Dags för nya, eller?

JackR

Medlem
Dags för nya, eller?
Hej Freeriders!

Är en 30 årig man på 75kg och 178 höjdcentimer som undrar om det är dags för ett skidbyte. Åker en vecka i Mars till alperna varje år och har i dagsläget ett par Armada Invictus 99Ti 2017 modell som I köptes samma år.
Länk: https://www.freeride.se/prylar/skidor/armada-invictus-99-ti-2017.html

Är väl rätt nöjd med skidorna, tyvärr brukar ju alperna i Mars inte bjuda på något puder så det blir nästan bara pist. Det går carva riktigt ordentligt om det är lite mjukt i backen och rätt så brant, med långa svängar. Men är det isigt så fladdrar dom rätt rejält och det blir väldigt svårt att trycka ner skidan så man kommer upp på kanten. Det blir mest kana om det är för isigt.

Nu kommer dilemmat, ska jag köpa ett par pistskidor eller fortsätta på all mountain-spåret då vädret faktiskt bjuder på puder. Kollade måtten på Nordica Unleashed 98 och de verkar ju nästan som det är samma skida som de jag har nu(?)

Eller kanske köpa nya all mountain med mindre midja på kanske 85 och kortare än de 179cm som jag har idag. Hjälp mig haha, skidor är en djungel!

Dags för nya, eller?
Jag har ett par Nordica Unleashed 98 och har lyckats "carva" med dem i betongsnö och minus 18, röd backe, snäll fart. De fladdrar kanske mindre än dina Armada, men det är bara en gissning, jag åker inte jättefort. Mycket nöjd med dem så långt efter endast cirka tre skiddagar på dem. Men självklart är det bättre med smalare skidor om det är bättre carvingegenskaper du är ute efter. Det kan bara du bestämma.
En tanke är att behålla dina Armada, det är ju ingen dålig skida, och komplettera med ett par smalare carvingskidor. Men då ska du nog gå ner rejält i bredd, typ under 80 mm, för att inte få onödigt överlapp. Och i ett senare skede byta ut dina Armador. Så har jag det, äger även ett par Völkl Deacon 80 (en föregångare till Peregrine-serien). Mycket nöjd med dem.

PS se till att dina Armada har perfekt slipade kanter innan du dömer ut dem.

Dags för nya, eller?
Inget puder i Alperna i mars? Vart brukar du åka, Saalbach? 😵‍💫
Varit i Bad Gastein, Avoriaz, Sestriere, Tignes, Zermatt, Gressoney, Val Thorens och nu ska jag till Canazei i mitten av Mars. Har varit ett fåtal gånger då snön varit tillräckligt mjuk för mig att kunna åka go offpist annars har det varit hårt som tusan.

Kanske ska fortsätta med mina Armada då och bara slipa till dom? Eller tror ni det är någon skillnad mellan dom och Unleashed

Dags för nya, eller?
Kanske ska fortsätta med mina Armada då och bara slipa till dom? Eller tror ni det är någon skillnad mellan dom och Unleashed

Allt går ju framåt iofs och det är säkert skillnad men kanske ingen avgörande skillnad. Dessutom är det ju en smaksak.
Ja börja med att slipa om dina Armador (kanske bäst att göra på skidorten du ska till, såvida du inte gör det själv). Och så kan du ju provahyra ett par dedikerade pistcarvers där (eller ett par smala allmountain) under en dag. Sen vet du nog själv hur du vill gå framåt.

Dags för nya, eller?
Klart du ska ha ett par ny smala pistcarvers
Jag tycker ju att 99 är för brett för majoriteten av de som köper dem.....

Men jag skulle kanske slå ett slag för att ta en lektion eller två för att lära dig lite mer om hur du kantar skidorna (givet att det är i princip omöjligt "att trycka ner skidan så man kommer upp på kanten" så inte konstigt att du tycker det är svårt:))

Dags för nya, eller?
Klart du ska ha ett par ny smala pistcarvers
Jag tycker ju att 99 är för brett för majoriteten av de som köper dem.....

Men jag skulle kanske slå ett slag för att ta en lektion eller två för att lära dig lite mer om hur du kantar skidorna (givet att det är i princip omöjligt "att trycka ner skidan så man kommer upp på kanten" så inte konstigt att du tycker det är svårt:))
Jag carvar riktigt bra, det du citerar är när jag beskriver hur skidan beter sig på ett hårt isigt underlag.

Och nu när jag tänker efter är nog pistskidor inte så jättebra alternativ då det rätt så snabbt brukar bli uppåkt och lite slushigt. Men att hyra ett par och testa är nog bäst.

Har slipat skidorna några gånger men inte inför varje resa. Borde förmodligen göra inför varje resa

Dags för nya, eller?
Har slipat skidorna några gånger men inte inför varje resa. Borde förmodligen göra inför varje resa
Ja man kan slipa kanternas sidor professionellt utan att slipa hela belaget med ny hängning, varmvalla etc som ändå inte alltid behövs. Kostar ofta betydligt mindre också.

Dags för nya, eller?
Ja man kan slipa kanternas sidor professionellt utan att slipa hela belaget med ny hängning, varmvalla etc som ändå inte alltid behövs. Kostar ofta betydligt mindre också.
Har gjort i skidshopparna i alperna så antar det varit professionellt. Fan är riktigt sugen på ett par 98 CA för 4.8k. Köpjäveln i mig kliar 😆

Dags för nya, eller?
Har gjort i skidshopparna i alperna så antar det varit professionellt. Fan är riktigt sugen på ett par 98 CA för 4.8k. Köpjäveln i mig kliar 😆
OBS att det är skillnad på Nordica Unlimited 98 (som jag har) och 98 CA som har tillkommit på senare år. Lurigt. CA verkar inte stå för carbon (kolfiber) för det har båda i sig. Den senare CA verkar vara litet snällare men jag tycker inte att mina "utan CA" är svåråkta på något sätt. Kolla testerna. Jag kunde inte heller hålla mig, hittade mina för ca 4000 kr i somras med bra bindningar. Men som sagt - det blir nog ingen revolution för dig och det finns pistskidor som carvar bättre och är ännu mer fartstabila.

Dags för nya, eller?
Nä, jag får nog hålla mig tills skidbacken och ta ett beslut där, efter nyslipade skidor. Nu har hjärnan tagit över hjärtat 😅

Dags för nya, eller?
bara att slipa dem, kolla så att camber fortfarande finns (väldigt sannolikt helt lugnt) och sedan köra på. Om de är clapped kommer det troligen påverka en del men det borde de inte vara redan

Sen är ju egentligen inga skidor = skridskor och is är inte snö i guess så att man kasar kommer man inte från i vissa situationer med en skida som inte är skitsmal och skitstyv (och seg om man inte kör på is)

Tillbaka
Topp