Den ständigt återkommande frågan om montering

christian_L

Ny medlem
TJa på er. Jag vet att denna fråga har ställt säkert 300 ggr här på forumet men alla har så delade åsikter och allt är så rörigt kring det här ämnet så jag tänkte ta upp det här igen.

Ska köpa nya twintips nu i helgen och har lite frågor. Jag åker ju främst park. Om jag är iväg och åker skidor är jag väl 70% i parken och resten offpist/pistad backe. Så jag tänkte kolla med er vad ni tycker att jag ska använda mig av för montering? Finns ju en jäkla massa typer av montering. True center,dead center, core center, exakt punkten där skidan väger lika mkt osvosv(och jag vet knappt vad dessa benämningar betyder). Är det sant att man förlorar hur mycket åkaregenskaper som helst om man mittcentrerar? Och när alla snackar om mittcentrering då är det väl "dead center" man snackar om? Alltså om skidan t.ex är 2 meter så monterar man vid 1 meter. För det är ju rätt surt om jag monterarar och det blir helt fel. Dels är det ju fult med hål på splirrans nya skidor och sen har jag hört att man kan tappa åkaregenskaper om det är en massa hål i skidan. Så snälla hjälp mig att reda ut det här så jag kan montera dom så jag blir helt nöjd och slipper nojja över vilken montering jag ska ha. tacksam för svar. Så ös in med svar dels om egna erfarenheter och vad ni har hört så kan vi reda ut det här. //Christian

Senast ändrad:
ja har inte nån aning men ju bättre åkare du är i pisten desto lättare är det ju för dej att åka me mittmonterat..

Tillbaka
Topp