Dator och redigeringsprogram

• Trådstartare Trådstartare Deleted member 155269
  • Start datum Start datum
D

Deleted member 155269

Guest
Jag ska göra en skidfilm säsongen 18/19
Men vet inte riktigt vad för dator och redigeringsprogram som är bra, och enkelt
Är det någon som har nåt bra tips?
/Emrik

Adobe premiere är helt klart det bästa valet. Ganska lätt o komma in i för o göra lätta projekt men har oändligt med potential för hur svåra projekt som helst. Speciellt om du kombinerar det med After Effects.

Vad för dator som krävs är helt beroende på hur tålmodig du är när det gäller o vänta på render tider osv. Samma sak ifall du tänker filma i 4K vill du ha mer kraft för att lätt kunna redigera.

Ska du ha en laptop tycker jag att en Dell XPS eller en Macbook Pro borde vara tillräckligt. (Dock är det att föredra en av de nyare och kanske inte de absolut billigaste varianterna av dem).

Ska du redigera 4k behöver du helt klart en kraftfull dator. Du behöver en snabb processor (gärna i9), mycket ram-minne, en snabb SSD-disk och inte minst ett bra grafikkort. Se särskilt upp för integrerade grafikkort. De kommer bli en flaskhals. Tyvärr tenderar en sådan laptop att bli rejält dyr (se t.ex. den kraftfullaste XPS:en) så om du bara ska sitta hemma och redigera så kanske en desktop-dator är ett alternativ.

telemarkus sa:
Ska du redigera 4k behöver du helt klart en kraftfull dator. Du behöver en snabb processor (gärna i9), mycket ram-minne, en snabb SSD-disk och inte minst ett bra grafikkort. Se särskilt upp för integrerade grafikkort. De kommer bli en flaskhals. Tyvärr tenderar en sådan laptop att bli rejält dyr (se t.ex. den kraftfullaste XPS:en) så om du bara ska sitta hemma och redigera så kanske en desktop-dator är ett alternativ.
Är ju självklart möjligt o redigdra 4K på en billigare dator men det är inte lika roligt då det är segare. Själv tycker jag det går okej på min uråldriga Amd FX-8350 tsm med ett gtx 1060 6gb o 16gb ram. Var visserligen ett tag sen jag redigerade sist. Skulle tro att en i5 och 8gb ram skulle fungera men en i7 eller bättre är väl att föredra. Vill man inte lägga så mycket pengar dock kan man jobba med proxys för att få det o flyta bättre.

Kör man Mac sägs ju Final Cut vara ganska effektivt o arbeta i även på svagare datorer även om jag föredrar Premiere för integrationen med After Effects och Cinema 4D.

Håller med föregående talare när det gäller redigeringsprogram. Adobe Premiere är det bästa enligt mig, men smaken är ju som baken. Sen kan ju alla program verka svåra i början innan man satt sig in i dem ordentligt, men det kommer med tiden.

En dator kan bli väldigt dyrt, speciellt om man tittar på en laptop. Man får helt enkelt mer prestanda för pengarna med en stationär. Svarar gärna på mer frågor kring detta om det skulle vara något annat du undrar över.

Lycka till med åkningen!

@pd
Tänker mig något under 10 000.
Jag har väl inte redigerat särskilt mycket förut.
Bara små klipp i Imovie.
Tänkte väl göra någon cool film, lite som sweposse

@FilipHesse Tack!
Det verkar vara Adobe som gäller.
Får kolla mer på dator. Som du säger kan det ju bli väldigt dyrt!
Ha en toppen vinter
Safe turns / Emrik

Emrikstromberg sa:
@Tottek Nice!
Ser ju bra ut. Tack / Emrik
Asus:en där vet jag e bra, tipsade kusin om den som han sen köpte o den klarar av PUBG på högsta grafik utan lagg så då bör den räcka till o göra lite film ? sen e ju inte spela o göra film samma sak men ändå! ?

Allt beror väldigt mycket på vilken kamera du filmar med. 4k från en kamera är inte detsamma som från en annan. Ett tips för att hålla nere kostnaden på hårdvara är att skapa proxyfiler i premiere. Då skapar premiere en kopia av originalklippet fast i ett format som är mer lättjobbat för datorn och du kommer inte behöva kämpa med en laggade time-line. Sen när du renderar ut filmen så kopplar premiere automatiskt tillbaka originalfilen så att du exporterar utifrån högsta möjliga kvalitet. Finns en mängd tutorials om detta på youtube. :)

Tillbaka
Topp