Dam-skidor som liknar Head i.Peak 74

Marimar

Ny medlem
Hej!

Min fru hyrde skidor nu i sportlovsveckan och hittade till slut ett par som kändes fina att åka på, Head i.Peak 74, 156 cm längd.
Själv är hon medelgod minus eller nybörjare plusplus :-).
171 cm lång, 61 kg.
Uthyraren hade dock inga utpräglade damskidor, utan vi förstod att det här egentligen är en herrskida eller möjligen Unisex.

Eftersom hon gärna vill köpa egna skidor söker vi efter tips på vad för skidor som kan motsvara dessa i.Peak 74 i dam-modell.
Head har ju några modeller, har kollat även på Völkl som jag själv gillar för att de är så stabila.

Viktiga kriterier är att de är stabila, så de inte fladdrar , samt är hyffsat lättåkta. Nu är det inga höga hastigheter hon åker i, men flera par hon hyrde var för mjuka så de upplevdes fladdriga, nästan så de svajade om man viftade lite med dem.

Alla tips mottages tacksamt :-)

Det är inget större problem för damer att köra på herr skidor, tycker hon att de känns bra är det ju inget problem! Största skillnaderna är att damskidor är något mjukare och har bindningen lite längre fram för att kompensera skillnaderna på våra kroppar. Sen finns det nog en del som har åsikter om den här skidmodellen, men som sagt, om hon gillade den låter det väl bra?

Jag har av olika anledningar kikat rätt mycket på damlagg denna säsong. Vad än tillverkarna säger så kan de flesta damer åka på "herrskidor" lika bra som på de damspecifika skidorna. Damskidor ska enligt uppgift vara anpassade till damers fysionomi, bl a höjer man bindningens häldel något, anpassar skärningen (midjans placering på skidan) , m m. Mitt intryck är också att man gör damskidorna "snällare", t ex mjukare i flexet än motsvarande herrskidor. Det viktiga är dock fortfarande att man kan böja ut skidan, d v s få kanten att bilda den båge som man som skapar den skärande svängen med(...carving). Om skidan är för hård kan det bli mest hasåkning. Sen kan man ta en skida som kanske ligger lite över ens åkskicklighet så man har något att utvecklas på, håll ett öga på hårdheten bara. Längd, grundregel kroppslängd -10 cm, hellre lite för långa än för korta (min åsikt).

Några förslag:

Dam, toppmodeller (siffra i parantes anges bredd under foten) :
- Atomic Cloud D2 75, (75 mm)
- Völkl Essenza Allura (75 mm)
- Völkl Attiva Fuego (72 mm) årsmod. 11/12 (Sportconrad 299€! kanonpris!)
- Völkl Essenza Charisma (79 mm)

Herr /dam:
- Head iSupershape Titan (78 mm) räknas som avancerad, men är faktiskt både mjuk och lättåkt! (SkiXpress t ex, 390€)
- Head Supershape Magnum (70 mm), samma som ovan (SkiXpress t ex, 400€)

Hoppas det hjälper er!
/Ace DG

Senast ändrad:
Tack för förslagen, ska kolla på dessa förslag.

Det är sant att den inte får var för hård, men min bedömning är ändå att det är ganska långt innan hon når Carving på riktigt. Det viktigaste är att de är stadiga och lättåkta = inte fladdriga som de kan vara om de är föör mjuka.

Angående längden, rätta mig om jag har fel, men är det inte så att det blir än svårare att böja en längre skida i carvingsväng än en något kortare.

En längre skida upplever hon nog också som att den är "fladdrig", för att hon inte har kontrollen riktigt.
Vi tittar nog på 153-156 någonting beroende på vilken tillverkare det är.

@Marimar
Med rätt grejor når man carving fortare än man tror! :)
Med fel grejor (för hårda lagg t ex) når man kanske aldrig dit... :|

Generellt blir en längre skida alltid något styvare, den ska ju bära upp en förmodat något tyngre person, men skillnaden är oftast marginell. Gå inte under 156 för en person på 171 cm. Se hellre till att konstruktionen är någorlunda väldämpad (ger mindre "fladder") och att den inte är för styv. De exempel jag nämner ovan uppfyller detta, definitivt Head Supershape. Personligen tror jag att ett par längre skidor av god kvalitet upplevs som mindre "fladdriga" än ett par för korta på hårt underlag, speciellt vid hasåkning (...vilket man ju måste ibland) .

/A

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp