Skidråd köpa eller hyra?

znasty

Medlem
Skidråd köpa eller hyra?
Tjena!

Är relativt nyinflyttad till Dalarna och tanken är att hela familjen ska börja åka utför. Jag har åkt snowboard tidigare men i och med barn så känns det lättare att hjälpa och lära barnen om man själv står på skidor.

Min första tanke är att köpa ett par begagnade twintip som jag kan skoja runt med tillsammans med barnen. Frågan är om man tjänar på att lägga några extra tusen på nya eller om jag klarar mig på ett par som är 5-10 år gamla eller om man bör hyra.

Hyra känns dock tråkigt eftersom vi bor nära flera skidanläggningar.

Letade runt i forumet och försökte hitta svar i liknande trådar men om jag missat så får ni gärna länka mig dit.

Skidråd köpa eller hyra?
Köp begagnade och lägg mellanskillnaden mot nya på liftkort ( om barnen åker gratis köp fika till barnen) då kanske ni har möjlighet att komma ut oftare till backen och ha roligt tillsammans.
Edit: beroende på din längd och hur kräsen du är men en sån här hade jag köpt om planen endast är att ha kul i backen med barnen, när barnen är äldre kanske du återgår till bräda.

Bilagor

• IMG_3899.webp
    IMG_3899.webp
    75.7 KB · Besök: 103
Skidråd köpa eller hyra?
Tack, det var där någonstans mina tankebanor startade men desto mer man kollar runt desto dyrare och finare skidor önskar man sig.

Jag är 183cm, åkt snowboard, cyklar mtb i skog, åker längdskidor och yogar så jag känner att jag har ganska bra kontroll på kroppen. Kan man då köpa en skida som typ är 185 eller förlorar man mycket av glädjen då?

Skidråd köpa eller hyra?
Skulle säga att det funkar men om det är så att barnen är i fasen där dom håller på att lära sig så är det skönt med en kortare skida, blir lättare att gå runt och hålla på för att hjälpa barnen men 185 går säkerligen jättebra det också. Längre hade jag inte letat efter. Handlar så klart också om hur duktig åkare du är och om du har tänkt att fortsätta med skidor eller överge dom så fort barnen åker själva och då återgå till brädan.
Edit: inte världens roligaste i pist men billig och kan säkerligen duga till att harva runt med juniorerna. Bor du i Falun så är det bara ta en titt på den.

Bilagor

• IMG_3902.webp
    IMG_3902.webp
    94.3 KB · Besök: 64
Senast ändrad:
Skidråd köpa eller hyra?
Provåka några olika hyr skidor för att se vad du gillar, och köp sedan ut dem. Brukar gå köpa billigt i slutet av säsongen. Kolla naturligtvis att det är skidor som uthyraren vill sälja. Det är hopplöst att bara gå efter en skidas längd då det kan skilja massor i hur de beter sig trots samma mått. Man bör test sig fram. Sedan går det naturligtvis att åka på det mesta om man inte kräsen.

Tillbaka
Topp