Dalbello, storlek?

MackeN

Ny medlem
Dalbello, storlek?
Är sugen på ett par Dalbello Krypton, men de finns ju bara upp till 29,5. Foten är 29,7, belastad på ett plant golv.
Frågan är; Skulle det funka med 29,5 åt mig? Nån som vet om Dalbellon är `stor på storleken`?
Är ett helvete att få tag på pjäxor, tänkte åka till Alpingaraget till hösten men kan nu kanske få hjälp på hemmaplan om det skulle funka med Dalbellon..

Dalbello, storlek?
Med en formjuten sula typ confortable där du får stöd under hålfoten är det troligt att foten blir någon mm kortare då den inte flyter ut lika mycket.
krypton är en relativt smal pjäxa men men ID innerskon känns den lite bredare

Dalbello, storlek?
Min fot är större än 29,5 och jag köpte ett par SPK kreation 29,5 idag, dom satt som en smäck.
Borde inte vara några större konstigheter för dig och dina Dalbello heller.

Senast ändrad:
Dalbello, storlek?
Hur lång är foten när du inte belastar den?
D.v.s. hur mkt flyter den ut?
Hur plattfotad är du?

Flyter den ut mkt och du är plattfotad kan man ju tänka sig att foten kortas när du gör formgjuten sula till innerskon.

Sen är ju volymen avgörande. Mer volym gör ju att pjäxan upplevs större på alla ledder... Och krypton pro är ju en ganska smal dojja med lite volym. Ska du trycka den - räkna med att få göra om det några gånger - för plasten går tillbaka rätt mkt på krypton pro.
Om den som gör sulorna är erfaren kan man alltid kompensera lite när man gör sulan. Sen bör du ha tåhättor på dig när du värmer innerskon.

Min erfarenhet av krypton pro är att de är ganska exakta mot "verkliga" cm. D.v.s. storleken X är ganska exakt så många CM.

Dalbello, storlek?
Som Nojlas förklarar beror det ju inte enbart på hur lång din fot är, utan saker som hålfot, volym i pjuk och så vidare plus spelar även in. Därför är det jäkligt bra om du kan ta dig till en bra butik och prata och pröva runt lite. En pjäxa är ganska lätt att göra större, det är dock svårare att göra dem mindre, så köp INTE för stora pjuk.
Jag själv har 27,1 och 27,2 cm fötter med rätt mycket hålfot och kör 26,5 tighta (en gång i tiden) Full Tilt BB Pro.

Senast ändrad:
Dalbello, storlek?
Skulle nog inte köpa dom utan att prova iaf. Min fot är 28.7 och jag kör med ett par FullTilt 28.0 (Har provat IL Moro
några gånger tyckte den kändes ganska lik i storlek). Och det är tight om tårna, är man inte van / eller gillar väldigt tighta pjäxor kommer det nog inte funka. Mina sitter som ett par klätterskor i princip :), har dock inte haft några problem med toebang eller kalla tår (det kan ju annars bli ett problem). Har för övrigt en conformable sula i mina.
Du kan ju trycka dom annars om du är orolig.

Senast ändrad:
Dalbello, storlek?
I Kryton serien finns 5 olika modeller, vilken avser du
IL Moro
Kryton pro
Rampage
Blender
Voodoo

Dalbello, storlek?
Funderar på Cross ID, jag har readan ett par Comformable gjutsulor med förstärkt hålfot som jag ska stå på och sedan mäta fot. Har låg vrist, ganska tunn fot och inte heller så bred. Hade som sagt ställt in mig på en resa till Stockholm och Alpingaraget till hösten men om jag nu kan få hjälp hemma i Sundsvall så vore det ju skönt.
Pjäxkunniga i Vemdalen tyckte jag skulle ha 30,5 men jag vill ha en pjäxa som sitter tight.
Åker nu i Salomonpjäxor som jag upplever för rymliga för min tunna fot, de har så många dagar i pisten att de är rätt slut. Sedan vi fixade eget boende på Skalet så upplever jag att innerskon blivit så mycket rymligare, måste numer knäppa dem hårdare än jag någonsin tidigare gjort.....
Är glad för era inlägg, kanske jag ska testa Dalbellon ändå!

Dalbello, storlek?
Ja..... Jag tycker oxå det känns fel, hela grejen med slalompjäxor ar väl att de ska sitta tight?
Jag ifrågasatte inte, kände att disskutionen inte var värd att ta. Vänder mig hellre till andra......

Dalbello, storlek?
Jag kör på en dalbello il moro 29,5. Min fot är storlek 47 och 118mm bred. Har en formgjuten sula i. Det är tight så in åt helvete vill jag lova! men det är å andra sidan exakt vad pjuck ska vara så jag är nöjd!

ps... måste tillägga att jag är tvungen att spänna upp dem i liften varje gång, men det är det värt!

Dalbello, storlek?
MackeN; Om man tar sin skidåkning på allvar, åker mycket, och vill ha en så bra kraftöverföring som möjligt så ska de absolut sitta tight, och där verkar du kvala in, så du är helt rätt ute ja.
Överlag köper folk för stora pjuk, kanske för att hänger mer på afterskin och dansar än att åka utför =P!?

Dalbello, storlek?
Jag kör på ett par FT konflikt st 28 min fot mäter 285mm samt 105mm bred. Har tryckt dem i omgångar för att högerfoten inte skall få lida så mkt. Jag tror absolut att du får plats i en 29.5 om du inte har för bred fot dvs.

Dalbello, storlek?
Tack för hjälpen alla!
Det sket sig, å de grövsta. Det blir inte några nya pjäxor förrän till hösten.
Först så mins jag inte vad man mätte upp i Vemdalen när man tyckte jag skulle ha 30,5. Av en slump fick jag hjälp av en kille i Sundsvall som mäter min fot till 29,7. När jag sedan tar med mig mina gjutna innersulor så får samma kille fotmåttet till 29,9 resp.30,0. Han var nog mer förvånad än jag faktisk. Han höll med om att första mätningen måste gått fel, så att klämma i fötterna i ett par 29,5 känns bara tokigt. Visst, trycka skal och så i all ära, men karln har inte den möjligheten och då avstår jag hellre. Jag åker mycket, gärna och hårt så jag vill att det ska funka..
Får satsa på att köra skiten ur de pjäxor jag redan har i Vemdalen med omnejd.
Ha en fortsatt bra skidsäsong, bröder å systrar!!!!!!!!!!!

Tillbaka
Topp