Den oinvigedes guide till säsongargalaxen

johngustafsson

Aktiv medlem
Du har precis tagit studenten?

Du vet inte vad du ska göra?

Du tycker om att åka skidor?

Du har kanske till och med funderat på att göra än säsong? Vi har alla varit där, med fjärilar i magen inför vår första säsong. Och dessa fjärilar finns alltid där innan det drar igång, oavsett om det är din första eller tionde säsong. Förväntan, nervositet, pepp..

Denna text ska ses som en (okomplett) guide till säsongarlivet. Åsikterna baseras på författarens upplevelser och erfarenheter, och ska inte tas som någon absolut sanning.

Innan man åker på säsong finns det ett par saker man måste ta i beaktande. Vill jag åka? Detta kan framstå som en absurd fråga, det är klart jag vill åka. Men tänk en gång till. Europas berg består av s.k "Spritbummare" som har säsongat på magaluf innan och inte har speciellt stort intresse av att åka skidor. Är du en sådan? Då bör du kanske fokusera på att hitta en ort i sann spribummaranda. Är du inte en sådan? Välj då för guds skull inte en spritbummarort. Fest är kul, men att vakna upp med någon annans spyor i håret är ingen höjdare. Spritbummare är lite som att vara på barnkalas. Är man en av barnen så är det jättekul, är man inte ett barn framstår det som kaos.

Hur vill jag åka? Är jag en parkråtta? Då kommer du trivas i svenska Kläppen, i Vars eller liknande orter med fokus på just hopp och snurr. Tycker jag om manchester och sol? Då ska du till Italien. Är jag börsmäklare? St Moritz eller davos för din del kära vän. Vill du åka mycket snö och slippa prata främmande språk? Engelberg BBY. Och så fortsätter det. Svenska fjällen är fantastiskt, men det kan vara kärvt ibland. Snön kommer inte lika ofta, det är oftast kallare, blåsigare och mörkare. Men med det sagt så skulle jag rekommendera alla att göra en säsong i Sverige innan man beger sig ut i den stora vida världen. Det är skönt att kunna grunderna innan man drar upp svårighetsgraden till expert och kastar sig ut. Jag har personligen haft några av mina bästa puderdagar i Åre. Och när man inte har perfekta förhållanden är det svenska underlaget fostrande. Hur tror ni att vi lyckas få fram några av världens bästa skidåkare egentligen?

Vad vill du göra med din säsong. Är det en engångsgrej, eller har du faktiskt funderat på att hålla på med det här i några år? Om svaret är det senare så kan det vara en bra idé att ta en vinter och utbilda dig till någonting inom turistnäringen. Personligen gick jag Åre skidlärarlinje, men det finns massor av utbildningar med outdoor-inriktning över hela landet. Dessa utbildningar är allt som oftast fantastiska, och jag kan med stolthet säga att Åre skidlärarlinje är det bästa jag har gjort.

Hur mycket vill du jobba? Vissa menar på att "A skibum is someone who works while other people are skiing". Det finns en viss sanning i det. Man blir aldrig så sur som när det är säsongens bästa dag medans man måste plocka disk/rodda frukostbuffé åt turister eller lära fyraåringar att ploga. Dock är det en sak man helt enkelt måste räkna med att det kommer hända någon gång. Vissa jobbar ihop en anseenlig summa pengar och sen lever som råttor och åker skidor hela tiden. Andra har sparat ihop en mindre ansenlig summa och jobbar kanske halvtid väl på plats på vald säsongsort, och sen finns det dem som jobbar 100%. Något som kan vara värt att ta i beaktande är dock att det alltid finns jobb på en skidort, bara man pratar med folk. Som mest folk finns det under högsäsongen, och då är det oftast så trångt på berget att man lika gärna kan arbeta.

Hur får man jobb på en skidort? Det är bara att skicka in CVn överallt man kan. Och om man inte får något så kan man alltid åka dit och försöka hitta något på plats. Som sagt, sånt brukar lösa sig.

Boende: Mitt tips här är att prata med folk! Det finns bra grupper på facebook/här på freeride där folk brukar vilja dela boende. Det löser sig också för det mest. Annars kan man alltid bo på olika soffor. Glöm dock inte att att förhålla er till säsongens code of conduct. Mer om den senare.

Vänner: Saknar du vänner som vill säsonga? ÅK ÄNDÅ! Du träffar alltid nytt folk, kan umgås med locals, andra säsongare och i värsta fall turister! Hell, du kanske till och med lär dig ett främmande språk på köpet?

Skidor och pjäxor: Att välja lagg är ett gissel. Det ser vi inte minst här på forumet. Det bästa tipset är att provåka. Men sanningen är att de flesta skidor skidor funkar för det mesta. Folk har åkt puder med 220 cm långa störtloppslagg. Det är inte så roligt som att åka med ett par skidor gjorda för ändamålet, men det funkar. Pjäxor är lite viktigare. Ett par pjäxor som sitter skönt eller inte är skillnaden mellan en bra och en dålig dag på berget. Gå till en bra bootfitter, dem hjälper dig. Fokusera inte så mycket på materialet, förutom säkerhetsgrejerna.

Säkerhet: Här är det viktigt. Livsviktigt faktiskt. Åk aldrig ensam. Skaffa dig spade, sond och digital treantennstranciever ch lär dig använda dessa! Det är helt värdelöst om du har det om du inte vet hur det funkar. Gå en lavinkurs, Prata med folk som har mer erfarenhet. Var ödmjuk. If you don't know, don't go.

Mat: Pasta is your friend. Och mackor. Samt choklad. Egentligen allt som har högt energiinehåll i förhållande till vikt. Om man inte äter ordentligt orkar man inte åka ordentligt. Ät några mackor på berget och ladda istället på ordentligt på kvällen med en rejäl måltid. (Specialfall Schweiz: Hur gott det än kan verka med en fondue/raqlette i backen så är ett halvkilo smålt ost inte optimal skidåkarföda. Risken för matkoma är överhängande).

Om man inte mår bra: Alla har sånt fokus på att säsongarlivet ska vara en oändlig ström av naturliga signalsubstanser. Så är dock inte fallet. Man mår inte alltid bra. Alla gör det. Prata med varandra. Jag har haft vänner som har valt att avsluta sina liv. Det är det värsta som kan hända. Prata med varandra, om någon inte ser hundra ut, fråga. Visa omsorg. Här på forumet finns en tråd, "Känslig & mono ute i spenaten" Skriv där så hjälper vi varandra.

Vi närmar oss nu slutet på denna lista. Låt oss avsluta med *Säsongarens code of conduct":

1. Ta hand om varandra.
2. Var ödmjuk och förstående
3. Om ni får bo på någons soffa, erbjud er att laga mat/köpa öl/andra saker som behövs till hushållet
4. Var snäll mot de nya säsongarna
5. Se till att ingen somnar i en snödriva påväg hem från krogen
6. Låt aldrig någon åka off-piste ensam.
7. If you dont know, dont go.

Väl mött

/ J

Heddious

Aktiv medlem
Vad fint skrivet! Återkommer med några egna tillägg när jag har ett tangentbord istället för mobilen. :)

MnO

Aktiv medlem
Mycket sanningar där onekligen. Enligt min erfarenhet är sällskapet det allra viktigaste under en säsong. Med rätt folk blir den torraste vintern någonsin den roligaste ändå.

farsan56

Aktiv medlem
Bra att du bumpade igång den igen.
Den får mig att tänka tillbaks till 80-talet då jag fick nog och sa upp mig från jobbet, hyrde ut lägenheten och köpte den billigaste restresan jag hittade till St Anton. En liten "vad har jag nu gjort" tanke kanske infann sig när jag ensam klev av bussen i Anton. Men det måste väl ha varit rätt då den säsongen slutade efter sju år.
Det känns som att historien upprepar sig då jag sitter i ett tomt sålt hus och skriver detta. Nu fick vi nog, på Fredag åker vi upp med det sista lasset till vårat nya liv i Åre.
Vad kul att du var så nöjd med utbildningen. Sonen börjar på skidlärarlinjen i Åre om två veckor.

Så mitt råd till er som är unga idag är: köp ingen restresa, det blir bara en massa skidåkning istället för karriär och annat som är viktigt här i livet.

Lev väl
Eder C

johngustafsson

Aktiv medlem
farsan56 sa:
Bra att du bumpade igång den igen.
Den får mig att tänka tillbaks till 80-talet då jag fick nog och sa upp mig från jobbet, hyrde ut lägenheten och köpte den billigaste restresan jag hittade till St Anton. En liten "vad har jag nu gjort" tanke kanske infann sig när jag ensam klev av bussen i Anton. Men det måste väl ha varit rätt då den säsongen slutade efter sju år.
Det känns som att historien upprepar sig då jag sitter i ett tomt sålt hus och skriver detta. Nu fick vi nog, på Fredag åker vi upp med det sista lasset till vårat nya liv i Åre.
Vad kul att du var så nöjd med utbildningen. Sonen börjar på skidlärarlinjen i Åre om två veckor.

Så mitt råd till er som är unga idag är: köp ingen restresa, det blir bara en massa skidåkning istället för karriär och annat som är viktigt här i livet.

Lev väl
Eder C
Det där låter ju helt fantastiskt. Har själv funderat på att hyra ut studentlägenheten, strunta i tentorna och dra iväg igen. Vi får se hur det barkar. Hoppas att ni kommer att trivas i Åre. Bättre by får man leta efter. Och jag håller med om dit råd till ungdomen. Strunta i restresan och dra iväg själv istället. Lite äventyr mår man väl av, och hur mkt äventyr är en all inclusive i bad gastein??

Topp