objektiv brännvidd

Highway

Medlem
objektiv brännvidd
Tjena!

Jag tänker köpa en systemkamera för första gången i mitt liv så först så undrar jag lite vad man skall välja för objektiv för det är väl ändå det som är det viktigaste om man skall få bra bilder..

Jag har tittat lite på dom där mega zoomarna med brännvidder 28-200 el 28-300 men frågan är ju hur bra dom är egentligen..
Skall man satsa på en sån eller skall man köpa 2 objektiv istället?

När det gäller kamera så funderar jag på en Canon Eos 30, 33 eller 300v alternativt något begagnat.
När jag har kikat på Eos 30 och 33 så verkar det bara vara ögonstyrning som skiljer dom åt så är det en användbar funktion om man fotar skidåkning, surfing och mountainbike?

Är det någon som har några bra tips

// Magnus

objektiv brännvidd
Var i våras i samma situation och valde att köpa EOS 33 (EOS 300 är något långsammare än EOS 30 serien). Läste både att ögonstyrningen funkade perfekt och att den inte funkade alls, så jag sparade den tusenlappen och lade den på optiken istället (glasögon, bakljus, etc. stör ögonstyrningen). Min teori var att jag redan innan bestämt kompositionen innan jag skjuter och därmed manuellt valt autofokussensor, alternativt förfokuserat på lämpligt avstånd. Det fungerade på de mountainbike bilder jag knäppt i sommar.

Angående optiken så kan man väl konstatera att kvalitet är DYRT (i jämförelse är skidor billigt). Bestäm först vad du ska göra med bilderna. För vanliga papperskopior (15x10) så kan du köpa ett billigt superzoomobjektiv utan att oskärpan etc. stör alltför mycket. Jag valde EF 28-105/3,5-4,5 (4 000 svenska enkronor); ok skärpa, bra zoomomfång och USM-motor (tyst, snabb och man slipper manuellt välja mellan auto- och manuell fokus). Ljusstyrkan hade kunnat vara bättre men tusenlapparna ramlar fortare än höstlöv i oktober om man vill ha bättre. Har också köpt på mig ett 50/1,8 och trots att det är det billigaste objektivet är det synbart skarpare redan utan större förstoring än på vanliga kopior, så fast brännvidd är att föredra för skärpans skull. Dock saknar 50/1,8 USM-motor som jag snabbt blev bortskämd med, fast 50/1,4 (som har USM) kostar å andra sidan fyra gånger så mycket. Om jag haft pengarna skulle jag köpt EF 28-135/3,5-5,6 IS USM (6 500 stort hål i plånboken) som första objektiv då detta även har bildstabilisering (IS).

Om du läser senaste numret av Åka Skidor har de på några bilder angett vilken brännvidd de är fotade med. 70-200 verkar vara en bra zoom att fota skidåkning med om man ser till den informationen (jag har inte hittat någon bra sida för skidfototeknik). Problemet är ju att man bör ha 1/brännvidd i slutarhastighet, dvs. 1/250 eller så för att inte få rörelseoskärpa och kanske 1/500 eller t.o.m. 1/1000 när man fotar sport, så ljuskänsligheten är definitivt en faktor att räkna med. Objektiven (alla) blir skarpare när man bländar ned dem, men då offrar man som sagt slutarhastighet som är viktigt om man vill fota skidåkning som de stora grabbarna.

EF 70-200/2,8L IS USM som har bildstabilisering kostar ca: 26 000 billiga pengar, utan bildstabilisering ramlar priset ned till löjliga 17 000 och tummar man på bländaren till 4,0 så får man ett styck för bara 10 000. Dessa tre zoomar har alla tillägget L som borgar för proffskvalitet och jag har bara läst topprecensioner om dessa linser.

För de som inte har en hobbybudget motsvarande uppvärmningskostnaden för ett mindre hyreshus (som t.ex. jag) så finns det ett 75-300/4-5,6 USM, både med (6 500 pluringar) och utan bildstabilisering (3 200 dito). Jag har läst både ris och ros om dessa objektiv så jag har inte bestämt mig. Fasta brännvidder över 100 mm är dyrt (10 000 riksdaler och uppåt).

Om du däremot vill fota Hopp Jerka i parken tror jag EF 20/2,8 (6 500:- ) eller 24/2,8 (5 000:- ) är rätt väg att gå. Alternativt 24-85/3,5-4,5 USM (5 100 sparade slantar) som första objektiv.

För allmänn information se:
http://www.photo.net

För recentioner se:
http://www.photographyreview.com

objektiv brännvidd
Tack för ditt inlägg!

Jag la också märke till att många bilder i förra numret av Åka skidor var tagna med 80-200 mm så det får nog bli ett 75-300 av någon sort , jag har hittat ett Tamron till ett väldigt bra pris samtidigt som det fått väldigt bra kritik i diverse tester http://www.cyberphoto.se/tamron/70-300ed.shtml
Du kan läsa testerna här http://www.photographyreview.com/ps...,AF70-300mm,F-4-5.6,LD/PRD_83616_3128crx.aspx

Ett Canon 50/1,8 är också på önskelistan för det verkar riktigt prisvärt :-)

objektiv brännvidd
Jag kommer över en canon eos 500 med sigma 28-105
det funkar bra om man inte vill satsa för seriöst på det. 28-105 är lagom oftast ibland skulle det va skönt med lite mer zoom. men då får man knata närmre istället

objektiv brännvidd
Kör själv EOS 30 28-135, 75-300 och är supernöjd.

Nackdelen med zoomobjektiv är ju att de släpper in mindre ljus än med fast brännvidd. Desto ljuskänsligare desto dyrare. Skidfotografproffsen kör nästan alla med 80-200 2.8 och det kommer förbli min önskedröm många år framöver, ligger väl på runt 25 000 i nypris.

Mitt 75-300 fungerar fint bara man inte kör i fullt 300 eller 75 då får jag vinjettering och skärpan bli märkbart sämre.

Om du planerar lite mer seriös fotografering testa gärna dia, resultat blir sååå mycket bättre när du träffar rätt.

objektiv brännvidd
Till sist blev det en Canon EOS 5 med vertikalgrepp och ett Canon 28-105 3,5-4,5 USM och ett Sigma 28-105 fråga mig inte varför men nu har jag två i samma storlek, jag fick även med ett Canon 75-300 4-5,6 och jag tycker att det verkar vara ett riktigt bra kit att börja med jag har dock bestämt mig för att köpa ett Canon EF 50/1,8 II som skall vara väldigt skarpt samtidigt som det är ett väldigt trevligt pris på det..

Tog första rullen nu i helgen och väntar spänt på resultatet :-)

Ja dia får det nog bli men det verkar lite bökigt med projektor och allt så har ni några bra tips på någon inte allt för dyr diascanner?

objektiv brännvidd
Hej,
Jag anvander Fuji Velvia diafilm och ar nojd med det. Diascanner har jag ingen erfarenhet av tyvarr. Kamera kor jag med en Nikon med lite objektiv, men jag anvander mest min Ricoh Gr1V som jag alltid har med mej.

Lyckat till med dit nya kamerakitt!

objektiv brännvidd
Lite tips och råd om dia-film.

Fuji Velvia är en populär pro-film bland naturfotografer. Den har extremt fint korn (skärpa) och stor färgmättnad. Velvian har ASA 50. Fördelen är som sagt kornet men nackdelen är att man får längre slutartider när man plåtar rörliga objekt (tex. skidåkare). Vintertid med all snö som extra ljuskälla brukar det inte vara några problem med ljuset och Velvian brukar oftast funka bra även om gluggar med stor bländaröppning är att föredra för riktigt snabba tider.
Ett alternativ är Kodaks 100vs. Den har ASA100 och är alltså snabbare. Kornet är inte riktigt lika fint och den har inte fullt lika stor färgmättnad men detta är ändå Kodaks motsvarighet till Velvian om man nu är ute efter mustiga färger. Denna film används av många skidfotografer.
Är du ute efter film med mer neutral färgåtergivning är bra filmer Fuji Provia (ASA100) och Kodak 100s.
Alla nämnda filmer ovan är proffsfilmer. Bra konsumentrullar, som ligger lite bättre i pris är Fuji Sensia (ASA 100 el. 200) eller Kodaks Elite-filmer (ASA 100, 200, 400).

Skillnaden mellan proffsfilm och konsumentfilm har mycket med noggrannheten vid själva tillverkningen att göra. En pro-rulle måste helt enkelt återge allt ljus med korn, färgbalans etc på exakt samma sätt. Tar du 20 rullar på samma objekt med samma film samma förhållanden så ska det inte skilja det minsta på resultatet mellan de olika rullarna. Risken att resultatet skiljer sig en aning från film till film (vid samma typ av film) är alltså större med konsumentfilmerna. Nu pratar vi givetvis proffsnivå och detta är knappast något man behöver tänka på utan den största anledningen till att välja profilm är att den faktiskt har bättre korn, färgbalans osv än konsumentrullarna.

Filmer och annat till bra pris finns på http://www.scandinavianphoto.se/

Ut å skjut!

/ Hawk

objektiv brännvidd
Min personliga favorit i backarna är Fuji Provia 100F, Velvia ger ofta lätt blåstick och har som sagt lägre ASA.

När det gäller filmval, lägg gärna lite extra pengar på bra film, det ÄR verkligen skillnad på film och film.

Filmscanner ger otroligt bra resultat. Runt 35mb blir bilderna som jag scannar med min Nikon scanner. Det roliga är att när man börjar förstora så hittar man saker som man inte ser med blotta ögat, va hade jag en snorkråka? :-) JEn gång upptäckte två långa ränder som gick rakt över varje bild. Det va OdenLab som klantat sig. Det blev en hel del retouch.

Ta många bilder, slösa film!

Lycka till!

objektiv brännvidd
Tack för alla kanonbra svar, så nu blir det ett par rullar Velvia och sen är det bara att hoppas på puder och lite som imellan :-)

//Magnus

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp