Dags för nytt objektiv!

Grunken

Ny medlem
Dags för nytt objektiv!
Heej!

Jag börjar bli sugen på att uppgradera min utrustning lite när det gäller foto. Jag har idag en canon eos 40d med ett 28-135mm objektiv och nu är min fråga vad ska jag köpa för ett nytt, vad har man mest användning av när man fotar park, handrail osv, ska man satsa på fisheye eller telezoom etc.
Kom med förslag!

Tack och bock!

Dags för nytt objektiv!
fisheye är kul, men det kan bli för mycket, sen är det ganska lätt att ta coola bilder med ett fisheye, Telezoom tycker jag eller ett fast 10mm typ

Dags för nytt objektiv!
Börja med att fundera på vad det är du vill fota och hur du vill fota det, känner du att du skulle vilja gå närmare motivet och ändå få med mer av omgivningen så ska du skaffa något vidvinkelobjektiv, känner du att du inte kan zooma in tillräckligt när du ska fota så ska du skaffa dig ett större zoomobjektiv. Börja med att kolla in Sigmas och Tamrons objektiv, de är billigare än vad canons objektiv är och ger mer för pengarna.

Sen så är det som med nästan alla prylar att ju mer pengar du ger desto bättre är grejerna, men resultatet är fortfarande beroende på hur duktig du är på att fota.

Senast ändrad:
Dags för nytt objektiv!
Vad saknar du i din utrustning idag? Vad känner du att du har mest nytta av?

Ditt nuvarande objektiv har ett omfång på motsvarande 45-216mm. Det är inte mycket vidvinkel det, mer åt telehållet. Om jag vore du skulle jag satsa på lite mer vidvinkel. Tre exempel på bra objektiv är Canons EF 16-35/2,8 L USM II, EF 17-40/4L USM eller EF-S 10-22/3,5-4,5 USM. vill du har mer tele så är canons alla varianter av 70-200 bra.

Vad som passar dig och dina behov bäst kan bara du avgöra, detta var en del förslag.

Lycka till!

Dags för nytt objektiv!
Fisheye är ju riktigt roligt men du kan inte använda det till allt. rekommenderar att du köper ett 70-200mm objektiv, brännvidden behövs då man inte alltid har möjlighet att stå nära, tävlingar etc.

Dags för nytt objektiv!
ditt objektiv du redan har är väl redan rätt allround. Blev själv lite kluven i vad jag hade köpt i ditt fall. Men hade jag fått bestämma hade jag nog nästan sålt det objektivet och valt att köpa 2 nya, men då krävs det ju att du har lite extra cash. Isof hade jag köpt ett vidvinkelobjektiv och ett 50-200 alternativt 70-300.

Dags för nytt objektiv!
Lånar tråden lite, någon som vet något hyfsat billigt fisheyeobjektiv, typ Sigma eller Tamron som inte kostar skjortan?

Dags för nytt objektiv!
Jag är helt övertygad att de (okej, 9 av 10 kanske..) som direkt svarar fisheye inte själva är fotografer utan enbart ser foton på internet - freeride och diverse andra sidor. Självklart är ett fisheye ett coolt komplement, men i ärlighetens namn, hur stor andel av alla foton man tar vill man ha ett extremt förvrängt kort av?

Sälj absolut inte av ett så allsidigt objektiv som du i nuläget sitter på för att köpa två med betydligt mer begränsat användningsområde (ett extremvidvinkel och ett tele..) De allra flesta bilderna som "folk" (läs: jag och de jag känner) fotar tar man med ett objektiv någonstans runt 15-70mm, att då ha ett 10 & ett 70-300 skulle för mig kännas helt idiotiskt..

Allt hänger som sagt på vad du vill fota.. Vad har du känt behov och längtan efter?
När du har stått i parken, har du saknat de där flashiga rail-korten fotade på väldigt nära håll med extremvidvinkel - eller de där med närbild på åkaren som hänger uppochned i luften med en snygg bakgrund 1 mil bort?
Kanske tycker du du kunnat fota det mesta och därför mest vill ha ett objektiv som ger skarpare bilder ur samma vinklar?

Fotar du mest utomhus är det kanske inte så viktigt med ett ljusstarkt objektiv, utan ett med högre "F-värde" kanske funkar bra, då är ju brännvidden och skärpan viktigare :)

Det blev en roman, men kanske fick du ut nått vettigt ;)

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp