DEBUT I ALPERNA! Tacksam för tips på resmål, boende, skidhyra/skipass m.m.

Hej alla skidkompisar!

Som rubriken lyder så tänkte jag göra debut nere i alperna. Jag har aldrig varit där men har hört att det ska vara toppen. Jag strävar helst efter långa åk, korta liftköer, pist, offpist, enkelt skidsystem.

Frågan är då, vilket resmål rekommenderas (helst Österrike)?, Bad Gastein? Mayrhofen? Saalbach-Hinterglemm? Zell am see? Eller något annat spännande resmål?

Vad är +/- på dom olika resmålen?

Känner någon till en bra hemsida för bokning av boende samt skiduthyrning/skipass?

Tack på förhand!
/ Sanna

Det beror rätt mycket på hur länge du tänkt vara nere, när du ska ner och vilken nivå på åkning du vill ha. Det är väl de viktigare förutsättningarna för att avgöra var du ska ta vägen.

Skipass kan du oftast köpa hos skiduthyraren, annars söker du bara på ortens egen hemsida för att få reda på priset. I allmänhet brukar uthyrare knutna till Sport2000 ha bra utrustning och inte krångla (enligt min erfarenhet men jag kan ju haft sagolik tur också).

Boende beror på hur länge du ska stanna. I St Anton mailar du turistbyån om du ska bumma en hel säsong eller ditåt, så skickar de alternativ. Man ska ha klart för sig att många i alperna inte gärna hyr ut till säsongare.

St Anton är ganska dyrt men skidsystemet gigantiskt. Både pister och off-pist finns det gott om. Dumpar det där, brukar det komma MYCKET snö. Börjar bli lyxort, men som sagt, bra åkning i och utanför pisten.

Saalbach-Hinterglemm har ett ganska snällt och stort system men ligger lågt. Liftköerna i Hinterglemm är i stort sett obefintliga (runt 5 min v. 5 då Österrike har sportlov, då är det fullt i backarna med österrikare men sällan trångt) men systemet ligger lågt- det kan komma att regna med lite otur. Offpisten är riktigt bra i Fieberbrunn på andra sidan berget (samma system).

Sölden är mindre, mer (läs jävligt) snösäkert oavsett tidpunkt men har i allmänhet längre liftköer. Skidåkningen är överlag mer utmanande och off-pisten hittar du ofta intill backen. Obergurgl ovanför Sölden är mer utmanande, dyrare men än bättre åkning.

Senast ändrad:

@Freeridesara om du skulle kunna skicka samma till mig så skulle det uppskattas! Har också samma funderingar som trådskaparen :)

Hej
Åk med UCPA. Då får man resa, boende, mat, utrustning, liftkort, guide/instruktör och skid/party-kompisar i ett oslagbart paket. Kolla deras svenska hemsida UCPA.se

JN72 sa:
Hej
Åk med UCPA. Då får man resa, boende, mat, utrustning, liftkort, guide/instruktör och skid/party-kompisar i ett oslagbart paket. Kolla deras svenska hemsida UCPA.se
UCPA finns dock bara i Frankrike, annars hade jag gärna rekommenderat dom!

fille044 sa:
JN72 sa:
Hej
UCPA finns dock bara i Frankrike, annars hade jag gärna rekommenderat dom!
Det var rätt oklart i trådstarten huruvida Österrike var en viktig faktor eller om det mer var en undran om det är dit man ska åka?

Om man inte är svin rik, och vill ha ett grymt skidlov (bra afterski, äta bra, dricka bra, bra off piste etc.), man har två alternativ: Österrike eller Italien. Det bara tyvärr är så.

Om du vill tala bara svenska hela resan, så Bad gastein. Annars, Mayrhofen är inte enkelt, hellre tex. Lanersbach där i Zillertal. (Min favorit). Men Sanna, vart ska ni flyga? Zürich så ska jag rekommendera Montafon, Klosters eller Stuben. Innsbruck så Lanersbach (Zillertal), Stubaital, Pitztal. Salzburg så Flachau, Zauchensee, Wagrain.

Zillerdalen är prisvärt med många olika möjligheter. Har bara varit på försäsong (Hintertux) de senaste åren, men hade ganska livat i Mayerhofen för 25-30 år det sedan. Åker numer uteslutande till Italien* när det är enbart för turistande (mat+dryck+atmosfär samt avsaknad av afterski är avgörande). Fast nu är ju jag 46 och har barn.

*Piemonte, Aosta eller möjligen Lombardiet. Dolomiterna känns inte som att man är i Italien.

Tack så jättemycket för era kommentarer, kul och intressant läsning.
Tyvärr får planerna om alperna vänta till nästa säsong, då Åre blev väldigt spontant bokat till påsk. Men missförstå mig inte, jag älskar Åre.

Ha det fint!

Tillbaka
Topp