag. De kostar ändå rätt många tusenlappar.

Dagens tistel
Det var verkligen rätt åt dig! Skidåkning skall utövas på riktiga berg och utan assistans av lift. Ditt besök i Romme var en skymf mot alla hängivna skidåkare som chargar hårt på stora berg. Här lägger folk ner en förmögenhet på att åka jorden runt i jakten på det orörda pudret medans du åker till en kulle i Dalarna och trängs i en liftkö!

Dagens tistel
Fan vad ni dissar! Om tanten repat en bil, hade ni sagt samma sak då?
-"Du kör väl inte med utsidan?!".

Om man lägger pengar på att ha fräscha grejjer så vill man åtminstone inte att någon annan sunkar mer dom..

Nu har jag aldrig varit i Romme, men misstänker att det inte var varken första eller sista gången det händer där..
Jag blir lika sur som dig Oldrider! :mad:

Dagens tistel
Fan lider med dig :(

Första dagen med min jibboard så stod en skidåkare man är lite bekant med och skrapade bort snön som låg på ovansidan av min bräda med sin stav trotts att man sa till honom, resultat = små fula repor i klarlacken.

Senare samma dag bränner en unge rätt in i brädan nere vid liften och första sidewallhacket är ett faktum ...

Knappast något man tänker på nu 2 månader senare men jävligt störande i stunden :/

Dagens tistel
Hasse_Lindborg sa:
bootfitta sa:
mattiasborg sa:
...eller som man brukar säga i klätterkretsar:
Never trust a climber with shiny gear
Du är inte direkt chef på hjärnkontoret va?
Tydligen inte du heller som inte förstår vad det innebär?
Vad tror du egentligen att det betyder? Tror du det betyder att klättrare karvar lite med en kniv i selen så att folk inte ska tro de är nybörjare? Killens skidor vart ju i princip vandaliserade, berätta för mig exakt vad det har att göra med att ens utrustning ser använd ut.

Dagens tistel
Synd att inte kärringen backade över Oldriders skidor med bilen så dom blev vandaliserade på riktigt. Den här tråden visar på ett bra sätt exakt hur mycket moderater älskar att äga saker och hur upprörda dom blir när nån åsamkar skada på deras prylar/leksaker. #repalackenpåenaudiQ7

Senast ändrad:
Dagens tistel
Lowe71 sa:
Skidåkning skall utövas på riktiga berg och utan assistans av lift.
Riktiga berg = Håller med! Men Romme var förvånansvärt bra till nybörjare (min fru och ungarna), och nära tillhands för en kortare dagstripp.

Utan lift = Håller inte med för fem öre. Har aldrig klättrat uppför, bara åkt nedför, och nöjer mig med det. Men det är ju bra att det finns nöjen till alla, så får de som vill klättra göra det. :)

Lowe71 sa:
Synd att inte kärringen backade över Oldriders skidor med bilen så dom blev vandaliserade på riktigt.
Och varför då, om jag får fråga?

Lowe71 sa:
... hur mycket moderater älskar att äga saker och hur upprörda dom blir...
Fel 1 = Jag röstade inte på moderaterna.
Fel 2 = Politisk partitillhörighet har näppeligen något att göra med om man älskar att äga saker eller inte, det är nog högst personligt och varierar från person till person.

OK om jag åker skidor över din bil? Jag menar, du sitter ju ändå inte på lacken på utsidan, eller?

Dagens tistel
Moderat/borgare/kapitalist, call it what what you want! Trist om du använt jobbskatteavdragspengarna till att köpa nya skidor och sen kommer nån kärring och råkar repa lacken på dom! Bra att du fick skrika lite på henne så folket i kön förstod att du inte tolererar att fruntimmer kommer och tränger sig hursomhelst!

www.youtube.com/watch?v=TrijOX5zTrk

Senast ändrad:
Dagens tistel
Känns som att det är ännu en tråd som kommer spåra här.. Trist att hon repade dina nya (?) lagg, men som sagt, är man med i leken så får man leken tåla. Självklart är det alltid tråkigt med folk som inte visar respekt, men fan det är det överallt vad man än gör? Vill man inte trängas med massa turister som inte är lika rädd om sin (och din) utrustning som du själv är så borde du kanske hitta charmen i att tura uppför bredvid alla turister istället.

Dagens tistel
Bra att du markerade åt frun, samhället behöver shapas upp en aning, och många gånger bland sk vuxna (som ju är stora barn, hm, helvete också)...

Dock slår tanken mig att undrar hur man löser sånt här nere i Angola? Samt att det var tur att revan uppkom bakom pjäxorna, typ :) Om två vintrar (såvida du inte är materialist och köpt nya lagg) kommer du titta ner på den där revan på dina skidor och minnas, men framförallt garva :D Och det är det som gör revor värda besväret. Go' tur!

Senast ändrad:
Dagens tistel
Lowe71 sa:
Moderat/borgare/kapitalist, call it what what you want...
OK, det låter tyvärr som att du är väldigt trångsynt, och har en dålig bild av politik. Min röst föll varken på moderaterna, eller på något parti ur det borgerliga blocket.

Politik har för övrigt inget att göra med rätten att trampa/åka över någon annans utrustning, det är en väldigt konstig koppling du försöker få till.

Lowe71 sa:
Trist om du använt jobbskatteavdragspengarna...
Jag har använt pengar som jag arbetat ihop, ja. Men det går tyvärr inte att säga att det var öronmärkta "jobbskatteavdragspengar" eller något annat. Jag har helt enkelt jobbat, tjänat pengar, och köpt skidutrustning för slantarna. Som de flesta andra här på forumet, skulle jag tro.

Lowe71 sa:
...att du inte tolererar att fruntimmer kommer och tränger sig ...
Att det var ett fruntimmer har inget att göra med saken, hade det varit en gubbe hade det låtit likadant, liksom om det hade varit en yngre kille eller tjej. Jag skriker åt alla, utan att könsdiskriminera! ;) (haha!)

Utom om det var en unge då, de har ju inte bättre vett, så då hade jag nog sagt något i stil med "Man ska inte åka över andras skidor." i en snäll men uppmanande ton, lite beroende på hur gammal ungen är (och hur mycket vett de borde ha). Är det en riktigt liten unge så säger man såklart inget, de vill väl bara komma fram till mamma som de ser i kön eller något.

Ett par ungar som var elva år eller något sådant fick förra året på Stöten däremot höra "Vill ni vifta med stavarna så kan ni göra det utanför kön, det är bara att kliva ut.", med en rak arm pekandes ut. Det blev knäpptyst på ett ögonblick. Ungjävlarna fäktades hejvilt med stavarna, inte långt från att träffa folk både till höger och vänster. Ingen förälder syntes till, och ingen vågade säga något utan försökte bara luta sig i sidled för att undgå stavarna.

Kalla mig "liftwaffe" om du vill, men någon jävla måtta får det vara på hur man beter sig.

Senast ändrad:
Dagens tistel
Trist med repor, men shit happens, som en del av er säger. Det var väl mest respektlösheten, att helt sonika bara kliva på och åka rätt över mina skidor som störde mig... Andra veckan i snön för skidorna, så de var rätt så nyinköpta.

Blir inga nya på några år, då jag är väldigt nöjd med dem. Völkl Kendo, grymma skidor! :cool:

Dagens tistel
Jag håller med Oldrider. Visst blir det repor och skador förr eller senare men det är inte vad det handlar om, utan bristen på respekt och förmågan att tänka över konsekvenserna av ens eget agerande.

Dagens tistel
josh sa:
Trodde det inte fanns såssar och vänsterpack pa freeride.se
Exakt, Freerides medlemsbas utgörs av 100 % vit medelklass, en högerideologisk och rasbiologisk utopi! Inte konstigt att så många skyndar sig att försvara Oldriders oinskränkta rätt att bete sig som ett praktarsle så fort han blir arg! VÖLKL Kendo känns dock som en riktig sosseskida, inhandlad på nån sportconrad-rea? Men den passar nog bra i Romme!

Senast ändrad:
Dagens tistel
Du anar inte hur fel du är ute, jag har inte röstat på sossarna heller, så jag är lite förvånad över att jag har sosseskidor. Kanske kan vi lämna partipolitiken därhän? Den har inget att göra i den här tråden överhuvudtaget.

Den som betedde sig som ett praktarsle, enligt mig och många andra, var den som bestämde sig för att det var helt OK att ta genvägen rakt över mina skidor.

Mina skidor är för övrigt inte inhandlade på någon sportconrad-rea, inte för att det spelar någon var de är inhandlade. Det var mitt första besök i Romme (på väldigt många år), och skidorna passade lika bra där som de gjorde i Idre över nyår, och som de säkerligen kommer att göra i Stöten om ett par veckor och i Frankrike när det bär av dit (nästa år?).

Vad är det du försöker uppnå genom att vara så otrevlig, Lowe71?
Vad tycker du att det bidrar till tråden, eller till stämningen i forumet?

Det är ju inte som att jag har åkt över dina skidor, och ändå har du en väldigt otrevlig ton i dina inlägg? Fundera ett tag på det, att komma med dylika spydigheter gör ju inte forumet till ett trevligare ställe för diskussioner.

Du känns mer och mer som ett internet-troll, som bara försöker få till gräl oavsett vad. Gör du det på flera olika forum, eller är det bara här du huserar?

Senast ändrad:
Dagens tistel
Du har aldrig varit i Alperna eller Oldrider? Mer regel än undantag att folk åker över dina skidor. Och vad förväntar du dig i Romme med alla "dagsturister"?

Dagens tistel
Jodå, har varit i Tignes/Val Di Sere och diverse ställen i Österrike (Bad Gastein, Kitzbuhel, Saalzburg och allt vad de nu hette). Det var rätt länge sedan dock, på det glada 90-talet. :)

Har inget minne av att folk åker över skidorna mer där än på andra ställen. Visst händer det titt som tätt att man känner att någon åker över bakändan på ena eller båda skidorna i kön (stressade dårar som tror de ska komma snabbare fram).

Men det här var nog första gången jag fått någon hasat sig rätt över båda skidorna, 90 grader, från ena sidan till den andra. Så himla onödigt liksom. Hade hon väntat i X antal sekunder så hade det skapats en lucka där hon hade kunnat passera utan att klampa över folks skidor (och det var typ tio minuters köande kvar, så det var inte som att hon hade tidsnöd).

Dagens tistel
Varför i hela friden startar man en tråd där man kallar en kvinna idiotjävel och sen beklagar sig över att det är en otrevlig ton i diskussionen?

Dagens tistel
Lowe71 sa:
Varför i hela friden startar man en tråd där man kallar en kvinna idiotjävel och sen beklagar sig över att det är en otrevlig ton i diskussionen?
Det är fullständigt irrelevant att det var en kvinna, även om du försöker få det till att jag skulle vara extra elak för att, som du skrev, att "...jag inte tålde att det var ett fruntimmer, som..."

Jag kallade henne för idiot, eftersom hon helst saknade respekt för andras prylar, och bara kliver och åker skidor rakt över grejerna.

Kan du förklara varför det skulle vara rätt åt mig att hon backade över mina skidor med bilen?
Eller varifrån du fått allehanda idéer om att jag skulle tillhöra och rösta på det ena och andra politiska partiet, alltid med ett hånfullt tonfall (t.ex. typiska "sosseskidor, handlade på rea", osv).

Spelar det någon som helst roll varifrån skida X är inköpt? Det är massor av irrelevanta saker du tar helt ur luften och slänger ur dig på ett otrevligt sätt.

Varför? Vad har jag gjort dig?

Dagens tistel
Hasse, haha, tänkte inte på det som en seriös fråga egentligen. ;)

Ptjaa, jag förväntade mig väl att folk ska bete sig som folk, och inte kliva och åka på andras grejer. Men, men... Världen är för full med folk som inte tänker längre än näsan, så det är väl egentligen inte helt oväntat att man stöter på en och annan sådan i en folksamling, som en liftkö... :cool:

Fast det är fortfarande irriterande när det händer. :D

Dagens tistel
Som sagt med allt folk på Sveriges största "dagsturist" skidort så får man inte ha allt för stora förväntningar på att alla gör som man brukar. Har sett mycket roligt där som förmodligen aldrig skulle ske i på många andra orter..

Dagens tistel
Jag knyter min fluga och stryker min skjorta, för här verkar det vara fest på gång :)

Som jag sa tidigare, bra att du markerade för människan (då hon inte visste att det var dina skidor, och inte hyrskidor...(en ev. följdiskussion torde ju då bli om det är mer ok att slita på hyrskidor än privata skidor, ur ett etiskt som globalt perspektiv etc.)).

Dock, ang. Lowe71s bus och lek, så finns orsak till det, vilket jag har förståelse för. Dvs att du avslutar ditt 1a inlägg med Idiotjävel gör att du har sänkt dig själv ner i samma avgrund som den mogna kvinnan, om inte lägre - det är alltså lätt att sympatisera mer med hennes ev. okunskap och tofflighet än dina stackars skide-ovansidor i kombination med en osund slutkläm per WorldWideWeb.

Tacka vår herre att det inte gällde belagen, då kanske du hade figurerat i Efterlyst här framöver :D

Sen kan det ju vara såhär att olika medlemmar här anser att uppkomsten till denna tråd ligger på en sådan grav trams-nivå att man tänker att "killen måste skämta", varpå man då skojjar tillbaka genom sk hård (obs, ej styv o blodfylld!) kärlek. Ja'a, sken-respekt tror jag kanske att man kan kalla det.

Senast ändrad:
Dagens tistel
Det är svårt att åka över belagen, måste bli att åka under i så fall. :lol:

Jag behandlar hyrskidor på samma sätt som köpeskidor, tycker det hör till allmänt vett att behandla grejerna på ett bra sätt. Typ "Behandla hyrskidorna på samma sätt du önskar att personen som hyrde skidorna före dig hade behandlat dem".

Sedan finns det helt säkert många som behandlar hyrskidor som skit "Det är ju bara hyrskidor"... fail-tänk enligt mig. Precis som när folk inte plockar undan efter sig på Caféet. Hörde denna diskussion, faktiskt, på Rommes Café.

Person 1: "Ska vi inte ställa undan brickorna?" (till person 2 som lämnat bordet)
Person 2: "Äh, de jobbar ju här, något ska de väl göra för lönen"

Varpå båda lämnade allt på bordet, samtidigt som det står ställ för brickor tre meter bort. Ett typexempel på idiotisk "tänker-bara-på-mig-själv"-tänkande. Samma med misshandel av hyrskidor "Det är inte mina skidor, så jag skiter i att jag åker över en grusad bilväg." Fail...

Senast ändrad:
Dagens tistel
Där håller jag fullständigt med, mycket orespekt och slapphet (både mot andra människor som materiella ting) därute. Blir väl tyvärr så när vi more or less är en hop bortskämda stackare hela bunten - den snedvridna och kollektiva kapituleringen inför märkliga element av tidens tand!

Nej det kommer bli riktigt skönt med regerings-skiftet senare i år. Saker ska få ta tid och kosta pengar. Mer värdefullt och sunt leverne åt folket!

Senast ändrad:
Dagens tistel
Jag hoppas naturligtvis att kärringen ( från och med nu benämd hen) kör över dina skidor med xc60:n nästa gång ni är i Romme! Då kan du plocka ut nya Völkl V-Werks på försäkringen, den perfekta skidan för vresiga gubbar!

Senast ändrad:
Dagens tistel
Synd att jag är så ärlig att jag inte skulle plocka ut dyrare skidor än jag ägt innan (även svårt att få till rent lagligt, antar att försäkringsbolagen kräver kvitto på inköp). :P

Men Völkl V-Werks RTM 84 verkar inte helt fel som nästa skida, om/när det nu blir dags att byta skidor. :cool:

Du kan få förstatjing på att köpa mina Kendo i så fall, nu vet du ju i alla fall att jag är rädd om skidorna och har till och med försökt beskydda dem från hennande skidmarodörer (eller hur det nu ska skrivas ut). :lol:

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp