Dags med frågeformulär!

JockeSki

Medlem
Dags med frågeformulär!
Nu har jag för 100:e gången tröttnat på inlägg som "Vilka skidor ska jag köpa?" utan att ge någon mer information om hur personen åker nu, vill utvecklas, park/pist/puder, längd/vikt m.m. T.ex. denna: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=33936

Är det inte dags att skapa ett formulär med ett flertal fält att fylla i och där man MÅSTE fylla i alla fälten för att kunna posta frågan? Har man inte fyllt i allt så får man ett felmeddelnade när man försöker posta.

Ex. på fält:
*Längd/vikt
*Ålder
*Park/pist/puder
*Hur bra anser du dig vara
*Vad åker du på för skidor idag (vad är du nöjd/missnöjd med hos din nuvarade skidor)
*Vad är det viktigaste när du köper skidor (design ;), bäst i park, pist eller puder m.m.)

Detta är bara exempel. Finns säkert fler rubriker som är nödvändiga.

Dags med frågeformulär!
bra tråd! det är självklart att man ska kunna skriva i forumet o be om hjälp med skidval då det är en verklig jungel att leta sig igenom på egen hand. Men som du säger, det är lite svårt att hjälpa någon som inte skriver vad det är dem är ute efter;)

Dags med frågeformulär!
Gott! Det borde vara en god idé! Det brukar väl finnas liknande varianter på skidtillverkarnas egna sidor? Problemet med dem är ju tillverkaren vill att alla skidor ska "passa", det vore fint med en egen variant, som är lite mer opartisk. Dessutom går det ju att koppla till de recensioner som finns på freeride...

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
Det låter som en god idé. Låt hjälp med skidköp få ett eget forum, då kan ju dessutom de som inte vill se sådana trådar göra sina inställningar så att de slipper det.

Som Jocke säger skulle det fungera bättre om dessa fält med information var obligatoriska för att kunna posta.

Längre fram kanske man dessutom kan dela upp så det finns en freeride-del och en jibb-del där också?

Dags med frågeformulär!
låter smart. fast utan de korkade "vad ska jag välja för skidor"-frågor så har man ju inte lika många inlägg att ge dryga ironiska svar som är så roliga att ge.

Dags med frågeformulär!
En alternativ idé är att man skapar en ny del av forumet där alla dessa diskussioner kan hamna, och så ansvarar vi moderatorer för att de håller sig där. Vad tror ni om det?

Dags med frågeformulär!
Nojlas sa:
En alternativ idé är att man skapar en ny del av forumet där alla dessa diskussioner kan hamna, och så ansvarar vi moderatorer för att de håller sig där. Vad tror ni om det?
Nja säger jag. Jag hjälper gärna dom som vill ha mina råd men jag kräver lite mer än bara "scratch eller TM?". Det är bristen på information jag vill komma åt, inte slippa se inläggen (då hade jag plockat bort "Skidor - Jibb" för länge sen ;) )

Och så skulle det underlätta för alla som vill ha råd. Många vet kanske inte att man ska ge mer information. Det skulle va lättare om dom bara behövde fylla i några fält där färdiga frågor fanns.

Dags med frågeformulär!
boardchoicecp3.jpg

like this? typ..

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
Mmh, ser bra ut, dock åldern: Det är ganska stor skillnad mellan 10-15 och 15-20 år. Men bra med bockrutor i alla fall, annars kan man ju räkna med att folk bara sätter ett x i fältet t ex. Men man ska ju kunna kryssa i flera alternativ också på åkstil t ex.

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
Drakbabis sa:
Mmh, ser bra ut, dock åldern: Det är ganska stor skillnad mellan 10-15 och 15-20 år. Men bra med bockrutor i alla fall, annars kan man ju räkna med att folk bara sätter ett x i fältet t ex. Men man ska ju kunna kryssa i flera alternativ också på åkstil t ex.
absolut, vara bara en början.. går att lägga till massa saker..

om ni vill kan nu bestämma mer exakt vad ni vill ändra, gör en lista så kan jag ändra lite..

Dags med frågeformulär!
Min åsikt är att ålder inte ens behövs. Man kan inte räkna ut hur en skidåkare åker eller hur bra dom är genom att titta på 2 siffror som avgör deras ålder. Vikt och längd är bra!
Ni förstår nog hur jag tänker..

Grymt CustomX, den där med lite finslipning skulle sitta perfa!

Söker:
Park
Puder
Pist
Allround*

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
BigAir sa:
Min åsikt är att ålder inte ens behövs. Man kan inte räkna ut hur en skidåkare åker eller hur bra dom är genom att titta på 2 siffror som avgör deras ålder. Vikt och längd är bra!
Ni förstår nog hur jag tänker..

Grymt CustomX, den där med lite finslipning skulle sitta perfa!

Söker:
Park
Puder
Pist
Allround*
tillagt..

Dags med frågeformulär!
CustomX: Ser riktigt nice ut. En bra start. Jag skulle gärna se att man får (måste) skriva lite under varje t.ex. åkstil hur mycket av varje man åker (och planerar att åka). Man åker ju sällan 100% puder. Och även under kunskapsnivå. "Grym", grym på vadå? Det kan va kvar som det är men man kanske måste skriva lite åxå vad man är grym på t.ex. skärnade svängar, sw 7, åka brant, super-g.

Går att slipa mycket på det där men det är en bra början.

BigAir: Jo jag tycker nog att ålder bör finnas med. Inte för att det spelar jättemycket in men det ger en helhetsbild. Lite beror väl ändå ålder? Om en nybörjar jibber ska köpa nya skidor kanska tipset blir Nothing But Trouble. Om han däremot är 10 år gammal så kanske det är bättre med Youth Trouble. Kanske kan man se detta på längd och vikt men det ger ändå en bättre helhetsbild med ålder.

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
JockeSki sa:
CustomX: Ser riktigt nice ut. En bra start. Jag skulle gärna se att man får (måste) skriva lite under varje t.ex. åkstil hur mycket av varje man åker (och planerar att åka). Man åker ju sällan 100% puder. Och även under kunskapsnivå. "Grym", grym på vadå? Det kan va kvar som det är men man kanske måste skriva lite åxå vad man är grym på t.ex. skärnade svängar, sw 7, åka brant, super-g.

Går att slipa mycket på det där men det är en bra början.
Yes, kan lägga till en kommentar på alla..

ang kunskapsnivå så spelar de egentligen ingen roll vad det står utan det är en 5gradig skala, kunde lika gärna stå 1-5 men det bästa är nog att lägga till en kommentar tror jag!

Dags med frågeformulär!
Nice CustomX.. borde iofs skippa de där me kunskapsnivåalternativen.. ALLA kids kommer ta "elite" direkt.. orka..
kanske bättre också om man fyllde i ålder från en rullist med 0-99 istället för interval.. så er man ju mer exakt..

Sen ska de va RIKTIGT elite ska man ha en nisse som kodar detta till en databas med info om alla skidor, snowboards, bindingar, boots o pjäxor som finns så man automatiskt får fram vad man ska köpa..
fixa det NU! :D

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
CustomX sa:
kunde lika gärna stå 1-5 men det bästa är nog att lägga till en kommentar tror jag!
Det gör inget att det står "bra", medelgod" m.m. Det är nog bättre än 1-5. 1-5 säger inte så mycket. Adjektiv säger mer och är lättare att gradera sig själv efter. Kanske till och med kan skriva ett par kriterier inom parenteser efter varje "nivå" men då kommer ju problemet att man kan va grym på 10:or utan att kunna åka på skär och tvärtom åxå så kriterier efter blir kanske lite svårt.

Dags med frågeformulär!
blizzy sa:
Nice CustomX.. borde iofs skippa de där me kunskapsnivåalternativen.. ALLA kids kommer ta "elite" direkt.. orka..
kanske bättre också om man fyllde i ålder från en rullist med 0-99 istället för interval.. så er man ju mer exakt..

Sen ska de va RIKTIGT elite ska man ha en nisse som kodar detta till en databas med info om alla skidor, snowboards, bindingar, boots o pjäxor som finns så man automatiskt får fram vad man ska köpa..
fixa det NU! :D
haha ja lätt! och sen kan vi ju lägga ner detta forum ;-P

nej men jag tror att man måste ha med det där med kunskapsnivåerna, dom som inte är ärliga där slår ju bara tillbaka på dem själva när dom får skidor som inte passar... sen ang åldern är det inte så förbannat viktig om man är 17 eller 18 år, eller?

Dags med frågeformulär!
blizzy: Ja man kan ta det hur långt som helst. Vore kul med en stor komplex databas så att allt skötes automatiskt men det kräver MYCKET jobb. För mycket tror jag men det är en grym idé.

Och om det ska fungera så måste man fylla i MYCKET information. Då blir det nästan som att fylla i SCB's jävla undersökningar på 30 sidor :)

ps. Tycker man skulle få upp rekommenderad monteringspunkt åxå. ds.

Dags med frågeformulär!
JockeSki sa:
CustomX sa:
kunde lika gärna stå 1-5 men det bästa är nog att lägga till en kommentar tror jag!
Det gör inget att det står "bra", medelgod" m.m. Det är nog bättre än 1-5. 1-5 säger inte så mycket. Adjektiv säger mer och är lättare att gradera sig själv efter. Kanske till och med kan skriva ett par kriterier inom parenteser efter varje "nivå" men då kommer ju problemet att man kan va grym på 10:or utan att kunna åka på skär och tvärtom åxå så kriterier efter blir kanske lite svårt.
Ja, det syns ju ändå på åkstil vad man menar att man är grym på. Har man t.ex bott i parken i 10 år och söker nya park-skidor kanske man kan säga att man är extrem elite.

Har man å andra sidan kört pist i 10 år (och är extrem elite på det) och ska köpa park-skidor så kansken man väljer nybörjare/medelgod.

Hoppas ni fattar vad jag menar :P

Dags med frågeformulär!
mattie sa:
JockeSki sa:
CustomX sa:
Ja, det syns ju ändå på åkstil vad man menar att man är grym på. Har man t.ex bott i parken i 10 år och söker nya park-skidor kanske man kan säga att man är extrem elite.

Har man å andra sidan kört pist i 10 år (och är extrem elite på det) och ska köpa park-skidor så kansken man väljer nybörjare/medelgod.

Hoppas ni fattar vad jag menar :P
hehe, tog ett tag fick läsa cirka 7 ggr.. ;-)

men återigen så är det så att man måste ju vara så ärlig man kan för att det ska bli bäst för en själv.. men tror hur som helst att detta inte är en så dum idé, kanske rent av kan locka lite större kundkrets till Freeride;

"letar du ny skidor eller bräda? använd dig kostnadsfritt av den oberoende expertis som finns på freerdie.se, enkelt att fylla i formulär och sen vänta på svar.."

hehe jaja en rolig idé är det i alla fall...
skriv gärna om det ä något annant ni vill ändra...

Dags med frågeformulär!
blizzy sa:
Men, då blir dom rekomenderade fel skidor villket är deras fel så who cares?
Säger man inte sanningen så...

Dags med frågeformulär!
Det hade varit jäkligt fint det där, skulel vara riktigt bra om dte gick att genomföra.

det hade väl varit bra om man hade kunan lägag till ekonomiska resurser åxå, vad man har råd med samt om man kan tänka sig tipps på begagnat eller om man bara vill köpa nytt.

Bra ide det där med att skriva små komentarer kring ungefär vad en given kunskaps nivå innebär.

Sen kanske man hade kunant lägga så att man gör någon prioritering eller procent sats på vilken typ av åkning man har tänkt sig att pyssla med. Fast det kansek är knepigare att få bra

Dags med frågeformulär!
Har uppdaterat och lagt till ekonomi, men hade brist på fantasi och kom inte på vad det skulle stå på det olika alternativen så ni får gärna tipsa om d...

samt vad det bör stå om varje given kunskapsnivå...

det gåt väl att få till med prcoentsats, bara det att det är nog enklare at man bara väljer en och sedan kommenterar typ;

[x] Grym kommentar,
sätter cab7:a men är lite feg mellan portarna har en tendens att sätta mig
ner/luta mig för mkt bakåt.. blabla..

och som BigAir sa, ju ärligare man är desto mer rätt skidor kan man ju bli rekommenderad... "ljuger" man så slår det ju som sagt bara tillbaka...

laters...

Dags med frågeformulär!
Första gången som jag ser denna tråd (bra drakbabis!), riktigt bra idé och trevlig läsning!

Några tips på andra ordval och ändringar:

Åldern som sagt, det är jäkla skillnad på 15-åringar och 18-åringar...

Angående kunskapsnivån; Nybörjare, Medelgod, Duktig, Grym och Elit tycker jag är bättre. Extrem Elit är inget bra uttyck.

Angående åkstilen så är det inte åkstilar du listat, utan åkområden... ;-) Men jag ser gärna att puder ändras till offpist, och du förstår nog varför...

Angående ekonomin; jag hade kategoriserat som följer:
1. Lidl-billigt
2. Gärna Sport-Conrad
3. Normala priser
4. Money is not an issue... <--- klassiker btw...

Jättebra jobb annars, helt guld av dig att orka slänga ihop nått sånt här! Kommentar-rutorna är riktigt bra!

Dags med frågeformulär!
Tack för alla förslag..

har ändrat lite till, se bilden längre upp i tråden...

Jag har även mailat Johan om detta men inte fått något svar ännu...

vill även påpeka bara så ni vet att detta är endast en prototyp krävs lite jobb för att få det att fungera..

men fortsätt gärna att disskutera och kom med förslag så fortsätter jag ändra och fila på idén..!

ha d gott!

Senast ändrad:
Dags med frågeformulär!
Ser finfint ut... Drakbabis system för åkskicklighet var riktigt bra, där behövs det verkligen flera kategorier...

Hoppas johan kan tänka sig att göra något av detta, det behöver inte vara fancy som skidlängdsguiden, utan mer nått som man fyller i och så får man allt ihopsatt till någonting som är mer lättöverskådligt... På så sätt kommer allt med och vi "tipsare" slipper få hjärnsläpp 3ggr/dag.

Dags med frågeformulär!
Ville bara meddela att Johan svarade på mitt mail och sa att det såg bra ut men att han hade väldigt mkt just nu..
men han tyckte att det var bra om vi fortsatte fila lite här i tråden, så fler åsikter och tankar är välkomna!

Dags med frågeformulär!
Skulle kanske inte vara fel med en kommentarruta som hänger ihop med åkområden också, om man ska säga ungefär hur mycket man åker på varje ställe och så. Sedan kanske man skulle kunna sätta bockrutor där istället och ta bort allround alternativet, så är det bara att kryssa i de rutor där man åker?

Tillbaka
Topp