Någon som äger lägenhet och hyr ut?

KarinLager

Aktiv medlem
Familjen funderar på att investera i en lägenhet någonstans i de svenska fjällen. Tanken är att vara där själv ett par veckor per år och så hyra ut resten av tiden. Skulle gärna komma i kontakt med andra som går i liknande funderingar eller som redan har en lägenhet.
Är nybörjare på det här så jag har tusen frågor. Har fått kalkyler från mäklare som ser väldigt bra ut, men är det glädjekalkyler? Hur mycket kan man räkna med att hyra ut.
Funderar i första hand på att köpa något i Stöten, som har fin åkning men ändå inte ligger så långt bort, vi bor i södra Sverige.
När man ser hur mycket det byggs så undrar man ju om marknaden är på väg att bli mättad, är det så, eller hyrs allt ut?
Hoppas på många svar och intressanta diskussioner!

Såklart det är en glädjekalkyl. :D
Räkna med max 6 veckor, nyår, tre sportlovsveckor och två ströveckor ytterligare om lägenheten har bra läge.
Sen försvinner 30-40% i förmedlingsprovision om du inte vill rådda med uthyrningen själv.

Det behöver inte alls vara en glädjekalkyl. Allt beror ju på hur attraktivt ditt boende är att hyra ut, standard, läge etc. Är ditt boende koppat till någon av fjällanläggningarnas bokningssiter ökar uthyrningspotentialen direkt. Har precis själv köpt en lägenhet i fjällen efter att letat runt i minst ett år, överlåtelsen har inte skett än så jag har inga egna erfarenheter av uthyrning än så länge.

Olika orter tar ut olika stor andel i provision men det brukar ligga kring 25 till 35%. Be att få ut uthyrningsstatistik från de senaste säsongerna antingen via anläggningen eller mäklaren.

Med vänlig hälsning
Kristian

I dagsläget blir säkert det mesta uthyrt men det byggs ju i enorm takt som sagt så jag skulle iaf personligen hålla mig till de mest klassiska ställena som förhoppningsvis även står sig starkt om konjunkturen vänder.

Tillbaka
Topp