Dags för puder-Dynastar Big Dump?

powderdogs

Ny medlem
Hej!

Funderar på att införskaffa mig ett par Big Dump innför kommande säsong då jag hoppas få 3-4 veckors åkning, varav två i Kanada.

Om jag köper dessa så var min tanke att ta med mig de som enda paret till Kanada.

Nu till lite frågeställningar runt det evt köpet.

Som jag har förstått det så är skidan väldigt styv och jag undrar hur mycket åkglädje den ger i 5dm pow pow. Vill ju inte att det ska kännas helt livlöst under fötterna, det är det jag är mest rädd för. jag köper ju en puder skida för att få det extra roligt när det har kommit nysnö.

Sen undrar jag också om skidan är för stor och tung för att sätta på ett par dukes och använda hudar.

Kan någon berätta lite om skidan, har läst MnO:s test, men det var ju inte riktigt de förhållandena som jag hade tänkt att använda dem i.

Andra alternativ jag funderat på är DPS Lotus 120 samt 138, eller Völkl Kuro.

Jag är 24 år, 184cm och väger mellan 87-93kg.
Har åkt skidor i ca 600dagar och min teknik är kraftig, snabb och aggresiv mer än den är teknisk.

Kan tillägga att jag är ganska stor och stark, så det är inga fetto kg jag bär omkring på. Benstyrkan är helt ok, har gjort en knäböj med parallelt djup (90 grader) med 260kg på stången. Så kraft för att hantera skidan borde inte vara ett problem.

Tack på förhand!

Ja det verkar ju som att dina ben skulle orka med ett par Big Dump och att du gillar att dra på, vilket skidan är bra på. Dukes och hudar och tura?? Jaa kanske om du inte ska gå några långa turer. Kortare turer ska det väl inte vara omöjligt. Har sj slitit upp mina 4frnt EHP193 med dukes i 4 år nu och känner inte att jag hindras av vikten så länge turerna inte är länger än ett par timmar.

Det jag funderar mest på är hur kul de kommer att vara? Skulle sett mer på DPS Lotus 120, Kuro 195, Moment Bibby 190/196, K2 Pon2oon 189, Kästle MX128 eller 4frnt Renegade 196 då de har mer lekfull och lös form och lär vara otroligt mycket roligare och mer kraftsparande i Powpow utan att mista stabiliteten.

I mina ögon är Big Dump en bettskena som inte gillar att svänga och suger musten ur användaren onödigt fort om åkningen övergår från att kötta öppna fält till lite mer trixig skog. Kanada är full av skog....bara så att du vet ;)

Perka är experten på området så jag ska inte lägga fram mer modelltips, men ett annat tips hade varit att kolla på de små nordamerikanska märkena och se vad de erbjuder istället för att kolla på stora stygga europeiska märken. Av de Per radade upp är de skidorna som jag själv tror passar bäst alla amerikanare (Kästle, Völkl och Dynastar hade stått längst ner i ranking).

Spana in Praxis, PM Gear, Bluehouse, Surface och ON3P... Praxis, Bluehouse och ON3P vet jag har stora pickadoller för att dräpa stora berg...

Utan att vara för elak mot Dynastar kan man nog säga att Big Dump var en rejäl miss att börja producera. De missade rockertänket. Så gör man inte skidor 2011 som är tänkta för lössnö. För tio år sedan var tankesättet sådant, om än lite smalare. Typ Head Monster 103. Blysänken istället för surfverktyg. Gillar man den typ av skida, hård och stabil är nog Salomon Dictator bästa köpet. För en stark person som åker fort och i uppåkt snö är de suveräna.

Du har säkert styrkan och modet för Big Dump, men som det står ovan så är det nog inte så kul.

Vill du ha en skida att bita i, som ändå har skönt flyt och hjälper dig rekommenderar jag BD Gigawatt. Kommer nu till hösten. Har för mig att den är 135 i midjan. Annars ett par gamla Rocker från Salomon billigt på någon rea. Kuro 195 är mer lättåkt och surfig, samma sak med Völkl Shiro som är smalare, mer allround och ett riktigt bra alternativ. Det är inte alls puder hela tiden ens i BC om man åker i ett skidområde.

Big Dump är tyvärr ett rent misslyckande till skidskapande av dom annars så kompetenta monsieurerna på Dynastar. Tunga, klumpiga, trögsvängda och inte en millimeter rocker (i tillägg till ett av dom roligaste skidnamnen genom tiderna). Om du har oceaner av yta att bränna på och ett underlag som består av en dryg decimeter lös snö ovanpå en lahom hård bas kanske Big Dump är den optimala skidan. Annars inte.

Kan lägga till Black Diamond Gigawatt och Salomon Rocker 2 till dom tidgare nämnda tipsen. Två jävulst kompetenta skidor med kött i midjan.

En skida som är mer lekfull och som är mer puder inriktad än Big Dumpen är Elan Boomerang.

Första årets är ordentligt mjuk, men den är uppstyvad i senare modeller. Fungerar bra på hårtoch är riktigt bra i uppkört. Kör själv med dukes på mina fungerar fint.

Inte lika fräsiga som de amerikanska märkena men ett par riktigt bra skidor...

Tack för svaren allesammans! Efter att läst era svar så är jag väldigt glad att jag frågade innan jag köpte!

Nu står valet mellan:

Praxis Protest i längden 196cm
http://praxisskis.com/shop/buy-skis...ypage=flypage.tpl&product_id=14&category_id=3

Praxis Powderboards 200cm
http://praxisskis.com/shop/buy-skis...ypage=flypage.tpl&product_id=11&category_id=3

De nya BD gigawatt i 196 cm såg trevliga ut också.

Kommer Renegade komma i någon manligare längd?

Just nu lutar det mest år Praxis Protest (funkar de för Drew Tabke borde de funka för mig med), då de verkar vara något mer mångsidiga än powderbordsen, samt något billigare än de andra modellerna jag radade upp.

Några tankar eller ideér om detta?

powderdogs sa:
Tack för svaren allesammans! Efter att läst era svar så är jag väldigt glad att jag frågade innan jag köpte!

Nu står valet mellan:

Praxis Protest i längden 196cm
http://praxisskis.com/shop/buy-skis...ypage=flypage.tpl&product_id=14&category_id=3

Praxis Powderboards 200cm
http://praxisskis.com/shop/buy-skis...ypage=flypage.tpl&product_id=11&category_id=3

De nya BD gigawatt i 196 cm såg trevliga ut också.

Kommer Renegade komma i någon manligare längd?

Just nu lutar det mest år Praxis Protest (funkar de för Drew Tabke borde de funka för mig med), då de verkar vara något mer mångsidiga än powderbordsen, samt något billigare än de andra modellerna jag radade upp.

Några tankar eller ideér om detta?
Ja om du hade verkligen LÄST mitt svar så hade du sett att den kommer i 196cm....behövs det mer kött än så i den I-balken?

PNyberg sa:
Ja om du hade verkligen LÄST mitt svar så hade du sett att den kommer i 196cm....behövs det mer kött än så i den I-balken?
Jag läste ditt svar, men när jag googlade (inte den mest noggranna reserachen jag gjort) så såg jag inte något om ngn 196 längd, därav ställde jag frågan, för att vara säker på att du inte hade råkat skriva fel. Men bra, 196cm Renegade är ju onekligen ett intressant pudervapen!

Praxis Powderbords
Praxis Protest
BD Megawatt
4FRNT Renegade

Ole dole doff:)

Släpp tanken på powboards om du ska ha den som enda skida... Rev/rev är inte superkul på hårt..

Håller med snej, om du är sugen på att köpa ett par powderboards rekommenderar jag varmt att du provkör R/R först!

Megawatt tycker jag personligen känns som en enda lång alldeles för stor och mjuk skovel... mer plöjer snön än planar. Men många gillar den ju... Kanske hade en dålig dag bara.

Kvar av de fyra skidorna du nämnde i sista posten är då protest och renegade, vilka jag inte prövat men båda verkar rimligt kompetenta. Renegade är nog mer styva och spänstiga än Protesten som jag tror är något mer mjuk och mer dov och dämpad. Detta baserar jag på att jag kört powderboardsen ca 15 dagar (och således fått känsla för byggkvaliten hos praxis: dvs bra!) men har enbart klämt på renegadesen, så ta det med en skopa salt.

Du verkar ju absurt stark i benen och gillar att stå på, det är väl bara att välja valfri styv stor skida i ~195cm... Renegade, Navis, El Dictator, Rocker, Rocker2, listan är lång... Grip it and rip it för fan! ;) Ingen annan kan veta exakt vilken skida som kommer passa dig bäst, enda sättet är att bilda sig en egen uppfattning och prova sig fram tycker jag.

Okej, gonatt!

Edit: En grej jag docker tycker du skall fråga dig, är om du verkligen behöver en så bred skida? Kanske är det så att puderegenskaperna blir fullgoda vid ~115mm så länge shapen är bra, men du får lite mindre ont när det är hårt?

Senast ändrad:
PNyberg sa:
Ja det verkar ju som att dina ben skulle orka med ett par Big Dump och att du gillar att dra på, vilket skidan är bra på. Dukes och hudar och tura?? Jaa kanske om du inte ska gå några långa turer. Kortare turer ska det väl inte vara omöjligt. Har sj slitit upp mina 4frnt EHP193 med dukes i 4 år nu och känner inte att jag hindras av vikten så länge turerna inte är länger än ett par timmar.

Det jag funderar mest på är hur kul de kommer att vara? Skulle sett mer på DPS Lotus 120, Kuro 195, Moment Bibby 190/196, K2 Pon2oon 189, Kästle MX128 eller 4frnt Renegade 196 då de har mer lekfull och lös form och lär vara otroligt mycket roligare och mer kraftsparande i Powpow utan att mista stabiliteten.

I mina ögon är Big Dump en bettskena som inte gillar att svänga och suger musten ur användaren onödigt fort om åkningen övergår från att kötta öppna fält till lite mer trixig skog. Kanada är full av skog....bara så att du vet ;)
Skulle inte reka Pontoon da de ar alldeles for mjuka for en akare som gillar att sta pa. Har sjalv ett par och de aker ut pa ebay detta ar.

Volkl shiro ar jag nyfiken pa. Nagon som har testat dom?

josh sa:
PNyberg sa:

Skulle inte reka Pontoon da de ar alldeles for mjuka for en akare som gillar att sta pa. Har sjalv ett par och de aker ut pa ebay detta ar.

Har du redan fått tag i ett par Pon2oon? Inte Pontoon alltså utan nästa års Pon2oon?

PNyberg sa:
josh sa:
PNyberg sa:

Har du redan fått tag i ett par Pon2oon? Inte Pontoon alltså utan nästa års Pon2oon?
Sorry mitt fel. Visste inte ens att de forandrats till i ar. Borde vetat battre nar du rekar :)

Snödjup

Tillbaka
Topp