Dags att köpa ny bräda, behöver hälp!

Perras

Ny medlem
Tjo!

Har tänkt köpa en ny bräda efter att jag råkat ta isönder min andra förra säsongen.
Jag vet inte riktigt vart jag ska börja leta så tänkte be er hjälpa mig på traven.

Info:
Är 1.98, 85kg, 44-45 i skor.

Har åkt på både en 155 och en 182 bräda. Säsongat två säsonger, första blev det nästa uteslutet puder och andra blev det en hel del parkhäng. Har åkt bräda sedan jag var 12 och skidor innan dess. Snittar ungefär 2 veckor om året så en kvalitetsbräda är vad jag är ute efter. Kommer förmodligen spendera mesta av åkningen i pisten, men vill gärna kunna latja omkring också, kanske ta en sväng inom parken. Offpist blir det inte mycket då de flesta som jag åker med inte har erfarenhet, men det vore skönt om det inte är helt omöjligt att ta sig ut ifall jag nu får chansen!

Vore extremt tacksam för tips om brädor, försökt att ta med lite vettig information så att ni lättare kan hjälpa mig hitta en bra bräda.

Tack på förhand!
/Marcus

Du bör ha en bräda som är minst 26cm bred för att passa dina fötter. Angående vilken typ av bräda så beror det ju på lite hur du är som åkare. Bombar du ner för backarna = hårdare/längre, jibbar du ner i långsamare tempo = mjukare/kortare bräda.

Angående profil på brädan(rocker/camber/flat etc.) så får du ju lite olika egenskaper om man ska förklara lite kort. Camber = responsiv bra i pist, bra om du är en aggresiv åkare som gillar att trycka på. Rocker = bra flyt i offpist/slask. Flat = någonstans mitt i mellan.

Ett bra tips är att Stadium brukar ha billiga kvalitets brädor i form av Ride. Annars rekomenderar jag att du åker upp till Sälen på brädtest i början på december. Finns ju även snowboardtester nere i europa på försäsongen. Själv så åker jag på Lib Tech och har gjort det de senaste 5 åren, funkar bra för mig.

Hoppas det ger någon hjälp

Aaa, tog mig en bit på vägen iaf! Försöker klura ut om jag vill köra på en mjukare eller hårdare, tidigare bräda var en ride yukon, och den kortare burton blunt.. Tror jag drar mig lite åt mjukare hållet, går att ta sig ner snabbt med en mjukare, men är värre att försöka på jibb med en hård känner jag lite.

Har kollat lite på lib tech sedan tidigare också, så får gå in där och checka läget igen då!

Tack för svaret! får se om det dyker upp fler tips!

Snödjup

Tillbaka
Topp