Dags att byta ut mina älskade shreditor 102 - men till vad?

Mr_Gear

Medlem
k2-shreditor-102-skis-2016.png
Det börjar bli dags att hitta en ersättare till mina älskade men numera åldrade K2 shreditor 102 ifrån 2016.

Som ni säkert förstår, eftersom de överlevt såpass länge så är jag ingen parkåkare.
Jag har snarare uppskattat den avslappnade, lekfulla känslan som får mig att vilja studsa runt mellan pucklar, pistkanter och kanske framför allt njuta av att flyga fram i den sönderåkta pisten på eftermiddagen. När man väl hittar en liten fläck orörd snö så är de inte heller där helt usla - väldigt mångsidiga helt enkelt.
Och ja, pistgreppet har räckt till för mig - är pisten inte stenhård/isig så går det fint att få till fina skär.

Så vad ersätter jag dem med? Jag inbillar mig att jag inte är särskilt betjänt av all tail-rocker med min typ av åkning så jag har fastnat lite i att hitta något som inte är en riktig twintip utan mer av en väldigt lekfull allmountain-skida.
Skidor med mycket metall har jag inte sneglat så mycket på, har provåkt lite olika mindbender Ti och fann allihop tämligen oinspirerande vilket säkert påverkat min inställning.

Mina funderingar så långt;
Salomon qst92
Atomic bent 90
Black crows Captis (dock är dessa mer åt twintip-hållet)

Tankar och idéer?
Jag kan tillägga att jag numera är småbarnsförälder så merparten av tiden går åt till att lotsa en 3 samt 5åring runt i backarna - 5åringen är som alla barn rätt äventyrlig och åker hellre bredvid pisten än i den vilket inte gör mig särskilt ont.

Senast ändrad:
Enligt din beskrivning så låter det som att du skulle hitta hem inom Fischer Ranger-serien. Åkglada skidor som funkar som en jättebra kompromiss till typ allt som en dag i svenska fjällen kan kasta på dig.

Metallen de har inlagda i mitten av skidan sträcker sig längre fram/bak ju smalare modell du väljer, så på det sättet får de bättre kantgrepp, blir mer dämpade och klarar stökig pist i fart bättre, men då på bekostnad av att istället upplevas lite mindre livliga/lekfulla. -Your choice.

Min personliga sweetspot ligger på 102:an, men då har jag på äldre dar insett att jag verkar värdesätta poppig svängighet i skidan mer än bombande fart i benhårda pister eller över/genom giganorma pucklar, (kan även läsas "blivit gammal och farträdd")...
-Jag inser iaf att jag väljer den minst 80% av skiddagarna, så det säger väl en del om allsidigheten.

Låter som följande skidor borde vara intressanta. Lekfulla men ändå med bra prestanda:

- Black Crows Atris
- Black Camox
- Extrem Fusion

Nån som testat Salomon Depart 1.0?

Läste om de för några veckor sen och det låter som precis det som efterfrågas, dvs en lekfull AM skida. Typ en park/ AM skida.

Annars är väl Atomic Bent 100 en kandidat också?

Jag slog precis till på ett par Elan ripstick 88 för halva priset direkt från Elans hemsida. Verkar vara en rolig AM-skida.

Tack för fina råd! Fischer ranger har jag inte sett som ett alternativ tidigare, ska kika närmare på den.

Black crows atris känns som mer av en ren freeride-skida som bör väljas i en större bredd?
Camox har jag sneglat på men tittat förbi ma bredden men jag börjar känna att jag kanske inte skall låsa mig för mycket vid det för det låter onekligen som ett kul alternativ!

Även bent 100 börjar framstå som ett ”rejälare” alternativ än 90 - mitt motstånd mot bent bottnar mest i att det känns mest som en ungdomsskida ifall man inte skall ha bredaste varianten och jaga puder? 😅

Lekfullhet är definitivt prio 1 - så lekfullast möjliga skida ur ett pist/am-perspektiv

Tack för fina råd! Fischer ranger har jag inte sett som ett alternativ tidigare, ska kika närmare på den.

Black crows atris känns som mer av en ren freeride-skida som bör väljas i en större bredd?
Camox har jag sneglat på men tittat förbi ma bredden men jag börjar känna att jag kanske inte skall låsa mig för mycket vid det för det låter onekligen som ett kul alternativ!

Även bent 100 börjar framstå som ett ”rejälare” alternativ än 90 - mitt motstånd mot bent bottnar mest i att det känns mest som en ungdomsskida ifall man inte skall ha bredaste varianten och jaga puder? 😅

Lekfullhet är definitivt prio 1 - så lekfullast möjliga skida ur ett pist/am-perspektiv
Letar efter info om Salomon depart 1.0 då. En skida jag inte kände till innan men det jag läst om den är ungefär det du letar efter,tror jag.

Atris:n är numera 105mm i midja, så inte så mycket bredare än du har idag. Jag har själv 4 par skidor, från pistsmiskare upptill Atris:en som är bredast. Jag tar nästan alltid Atris trots att jag ofta håller till i och runt pist i Sälen, dom är otroligt allround, lekfulla samtidigt som dom carvar riktigt bra i pisten. Därav så kastade jag in dom.

Men maximalt lekfullhet i pist, då kanske du vågar gå mot Extrem Formula 88 eller BC Mirus Cor. Dom är annorlunda men letar man efter lekfullhet i och runt pisten…

Faction Prodigy 2 kastar jag in, nu när jag ändå är igång 😊

Jag stod själv i valet härom året när skidåkningen inte längre var primärt något jag ägnade mig åt själv i alpernas puder utan i huvudsak handlade om att hjälpa hjälmfotingar på traven med några egna pappa-åk in i mellan. Jag konstaterade när jag packade för en resa till svenska fjällen med jobbet att jag plockade med mig flera par skidor för att kunna åka allt från vindpinade backar och isig offpist till att kunna köra lite lössnö om väder (och vind) tillät. När jag var 35 så släpade jag gärna med mig "allt" men nu runt 50 så ville jag ha en skida som skulle kunna lösa det mesta tillräckligt bra. Särskilt när antalet skiddagar numera sällan överstiger 10-12 (inräknat ett antal kvällsåkningar i Ulricehamn). Så att ha utrustning värdigt en mindre sportbutik hemma orkade jag inte riktigt med.

Kort om mig är att jag åker gärna offpist när jag kör själv men har hittat tillbaka till glädjen i att åka pist. Kör gärna med högre far och stora svängar även om fart och svängradie minskat i takt med att åldern höjts. Är lite kortare än genomsnittet och väger in på ca 75kg. Åkningen ligger fortfarande på en nivå där det inte är helt ovanligt att det kommenteras från anläggningarnas personal eller random människor.

Givet boende i Göteborg så blev det inte något testande innan jag köpte nytt utan fick gå på nätets skidtester och köpte Mindbender 89Ti. Den skulle vara optimal allround och lekfull och lösa allt. Min uppfattning är att den ville gå raktfram och ville gräva ner sig när det var nypistat och allt annat än en all mountaindröm. Funkar för piståkning i hög fart och med aktiv åkteknik. Började därför leta nytt igen.

Hade möjligheten att testa både Bent 100 och Extrem Project 90 härrom året och det var riktigt trevliga upplevelser båda två. Upplever Bent 100 som lite starkare utanför pisten medan Project 90 var lite mer mot piståkning givet midjan men mjuk följsam och och riktigt rolig. Jag upplever båda som fartstabila men samtidigt mjuka och följsamma. Det går att köra lugnt med barn och det går att dra på själv. Två riktigt bra alternativ och jag hade blivit galet nöjd med båda.

Det blev ett par Bent 100 som jag uppfattar som fantastiskt rolig. Välbalanserad när man tar lite luft, lekfull i svängarna, funkar både i och ur pisten. För mig en perfekt skida när jag jag söker 1-för-allt skida. En skida att ha kul med. 100 midjan på Bent lockade lite givet att jag gärna tar mig utanför och åker lite fluff. För mig avgjorde det och ett galet kamanjpris.

Atris:n är numera 105mm i midja, så inte så mycket bredare än du har idag. Jag har själv 4 par skidor, från pistsmiskare upptill Atris:en som är bredast. Jag tar nästan alltid Atris trots att jag ofta håller till i och runt pist i Sälen, dom är otroligt allround, lekfulla samtidigt som dom carvar riktigt bra i pisten. Därav så kastade jag in dom.

Men maximalt lekfullhet i pist, då kanske du vågar gå mot Extrem Formula 88 eller BC Mirus Cor. Dom är annorlunda men letar man efter lekfullhet i och runt pisten…

Faction Prodigy 2 kastar jag in, nu när jag ändå är igång 😊
Mina tankar på byte började faktiskt med Mirus cor eller extrem formula 88 men jag landade i att det kanske blir lite för fokuserat på kortsväng även om det är väldigt kul!

Jag stod själv i valet härom året när skidåkningen inte längre var primärt något jag ägnade mig åt själv i alpernas puder utan i huvudsak handlade om att hjälpa hjälmfotingar på traven med några egna pappa-åk in i mellan. Jag konstaterade när jag packade för en resa till svenska fjällen med jobbet att jag plockade med mig flera par skidor för att kunna åka allt från vindpinade backar och isig offpist till att kunna köra lite lössnö om väder (och vind) tillät. När jag var 35 så släpade jag gärna med mig "allt" men nu runt 50 så ville jag ha en skida som skulle kunna lösa det mesta tillräckligt bra. Särskilt när antalet skiddagar numera sällan överstiger 10-12 (inräknat ett antal kvällsåkningar i Ulricehamn). Så att ha utrustning värdigt en mindre sportbutik hemma orkade jag inte riktigt med.

Kort om mig är att jag åker gärna offpist när jag kör själv men har hittat tillbaka till glädjen i att åka pist. Kör gärna med högre far och stora svängar även om fart och svängradie minskat i takt med att åldern höjts. Är lite kortare än genomsnittet och väger in på ca 75kg. Åkningen ligger fortfarande på en nivå där det inte är helt ovanligt att det kommenteras från anläggningarnas personal eller random människor.

Givet boende i Göteborg så blev det inte något testande innan jag köpte nytt utan fick gå på nätets skidtester och köpte Mindbender 89Ti. Den skulle vara optimal allround och lekfull och lösa allt. Min uppfattning är att den ville gå raktfram och ville gräva ner sig när det var nypistat och allt annat än en all mountaindröm. Funkar för piståkning i hög fart och med aktiv åkteknik. Började därför leta nytt igen.

Hade möjligheten att testa både Bent 100 och Extrem Project 90 härrom året och det var riktigt trevliga upplevelser båda två. Upplever Bent 100 som lite starkare utanför pisten medan Project 90 var lite mer mot piståkning givet midjan men mjuk följsam och och riktigt rolig. Jag upplever båda som fartstabila men samtidigt mjuka och följsamma. Det går att köra lugnt med barn och det går att dra på själv. Två riktigt bra alternativ och jag hade blivit galet nöjd med båda.

Det blev ett par Bent 100 som jag uppfattar som fantastiskt rolig. Välbalanserad när man tar lite luft, lekfull i svängarna, funkar både i och ur pisten. För mig en perfekt skida när jag jag söker 1-för-allt skida. En skida att ha kul med. 100 midjan på Bent lockade lite givet att jag gärna tar mig utanför och åker lite fluff. För mig avgjorde det och ett galet kamanjpris.
Tack för klok input - du sätter fingret på mina känslor när jag prövade mindbender 89Ti och farhågor kring allmountainskidor med mycket metall i. Absolut inte en dålig skida utan fint isgrepp och absolut åkbar, men utan något egentlig pop eller energi så den tilltalade mig inte alls.

Hade egentligen petat bort bent 100 från min lista för att jag ville gå ner i bredd men ju mer jag sneglar på den desto mer tilltalar den mig, det kanske blir att spana efter några bra kampanjer… vad gav du för dem?

Tack för klok input - du sätter fingret på mina känslor när jag prövade mindbender 89Ti och farhågor kring allmountainskidor med mycket metall i. Absolut inte en dålig skida utan fint isgrepp och absolut åkbar, men utan något egentlig pop eller energi så den tilltalade mig inte alls.

Hade egentligen petat bort bent 100 från min lista för att jag ville gå ner i bredd men ju mer jag sneglar på den desto mer tilltalar den mig, det kanske blir att spana efter några bra kampanjer… vad gav du för dem?
Beträffande bredden så upplever jag inte Bent 100 som bred. Jag har haft puderskidor som varit 105 och 116 och jag var orolig att skidan skulle vara långsam kant-till-kant eller tråkig i pisten men upplever inte alls skidan så utan lätthanterlig och kvick givet förutsättningarna. Det är inte samma pop ur sväng som i en pist-carver men inte livlös för det utan en riktigt bra allroundskida. Möjligt att den upplevs annorlunda om man är tyngre.

Vill minnas att det var något kampanjpris på lite över 4500:- jag gav. Då fick jag den med skidans standardbindning en Walden 11. Jag hade velat ha Griffon 13 som jag har på de flesta andra skidorna men då hade priset varit många tusen högre. Givet att jag tidigare kört på bindningar dragna till DIN 8 eller kanske 9 om jag kört med mycket packning i offpist så hade jag egentligen inget behov av ”värre” bindningar. Rent visuellt lite plastigt men har inget att anmärka på rent funktionellt. Dessutom så har jag gått ner och kör DIN 7 givet att jag kör lite lugnare och att kroppen läker sämre numera. Funkar kanon.

Prismässigt hade Extrem med Griffon13 landat in på drygt det dubbla när jag letade och Benten med griffon 13 någonstans kring 7,5-8 tusen. Har inte koll på prislägena i år. Brukar komma bra priser efter sportloven som ju drar igång nu i dagarna.

Åkte också på K2 Shreditor 102 tills ja va i Åre för nån vecka sen, ja slog till på ett Par Blizzard rustler 10 192cm. Väldigt nöjd, lite stabilare men inte riktigt lika lekfulla men passar bra när man börjar närma sig 35😅👍

Tillbaka
Topp