Damskidor eller inte?

• Trådstartare Trådstartare IngemarH79
  • Start datum Start datum
I

IngemarH79

Guest
Damskidor eller inte?
Tjena, en kamrat till mig ska efter några års uppehåll börja åka skidor igen och rådfrågar mig (som om jag vet nått?) om vad hon ska införskaffa. Hon är vältränad på 50kg/150cm (vuxen). Tar sig ner för svarta pister men åker helst röda, eller när hon ska åka på skär blåa, annars går det för fort. Det är ju främst det som ska tränas upp, samt offpisten.
Jag rådfrågar nu er om vilka skidor denna donna kan tänkas trivas med. Är damskidor nått att ha eller bara sämre varianter av riktiga skidor? Kan Atomic b:11 puls i 157cm vara nått?

Damskidor eller inte?
Vad jag har förstått så är damskidor inte sämre varianter utan mjukare, lättare med annan flex baserad på att tjejer generellt har en annan tyngdpunkt och muskelmängd i jämförelse med killar . Sen om det passar din kamrat är ju omöjligt att svara på då hon kanske skulle trivas bättre med en unisex skida då många inte motsvarar tilverkarnas tänkta stereotyp. (på mig passar damkläder mycket bättre än herrkläder från amerikanska tilverkare t ex för jag har inte en stor kula till mage) Mitt tips är hyr tills hon vet vad hon vill ha, annars kanske hon köper nåt som hon inte räcker till när hon utvecklas.

Tillbaka
Topp