Dämpplattor?

steglund

Aktiv medlem
Dämpplattor?
På 90-talet och 00-talet var det ganska mycket snack om dämpplattor på skidorna, där Derbyflex var en av de första. Nuförtiden syns de nästan aldrig i butikernas sortiment, bortsett från att Hendryx erbjuder dämpplattor till sina skidor. Är det någon som vet vad det beror på? Visade det sig att dämpplattor har marginell betydelse för andra än tävlingsåkare eller finns det andra anledningar?

Dämpplattor?
0320CE48-1E6D-4666-B08B-2C70BA9CD3D8.jpeg

Har satt på gummisträngar på dessa. Har inte åkt på skidorna utan dem, så jag kan inte uttala mig om hur mycket det dämpar.
Fick dem av MnO när jag köpte skidorna.

Dämpplattor?
Här är ett examensarbete från KTH som handlar om vibrationsdämpning i alpina skidor. I punkt 2.3 går de igenom bakgrund, utveckling och nuläge (2018/2019). Om arbetet är rätt anser tillverkarna idag att för de flesta skidåkare räcker den dämpning de klarar av att bygga in i skidorna.

”Other solutions were for example integrated elastomer sections in the wood core by Blizzard, a plate mounted under the binding with rubber inserts like the Deflex by Salomon. Today a combination of these solutions working as a system of damping units placed in the ski, on the ski, in the bindings and in the boots are common. The way damping is used also depends on which the intended user is. The damping system looks different depending on whether the ski is intended to be used by a recreational skier or in the world cup. Damping systems intended for skis used by recreational skiers are mainly developed to make the ride comfortable and easy in moderate speeds.”

”Systems for racing skis are on the other hand made to reduce vibrations in high speed at hard piste, with more performance and less comfort in mind. This often requires more complex systems, with hard non-damped boots and skis and bindings with thoroughly engineered damping systems. Two examples of this, which both are used by some world cup racers in the 2018/2019 World Cup, are the Völkl UVO system and the Atomic Servotec.”

Dämpplattor?
Ingen som har några aktuella funderingar kring dämpplattor? 🙃🤔
När det gäller plattor som sitter under bindningen som gör att skidan kan flexa fritt utan att bindningen nyper, så tror jag att det är få nöjesåkare som har nytta av det. Jag hade ett par på en Volant- skida en gång. Det enda jag märkte var att skidan blev trögare upp på kant.
Tittar man på duktiga raceåkare som använder sånt, så förstår man att det är en bra bit kvar innan det är aktuellt (aldrig?) för en vanlig glidare.

Snödjup

Tillbaka
Topp