Dåliga belag på Elan??

redtop_68

Ny medlem
Dåliga belag på Elan??
Letar efter ett par begagnade nybörjartelisar och har läst att Elan Stinger med några år på nacken har väldigt dåliga belag som måste vallas ofta.
Gäller det alla äldre Elanskidor eller är det bara Stingern som har problem med belaget? Jag har fått korn på ett par Elan X2000 som är fem år och undrar om de kan ha samma problem?

/RedTop

Dåliga belag på Elan??
Har haft ett par x2000 och belaget torkade ur ganska fort. Är dom bara billiga så tycker jag inte att det spelar nån roll. Dom var billiga redan som nya! Faktiskt riktigt bra skidor i övrigt. Bobcat hette telisversionen och X2000 var slalomskidan.

Dåliga belag på Elan??
Kör fortfarande på ett par Elan Stinger, årsmodell -00 (svartgula). De är faktiskt riktigt bra, funkar bra både i pisten o utanför. Visst är det som du säger att belaget verkligen suger åt sig vallan, men vet du bara hur man lägger på ett grundparaffin (och har den nödvänliga utrustningen) så behöver det inte vara nåt större problem. Visst är det lite jox med att valla om då och då, men Stinger är en så pass bra skida - speciellt att lära sig åka telis på - så det får man ta. Sedan beror det ju ganska mkt på vilken åktyp du är (eller iaf så småningom blir) om du kommer att gilla Stinger. Riktigt tunga åkare med aggresiv åkning ska nog inte köpa Stinger. Det kan tilläggas att jag inte kör speciellt mycket telis nuförtiden och det finns nog många andra som kan betydligt mer om olika nybörjartelisar och deras egenskaper.

peace

Dåliga belag på Elan??
Vet inte om jag klassas som riktigt tung med 86 kg, men jag vill nog ha en skida som man kan "växa" med. Har en kompis som har ett par Stinger 183cm som funkar bra för honom men han är nog 15 kilo lättare än mig. (Han klagar också över att belaget är kass.)

Vallautrustning har jag, men man är ju lite för lat för att valla efter varje åkdag. Lägger hellre några hundralappar till och får en skida med bra belag.

Å andra sidan hittar man en beg skida för 1000-1500 kr så behöver det inte vara exakt rätt skida. Man har råd att byta om man inte gillar den.

/RedTop

Dåliga belag på Elan??
Undvik Elan Stinger. Sitter själv på ett par gamla Elan Stinger och kan inte annat än avrekommendera skidorna. Skidan är OK att åka på, men hur roligt är det när skidan inte glider. Speciellt vid transport backar, där man får lov att skajta eller staka utav av bara den för att kunna hänga på polarna. Har lämnat in skidorna för slipning och vallning, men det hjälper inte. Hur jag än gör med vallningen så är skidan "seg". Använder idag skidan vid riktigt dåligt före dvs mer sten än snö. Satsa på ett par bättre skidor som Rossignol eller Atomic och jag lovar att du kommer att glädjas.

/T

Tillbaka
Topp