Kan Hendryx Voodoo Child vara skidan för mig?

SimonMagnusson

Ny medlem
Nu har jag laddat i flera månader för att skriva här och tar nu risken att blir totalsågad och få en massa spydiga svar.

Jag går i skidköpartagen och har fastnat, jag har sökt och läst en massa på forumet och övriga internet. Jag är ute efter som så många andra en skida som funkar till det mesta. Jag vet och förstår att man då måste kompromissa iom att skidan blir lite sämre på flera områden och det gör mig ingenting då jag själv inte är någon världsmästare på skidåkning. Visst jag kanske skulle ha möjlighet att flera par skidor men jag vet med mig själv att jag bara skulle använda ett par ändå.

Efter det jag har läst har jag nu kommit till fram till att Hendryx Voodoo Child kan vara ett alternativ, även Hendryx Purple Haze fast då gissar jag att min teknik kan vara för dålig för att få den riktiga åkningen i pist. Min teknik kanske är för dålig för Voodoo Child också men jag är inte sämre än att jag har tänkt att lära mig ännu bättre teknik och åkskicklighet. Har också sett att en del nämner Line 100 även i dessa sammahang vilken också kanske duger för mig men jag har inte skaffat mig nån riktig bild av dessa. Har säkert fastnat för Hendryx till stor del pga hajpen kring detta märke men gillar de också för de måtten de har och att de ska vara riktigt fina i pisten vid god teknik och fungera bra även i pist.

Jag är 178 cm väger 70 kg och är 25 år. Åker 77% pist 23% offpist varav 7% härligt puder. Självklart skulle jag vilja att pist/offpist förhållandet var tvärtom men jag är realist och att det kommer inte förändras jättemycket de kommande åren. Jag har åkt skidor sedan 10 års åldern och åker ca 25 dagar om året nuförtiden och då blir det mestadels Sälen och Trysil. Vill även hinna med 1 vecka i alperna och i år blir det troligtvis även Fernie i 2 veckor.

Mina nuvarande skidor är ett par gamla K2 Apache vet inte vad modellen heter (så dålig koll har jag) som är en vanlig Stadium skida med ca 70 under foten. Har provat en Armada JJ också vilken jag tyckte var helt okej men inte jätterolig i pist. Har även provat en del andra skidor vilka jag inte lagt på minnet men kontentan är väl att jag är inte jättekräsen.

Jag kan åka skidor enligt mig själv, främst i pist och skog, i puder har jag inte lika utvecklad teknik men tycker det är kul och trivs med min åkning men den kan säkert bli mycket bättre.

Tycker själv att jag åker relativt hårt och gillar långa skärande svängar, gillar även kortare rappare åkning i både pist och skog med lite lekfullare åkning. Jag vill dock att skidorna även ska fungera när jag åker till backen med min sambo

Vad ni än tycker kommer jag inte ha tid eller möjlighet att åka på nån testdag eller att prova en bunt skidor utan jag kommer köpa grisen i säcken men iom detta inlägg hoppas jag få tips så jag köper en helt okej gris.

Purple Haze är en grym pistsmiskare, plöjer offpist med enkelhet. Har inte heller nån superteknik men tyckte de gick fort att lära känna skidorna, så någon av hendryxlaggen tror jag skulle passa dina ändamål om du har den budgeten ;) Lycka till

K2 Hardside, pistorenterad med viss offpistkapacitet.
K2 Sidestash, klart mer offpistorienterad men funkar ok i pist enl uppgift
Kolla Scott och deras modellprogram, cruzade, mission m fl

Rätt, Hendryx lagg är grymma, men dyra! Kör själv på PH (07/08) och kan bara konstatera att trots sin bredd går dom fantastiskt bra i pist, plus att dom genom sin bredd flyter bra i pudret. ...men priset som sagt.

/A

Tack för en del bra kommentarer så långt, mer kommentarer uppskattas. Nu står jag ännu mer i valet och kvalet mellan Voodoo Child och Purple Haze men uppskattar alla tips om helt andra skidor som kan vara något för mig.
K2 Hardside såg också intressant ut och den ska kollas in lite extra nu.

En fråga till er som berömt Purple Haze som pistskida, hur myckt pist/offpist skulle ni säga att ni åker? Har ni handen på hjärtat när ni tycker den fungerar bra i pisten eller är ni Hendryx motsvarighet till Apples fanboys? =)

Jag har spontant tänkt att satsa på 172 cm pga av min vikt och åkstil, tror ni att jag skulle klara av en 182 och kanske måste åka in den lite mer?

Ang priset satsar jag gärna några mer tusenlappar då jag tycker att övriga skidsortimentet oftast även de drar iväg lite i pris och lägger gärna lite extra för att förhoppningsvis få lite extra, sen om det är värt det behöver man aldrig få veta om man inte provar något annat på ett bra tag.

Handen på hjärtat så är det den bästa skida jag åkt i pist, du kan ligga sjukt långt ner i svängarna, det är just de som är det speciella med hendryxskidorna tycker jag. fan nu ångrar jag att jag sålde mina,.,.,

Förövrigt så är apples prylar grymma, är ingen fanboy dock.

Jag tror nog du skulle klara av en 182:a själv väger jag 69, 182 lång och kände aldrig att den va för lång. men kanske om du ska prioritera pist så kan de vara kul med en kortare, svårt dedär.

Okej tack så mycket för hjälpen det uppskattas verkligen, jag kör en råchansning.

Apples prylar är grymma och jag är på gränsen till fanboy.

Jag hade bestämt mig för ett par Purple Haze 172 cm men de verkar tyvärr vara slut på de nätbutikerna jag vet har Hendryx.
Jag får en känsla att 182 blir för långt för mitt ändamål så eventuellt blir det ett par Voodoo Child 172 men det måste jag nog sova på. Kan bli en helt annan skida nu istället men med liknande kvalitéer.

Flurre har jag aldrig hört men antar det betyder pengar, svårt att hänga med i dagens diskussioner.

haha aa borde betyde de;) kör på en 172:a PH tycker jag, så har du lite mer yta för flyt i pudret än Voodoo child

Jag skulle faktiskt välja 182:an om jag var dig. Jag är verkligen inget fan av långa skidor, men dessa är ju inte så mycket längre än du och svängradien är ju ändå kort, så de lär kännas tillräckligt livliga, trots att de mäter nån cm ovan ditt huvud.

Av det lilla jag provat Hendryx (skidtestarhelgen i tandådalen) så kan jag bara säga att det är en skida som är så grymt skön i pisten. Det var inga problem att ligga långt ner i svängarna även då de var hårt underlag/is(läs kanonsnö). De var grymt fartstablia även om purple hazen var mer stabil än idionapticen så var båda stabila. Offpist var de inte så gott om och speciellt inte pudersnö... men där är de väl bara att anta att den går som ett skott:D

De skidor jag då testade var idionaptic och purple haze

Henk021 sa:
haha aa borde betyde de;) kör på en 172:a PH tycker jag, så har du lite mer yta för flyt i pudret än Voodoo child
Okej men vet du var jag kan hitta Purple Haze i den längden? Jag har kollat garaget och skistore utan att lyckas.

frutten sa:
Av det lilla jag provat Hendryx (skidtestarhelgen i tandådalen) så kan jag bara säga att det är en skida som är så grymt skön i pisten. Det var inga problem att ligga långt ner i svängarna även då de var hårt underlag/is(läs kanonsnö). De var grymt fartstablia även om purple hazen var mer stabil än idionapticen så var båda stabila. Offpist var de inte så gott om och speciellt inte pudersnö... men där är de väl bara att anta att den går som ett skott:D

De skidor jag då testade var idionaptic och purple haze
Okej, hur uppfattade du längderna mot din egen längd och vikt samt åkteknik?

Jag kör en del på hustruns PH 172 (från förr när det var bättre, dvs före rocker och annat flex). Givetvis påverkar dessa förändringar skidan men jag skulle aldrig vilja gå ned i bredd till VC. PH är bra som attan i pist även för den som inte har världens bästa teknik (fan vet om inte tekniken blir bättre av att åka Hendryx) och den flyter sannolikt klart bättre än VC. Enda gången som jag väljer pistlagg är när jag är 100% säker på att det är riktigt dålig snö OP och med PH behöver inte snön vara särskilt bra för att det ska vara roligt. Jag har haft många roliga dagar i svenska småbackar med PH.

Ska du ha den som enda-skida och ta med den till alper och CA så är det den åkningen som du bör prioritera, den kostar trots allt enormt mycket mer per skiddag.

Längdmässigt så tror jag att 172 är lite bättre till den nordiska åkningen. Själv hade jag satsat på 182 och jag väger som du men den nya PH är ju lite styvare så 172 kanske är ok trots allt. Den kommer i a f att bära dig helt ok (jag väger som du).

För ett par år sedan hade jag sagt att jag inte trodde att det fanns några vettiga alternativ om man gillade Hendryx men nuförtiden så är det nog inte så dumt att fundera lite på andra märken och kolla trådar. Du har ju redan varit inne på JJ. Kanske kan SFB, DPS 112RP, Ullr's Chariot? Jag har tyvärr inte kört dessa men det finns info i andra trådar och på TGR.

Följer du råden från några av giganterna på FR så kommer din gris att bli fin, dyr men fin.

Ring Micke i Måttsundsbacken i Luleå 070-6616296 han driver Hägglunds i Piteå dom är återförsäljare av Hendryx här uppe i Piteå-Luleå ;) Dom har ;)

Hoppiliho tjoho pojkar!
Ville bara säga att ni har härligt go stämning i surret här.
Magnus (du som började de här trådandet) du skrev "tar nu risken att blir totalsågad". Huvva jag tyck de ä så tråkigt när de blir sånna stämningar, DÄRFÖR, ville jag berömma alla som surrar fint här... Mmm mmm mmm!
De ä ju frågor, undringar å frågvishet som tar utv framåt, de står Hendryx för i mina små ögon.

Yehaaaa! /L

SimonMagnusson: Om du ska ett par lagg till "allt", japp då är Hendryx PH 182 inget dumt val! Min enda invändning är att dom kan vara lite jobbiga att slöåka med d v s hasa i gammal klassisk stil. Kan bli rätt högt tryck på pjäxkanten p g a skidans bredd. Lite tröga från kant till kant, samma här, bredden spelar in.
Jag har mina slipade i rena slaomcarverslipningen, 87 grader 0,5 grad hängning (hittade inte 89-filhållaren...). Kan ju spela in lite i sammahanget.
/A

Senast ändrad:
Halloj, har provkört både PH och VC förra året och kan bara tipsa om VC längd 182 cm. Jag tycker PH känns lite klumpiga och jag uppfattade att VC flöt som den skulle. Dessutom blir PH "lite seg att dra runt" när man kör skog och annat trixigt.

Som sagt kommer köra VC 182 cm i år med duckstance = kanon för det mesta.

Körde både PH och VC ihelgen och har bara gott att säga om dem.
Kärlek vid första svängen ;-)
Speciellt VC som är förmodligen en av de bästa allmountin skidorna på marknaden 2010/2011
De känns dock väldigt korta i förhållande till sin längd så är det gränsfall för din del ta den långa!

Mvh

Hej Simon: Har en hel del erfarenhet av Hendryx, tycker du ska välja PH 172. Själv väger jag hundra pannor och har ägt ett par PH 182 (2007´or) riktigt bra bra pist carv, mentalt skrapar armbågen i snön i svängarna. Har nu Rhino Chaser (2010´or) och 917 (2010´or).
VC funkar kanske oxå bra men jag har aldrig provat några (lyssna inte på tips på skidor som tippsaren inte åkt på utan bara tror), men du får lite mer puder bredd i PH, speciellt om du nu väljer bland 172´or så kan det vara bra.
Men följ rådet på hendryxskis.se och ring o. ta ett snack, han vet vart det finns PH 172´or.
Tveka inte på att välja duck det är det som gör skillnaden... Å glöm inte att lägga upp dom riktigt rejält på kant, armbågen du vet ; )...
Skidorna vi pratar om här är riktigt bra i puder, men handen på hjärtat så blir det ändå en hel del pist så det är viktigt att skidan, man har ju oftast bara ett par, är riktigt bra i olika pist förhållanden.
Är du snäll kanske tomten kommer med ett par?
Hälsningar Håkan

Hej ny här och tänkte låna tråden lite då det berör samma ämne som jag undrar över.
Jag är 185cm lång och väger ca 76-80kg är en teknisk åkare som åker puder så fort det finns men som sagt hårda carving svängar i pisten skall fungera utmärkt också, sen händer det ju att jag tar några åk i parken.

Det jag då tänkt mig är ett par VC 182cm med duckstance och frågan är då tänker jag rätt här eller är PH ändå en möjlighet? Innan har jag åkt på ett par Atomic Metron 11 170cm... Men nu är jag sugen på det nya :)

Mvh Oskar

Tillbaka
Topp