Var i våras i samma situation och valde att köpa EOS 33 (EOS 300 är något långsammare än EOS 30 serien). Läste både att ögonstyrningen funkade perfekt och att den inte funkade alls, så jag sparade den tusenlappen och lade den på optiken istället (glasögon, bakljus, etc. stör ögonstyrningen). Min teori var att jag redan innan bestämt kompositionen innan jag skjuter och därmed manuellt valt autofokussensor, alternativt förfokuserat på lämpligt avstånd. Det fungerade på de mountainbike bilder jag knäppt i sommar.
Angående optiken så kan man väl konstatera att kvalitet är DYRT (i jämförelse är skidor billigt). Bestäm först vad du ska göra med bilderna. För vanliga papperskopior (15x10) så kan du köpa ett billigt superzoomobjektiv utan att oskärpan etc. stör alltför mycket. Jag valde EF 28-105/3,5-4,5 (4 000 svenska enkronor); ok skärpa, bra zoomomfång och USM-motor (tyst, snabb och man slipper manuellt välja mellan auto- och manuell fokus). Ljusstyrkan hade kunnat vara bättre men tusenlapparna ramlar fortare än höstlöv i oktober om man vill ha bättre. Har också köpt på mig ett 50/1,8 och trots att det är det billigaste objektivet är det synbart skarpare redan utan större förstoring än på vanliga kopior, så fast brännvidd är att föredra för skärpans skull. Dock saknar 50/1,8 USM-motor som jag snabbt blev bortskämd med, fast 50/1,4 (som har USM) kostar å andra sidan fyra gånger så mycket. Om jag haft pengarna skulle jag köpt EF 28-135/3,5-5,6 IS USM (6 500 stort hål i plånboken) som första objektiv då detta även har bildstabilisering (IS).
Om du läser senaste numret av Åka Skidor har de på några bilder angett vilken brännvidd de är fotade med. 70-200 verkar vara en bra zoom att fota skidåkning med om man ser till den informationen (jag har inte hittat någon bra sida för skidfototeknik). Problemet är ju att man bör ha 1/brännvidd i slutarhastighet, dvs. 1/250 eller så för att inte få rörelseoskärpa och kanske 1/500 eller t.o.m. 1/1000 när man fotar sport, så ljuskänsligheten är definitivt en faktor att räkna med. Objektiven (alla) blir skarpare när man bländar ned dem, men då offrar man som sagt slutarhastighet som är viktigt om man vill fota skidåkning som de stora grabbarna.
EF 70-200/2,8L IS USM som har bildstabilisering kostar ca: 26 000 billiga pengar, utan bildstabilisering ramlar priset ned till löjliga 17 000 och tummar man på bländaren till 4,0 så får man ett styck för bara 10 000. Dessa tre zoomar har alla tillägget L som borgar för proffskvalitet och jag har bara läst topprecensioner om dessa linser.
För de som inte har en hobbybudget motsvarande uppvärmningskostnaden för ett mindre hyreshus (som t.ex. jag) så finns det ett 75-300/4-5,6 USM, både med (6 500 pluringar) och utan bildstabilisering (3 200 dito). Jag har läst både ris och ros om dessa objektiv så jag har inte bestämt mig. Fasta brännvidder över 100 mm är dyrt (10 000 riksdaler och uppåt).
Om du däremot vill fota Hopp Jerka i parken tror jag EF 20/2,8 (6 500:- ) eller 24/2,8 (5 000:- ) är rätt väg att gå. Alternativt 24-85/3,5-4,5 USM (5 100 sparade slantar) som första objektiv.
För allmänn information se:
http://www.photo.net
För recentioner se:
http://www.photographyreview.com