Datorköp!

Callestahl

Ny medlem
Datorköp!
tja..

Har svårt att välja vilken dator jag ska köpa ni får gärna länka en som ni vill ha eller har själva. Jag spelar cs ibland och vill kunna redigera! skicka gärna länk.. :D

Ska kosta runt 7000 - 8000 tusen

Senast ändrad:
Datorköp!
om du ska spela cs behöver du ju fan inte ha någon h4xxordator direkt.... Du kan ju typ ha en netbook då ;)
Annars kan du kolla in Sonyu Vaio, jag tycker att de är grmt sköna...
Skriv även i vilken prisklass du är ute efter... ;)
Lycka till!

Datorköp!
R-R sa:
om du ska spela cs behöver du ju fan inte ha någon h4xxordator direkt....
Stämmer... krävs inte mycket. Men om han vill kunna redigera saker med någorlunda bra kvalité så behövs det ju ett hyffsat grafikkort/RAM/CPU. Och eftersom att du förmodligen inte kommer ha behov utav att klocka tidigare nämnda delar, så behöver du inget avancerat moderkort heller, så länge det stödjer de andra delarna du vill ha i burken.
R-R sa:
Du kan ju typ ha en netbook då ;)
Nej! CS på laptop är ingen höjdare, såvida inte du vill lägga 20-25 papp på en Alienware.

Slutsats:
Om du har någorlunda koll så är det bästa och billigaste att plocka ihop delar själv.Då kan du prioritera och lägga pengar på det som är viktigt för ditt användande.

Såvida du inte absolut vill köpa en laptop...

Hoppas att jag var till någon hjälp.

Datorköp!
Okej. Då är det ju en annan femma.

Kolla lite på komplett...

Om jag skulle köpa bärbart i dagsläget så skulle det bli en Mac, utan tvekan. Kanske inte är något för dig som förmodligen vill ha PC så du kan spela spel och göra andra otyg.

Hur stor skärm och sådär vill du ha? Största möjliga, lagom eller liten och smidig?

EDIT:
Kan också tillägga att HP oftast trycker in en massa otrevliga grejer och egen version av Windows OS i sina burkar, vilket inte är att föredra. Bara en personlig åsikt.

Ett alternativ här:
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=495424

Senast ändrad:
Datorköp!
Jag är ganska inne i datorer så inget dåligt tips som kommer.
Spara tills du kan köpa en mac, det är datorer som faktiskt fungerar.
Enligt pcföralla så kör mac windows bäst av alla datorer, alltså du kan köra både mac och windows på en mac inte med en windows.
Fördelen med mac är att hårdvaran och mjukvaran är gjord för varandra så de går alltid fort och strular aldrig, jag har alltid varit anti mac men efter jag köpte en pc laptop för 31 000 och de var fel på den övertalade min vän mig att kolla på mac så fort jag såg den hade jag bestämt mig och jag tjänade 7 000 på att välja macen som var mycket bättre.
Har haft den i ett år nu jag har aldrig ångrat att jag köpte en mac utan jag tycker alla borde få uppleva hur bra systemet fungerar och är påförlitlig.
Det är vanligt att man säger macen är dyr men du får vad du betalar för jämför man med en sämre pc så ja så klart den är billigare, så en macbook pro är ju överlägsna alla andra laptops.

Hoppas du gör ett bra val och investerar i en mac, du får gärna pma mig om du har några frågor om mac eller liknande!
Once you go mac you'll never go back ;)

Senast ändrad:
Datorköp!
Spara 7k på att köpa Mac, då har du gjort ett sällsynt dumt PC-köp från början. Själv köpte jag en laptop (Asus) med samma prestanda som en polares Macbook Pro. Vad han betalade, 26,000:-. Vad jag betalade, 9,500:-.

Har haft den ett år nu och den har fungerat klockrent, flyter bra på allt.

Förresten, hårdvara och mjukvara gjorda för varandra. Det är samma skräp i både PC och Mac nu för tiden. Intel processorer, nVidia grafikkort, moderkort(ofta från Asus). Sen att Windows Vista är ganska kasst är ju en sak, men med nya Windows 7 så kommer du slippa många av problemen från Vista.

Datorköp!
Ligger mycket i det ni säger. Men helt klart, om du kan spara ihop lite pengar till;

Köp en Mac. Vill du, så kan du lägga in Windows i den också. En polare till mig kör Ubuntu, OS X Snow Leopard och WinXP i sin MacBook Pro. Fungerar helt utan antydan till prestandaförlust.

Senast ändrad:
Datorköp!
Utter sa:
Spara 7k på att köpa Mac, då har du gjort ett sällsynt dumt PC-köp från början. Själv köpte jag en laptop (Asus) med samma prestanda som en polares Macbook Pro. Vad han betalade, 26,000:-. Vad jag betalade, 9,500:-.

Förresten, hårdvara och mjukvara gjorda för varandra. Det är samma skräp i både PC och Mac nu för tiden. Intel processorer, nVidia grafikkort, moderkort(ofta från Asus). Sen att Windows Vista är ganska kasst är ju en sak, men med nya Windows 7 så kommer du slippa många av problemen från Vista.
Det säger jag rakt på att du är klart efterbliven (ta de lite personligt) om du tror att en 10 000 kr dator har samma saker som en 26 000 kr dator du må säga de är nära för att du är okunnig men de är inte nära på långa vägar kanske om du har 1-2 år nyare dator ja då må kanske kunna säga de mer pga okunnighet men man får kvalitet för pengarna och prestanda.
Blir lite irriterad när du säger att de är samma prestanda har du kollat ghz på logikkortet, cpu'n, gpu'n eller ramen och sedan är de faktiskt ett tangentbord som går att använda man måste inte koppla in annat för att kunna skriva ordentligt, riktigt påkostade skärmar och styrplattor som är helt underbara som gör att man inte vill använda mus när man sitter.
Sluta göra efterblivna påhopp nu, det är dåliga råd :)

Datorköp!
Whonz sa:
Utter sa:

Det säger jag rakt på att du är klart efterbliven (ta de lite personligt) om du tror att en 10 000 kr dator har samma saker som en 26 000 kr dator du må säga de är nära för att du är okunnig men de är inte nära på långa vägar kanske om du har 1-2 år nyare dator ja då må kanske kunna säga de mer pga okunnighet men man får kvalitet för pengarna och prestanda.
Blir lite irriterad när du säger att de är samma prestanda har du kollat ghz på logikkortet, cpu'n, gpu'n eller ramen och sedan är de faktiskt ett tangentbord som går att använda man måste inte koppla in annat för att kunna skriva ordentligt, riktigt påkostade skärmar och styrplattor som är helt underbara som gör att man inte vill använda mus när man sitter.
Ja ni macofiler får gärna vara så dumma att ni betalar dubbelt så mycket för samma saker. Men vi andra lägger hellre pengarna på något annat. Om du någon gång hamnar i ett säljbolag så ska du se att Apple kommer upp som ett exempel på ett företag som har lyckats så bra på att sälja sin logo och design så att dom kan ta ut dubbelt så mycket som de andra leverantörerna. Utan att för den delen gör något bättre.

Det finns några pc-företag som också kör på denna linjen och lyckas hyffsat, Dell/Alienware (som är samma företag och samma datorer för er som inte visste det), Sony med sina Vaio och några till.
Hans cpu är aningens bättre (2,33ghz vs 2,53ghz), mitt grafikkort är aningens bättre(9650 1gb vs 9600 512mb). Gddr3 minnen på både grafikort och ram på båda etc etc. Båda köpta runt nyår i fjol.

Men betala 10k extra för en avbild av ett äpple om ni vill det, era pengar.

Du borde ta ditt eget råd och inte göra efterblivna påhopp.

Datorköp!
asså det går inte och jämföra hur mycket cleanare mac e jämfört med pc!!!
köp en begangnad mac eller något!!

Senast ändrad:
Datorköp!
dant sa:
asså det går inte och jämföra hur mycket cleanare mac e jämfört med pc!!!
köp en begangnad mac eller något!!
Precis, har haft mac ett år och har aldrig ångrat att jag la de extra kronorna, har aldrig använt en mus till datorn utan har alltid använt den underbara styrplattan vilket borde vara ett tecken på att de tillverkar saker som faktiskt fungerar.
Det är ju helheten man betalar för, du får en dator som andas kvalité, speciellt aluminium modellerna, mycket härligare att jobba med och dessutom är den jävligt snygg och stilren

Datorköp!
Utter sa:
Whonz sa:
Utter sa:

Ja ni macofiler får gärna vara så dumma att ni betalar dubbelt så mycket för samma saker. Men vi andra lägger hellre pengarna på något annat. Om du någon gång hamnar i ett säljbolag så ska du se att Apple kommer upp som ett exempel på ett företag som har lyckats så bra på att sälja sin logo och design så att dom kan ta ut dubbelt så mycket som de andra leverantörerna. Utan att för den delen gör något bättre.

Det finns några pc-företag som också kör på denna linjen och lyckas hyffsat, Dell/Alienware (som är samma företag och samma datorer för er som inte visste det), Sony med sina Vaio och några till.
Hans cpu är aningens bättre (2,33ghz vs 2,53ghz), mitt grafikkort är aningens bättre(9650 1gb vs 9600 512mb). Gddr3 minnen på både grafikort och ram på båda etc etc. Båda köpta runt nyår i fjol.

Whonz: Attityden du kör med går verkligen inte hem, du beter dig rent ut som en stor jävla skit. Hur som helst så måste ni ju se till grabbens ekonomiska läge, han säger ju att han har råd med en dator för 7-8000 det ger inte mycket hjälp när alla bara ska mäta snoppar och säga hur dyr dator just ni har.

Datorköp!
jag kan säga en grej om bärbara iallafall. INTE DELL! hade en sådan grafikkortet/moderkortet smälte eftersom fläkten aldrig funkat. Konstant lagg hela tiden kunde knappt se på filmer eftersom man bara såg en bild *hack* en till bild man hörde bara ljudet. Så om du vill ha en skitdyr "Mp3" köp en dell :)

Datorköp!
Alla som läser tråden förstår ju att de ligger något i mina påhopp och klaga på attityd får ni göra så jävla gott ni vill jag bryr mig inte men förlåt om jag får er att gråta om nätterna, ni får läsa de hur ni vill för jag är inte ute efter att döda någon ... förutom utter >=)
Nej men utter din vän har blivit grovt lurad och du har gjort en riktigt bra köp isåfall men det är inte samma kvalitet på datorerna men nu behöver du inte skriva mer med mig för du har gjort din poäng.
Och bara säga de till dig bamsen94 fragbite är de 90% p12 som är "duktiga" på datorer, inget jag skulle ta tips ifrån (Y)

Spara lite till köp en macbook pro billigaste så gör du ett bra val, livslängden på en mac är betydligt mer och fråga alla som kör mac är dom nöjda över sitt val, alla som inte tycker om mac är dom som inte ägt någon.
Jag rekommenderar dig C2 att åka in till närmaste macbutik och be dom visa dig vad skillnaden är och om det är värt att byta så får du göra en egen bedömning.
Köper du en windows laptop så skulle jag kolla på komplett.se se till att de är w7 i den från början (så de inte börjar med strul av drivrutiner) och sen välj själv vad du vill ha för storlek och snabbhet så är de samma skit egentligen du kommer bli missnöjd vad du en köper för pc...
Så kan du köpa en stationär då kan du be om hjälp att plocka delar som är mest prisvärda för tillfället men likså där så blir du missnöjd ganska fort för den redan blivit gammal, den känslan har jag aldrig haft med en mac det är ett stort plus för mig men de är personligt.
C2 det är ditt val av vad du vill ha för dator och de är smaksak så funta på mac och annars surfa in på komplett och se vad du får för pengarna.

Senast ändrad:
Datorköp!
Det enda jag har att tillägga nu är att han köpte sin Mac direkt från Apple, så isf lurar de sina kunder (vilket jag menar att de gör med sin prissättning från första början). Sen att min har rullat utan problem och hans har varit inne på service 2-3ggr är också ett argument.

Han hälsar förövrigt att man aboslut inte ska använda inlifebutiken på Sveavägen.

Datorköp!
checka videokameran vilken prestanda du behöver och köp efter det.. står ofta, vita mac får bruna märken efter ett tag äääckligt

Datorköp!
Før att semikapa tråden så undrar jag føljande. Ær det till størsta delen grafikkortet eller processorn som avgør hur snabb den kommer att vara nær det kommer till att redigera film/foto=

Datorköp!
Utter sa:
Whonz sa:
Utter sa:

Sen vet ju ALLA att Apple är smidigare, händigare, snabbare, snyggare och passar bättre in i dagens ipod samhälle.

Datorköp!
eff sa:
Utter sa:
Whonz sa:

Sen vet ju ALLA att Apple är smidigare, händigare, snabbare, snyggare och passar bättre in i dagens ipod samhälle.
Jo visst snyggare, smidigare, INTE SNABBARE och Dyrare! Den prestanda du får för pengarna är katastrofalt låg... Att lägga 13000kr på en mbp är ju helt galet med tanke på prestandan man får. Ännu värre med derast stationära. En macpro kan gå på upp mot 25000kr om inte mer och då är den knappt lika bra som mina pc som jag köpte för runt 7000kr. Så jag säger pc! Kör man sedan windows 7 så kommer du sitta på en sjukt stabil dator! Jag kör Windows 7 och kör även en liten partition med windows XP för program som jag tycker rullar bättre i just xp. Men väldigt sällan som jag går in i XP egentligen bara för att köra Age of Empires 2 med polarna.
Men funkar galet bra! Renderar ut 10000frames på under två minuter med ändrade färger och slowmo och skit. Det har jag svårt å tro att en mac för under 25000kr klarar av.
Bara min åsikt:)
Peace!

Datorköp!
PNyberg sa:
Før att semikapa tråden så undrar jag føljande. Ær det till størsta delen grafikkortet eller processorn som avgør hur snabb den kommer att vara nær det kommer till att redigera film/foto=
Processorn:) Grafikkortet används mest i spel då det är vektorgrafik som ska renderas. Medans om det är pixel grafik så är det processorn som ska skicka 1orna och 0orna med så hög hastighet den bara kan:)

Datorköp!
Ska du redigera hd-film så suger det ganska bra med cpu-kraft. Med tunga komprimeringstyper så kan det gå tungt även för en riktigt bra dator. När det gäller Mac vs. PC-diskussionen så håller jag lätt på Utter. Alla företag, vars produkter tvingar dig att använda deras produkter till allt runt omkring borde i min mening bojkottas bara av den anledningen.

Datorköp!
FilleJ sa:
PNyberg sa:
Processorn:) Grafikkortet används mest i spel då det är vektorgrafik som ska renderas. Medans om det är pixel grafik så är det processorn som ska skicka 1orna och 0orna med så hög hastighet den bara kan:)
så då ska jag då helst gå før en med en i7 1,6ghz processor hellre æn ett fett grafikkort..

Datorköp!
som alla andra mac-användare, sitter jag bara och ler åt såna här trådar...har haft min imac ca 6 månader och jag köper aldrig en pc igen... skillnaden går inte att mäta i prestanda-siffror...

Tillbaka
Topp