Demo-ex. av skidor (P3) Skillnader?

jGrund

Ny medlem
Tjoflöjt!

Tänkte höra med er om vilken skillnaden är mellan Scott P3 demo-ex och ett par vanliga? (06/07)

Hittills vet jag att demo-ex har/är (jämfört med 'vanliga'):

* Svart undersida
* Tjockare belag
* Plast-tjofräs i nosen. (Svart grej som skyddar - går den att ta bort smidigt?)
* Tyngre i och med tjockare belag

Vet ni om det är någon övrig skillnad? Främst tekniska egenskaper funderar jag på.

(Demo-ex. är alltså dom modellerna som bl.a. hyrs ut osv. Därav tjockare belag)

Köpte nämligen ett par Scott P3 (06/07) utan vetskapen om att det var demo-ex (han nämnde det inte (visste inte om det själv)). Lite missnöjd kanske. Vad tycker ni?

(jag kör främst pist/offpist, så att de är lite tyngre gör faktiskt inget. det tråkiga jag vet om hittills är väl utseendemässigt (svart undersida och svarta plastgrejor i nosen))

Tack o hej.

Eh, demo-ex och uthyrningsskidor är inte samma sak. Dessutom så är demo-ex endast en benämning som används på skidor som har används under skidtest och dylikt, dvs lätt begagnade.

Så du undrar jag vem som har "lurat" på dig de ovanstående "kunskaperna"? Ta gärna ett foto av dina skidor så får vi se vad du pratar om.

Att jag kallar dom "demo-ex" beror på att det stod demo på klisterlappen på undersidan av ena skidan.

De är inte använda eller lätt begagnade, utan är iallafall som en uthyrningsskida.

Därav tjockare belag? För uthyrning dvs. :) Kan fota senare, men jag misstänker att det är rätt irrelevant hur de ser ut i det här fallet. De är likadana på ovansidan som "vanliga", men dock svarta på undersidan istället för vita med motiv. Sitter svarta plastgrejor i nosen för att 'skydda' eller dylikt.

Fler skillnader?

Eller har jag (försäljaren + teamsportiapersonal) fel?

jGrund sa:
Att jag kallar dom "demo-ex" beror på att det stod demo på klisterlappen på undersidan av ena skidan.

De är inte använda eller lätt begagnade, utan är iallafall som en uthyrningsskida.

Därav tjockare belag? För uthyrning dvs. :) Kan fota senare, men jag misstänker att det är rätt irrelevant hur de ser ut i det här fallet. De är likadana på ovansidan som "vanliga", men dock svarta på undersidan istället för vita med motiv. Sitter svarta plastgrejor i nosen för att 'skydda' eller dylikt.

Fler skillnader?

Eller har jag (försäljaren + teamsportiapersonal) fel?
Hmm, aldrig sett eller hört talas om förut. Annars så finns det också provkollektion som agenturer/leverantörer tar hem för att kunna visa upp för eventuella kunder, detta låter dock inte som sådana och de får inte säljas heller.

Jag köpte dom på blocket av en snubbe som vunnit dom. :)

Men i övrigt, om vi ignorerar allt trams, en tjockare P3:a, det lär ge något förändrade åkegenskaper va?
Vilka kan det vara?
En tyngre skida som ligger stabilare i pisten (men är besvärligare i parken) kanske? Annat?

(Jag vet inte alls)

Tack på förhand :)

Tror inte att du märker av dom extra grammen som ett eventuellt tjockare belag medför.

Okej. Rent tekniskt är det bra alltså. (Såvida det inte finns andra skillnader jag (vi?) inte vet om)
Bara lite besviken på utseendet då.

Tack!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp