Atomic Bent Chetler 100 - montering?

Hej,

Ska montera ett par Atomic Bent Chetler 100 (188 cm) med STH16 bindning, men osäker på hur jag borde montera dem.

Har ni några tips på monteringspunkt?

"Factory recommendation" är 7,8 cm bakom center.

Jag vill ha skidan som en skida för att kunna leka runt på hela berget - båda kunna köra några laps i parken, leka runt i pisten och kunna shredda utanför pisten. Gillar att köra snabbt, hårt och hoppa på allt som går. Kör en hel del switch. Åkt mycket park tidigare men kör mest freeride nu.

Har även ett par Atomic Bent Chetler 120 som varit min go to skida - monterade "Factory recommendation" 2,9 cm bakom center. Gillar den monteringen
Här även ett par Atomic Punx 7 parkskidor monterade true center.

Tacksam för era tips!

/David

mac-O

Medlem
Härligt set up. Sitter på samma i princip. BC 120 192 cm med - 2 cm STH 16. Kunde nog dragit bak dom någon cm till utan vidare. Men funkade som en dröm i Japowet. BC 100 188 cm har jag på rekommenderat efter inrådan av självaste Henke Windstedt. Funkar fint men BC 100 är ingen skida att köra "snabbt och hårt" med. Har därför kittat upp mig på ett par Vantage 107 ti - och där finns det däremot inga övre gränser. Helt klart det bästa jag åkt på i stort sett alla lägen. Ja, den slår nog inte BC 120 i Japow...:)

Till monteringspunkt BC 100. Windstedt kör alltså rekommenderat, Chris Benchetler kör enligt någon Instastory allt från rekommenderat till +7 - beroende på vad han ska åka (och har ju förmånen att ligga inne med många par...:)). Har kompis som kör + 5 och tycker det funkar ok till allt inkl park. Oliwer Magnussson kör true center (ångrar sig...). Så många skolor. Men som du beskriver hur då åker så skulle jag max dra fram dom 2 cm för att inte tappa för mycket stabilitet när du kör "snabbt och hårt".

Hoppas det hjälper och att du hittar någonstans att åka i dessa dagar...:)!

MnO

Aktiv medlem
Jag testade lite snabbt på skidtestarhelgen i Lindvallen (dvs rätt snäll åkning) med BC100. Endast några åk så det är inge exakt vetenskap, men man får ju ett hum i alla fall. Testade då å en kompis vägnar som avvaktade montering till efter testhelgen. Jag är ingen parkåkare, men van vid "modern" friåkningsmontering typ som Extrem Opinion. Jag tyckte BC100:an började bete sig lite konstigt framför -5 (från TC då) och sweetspoten tyckte jag var från rekommenderat fram till -6. Mac-o är på rätt spår med max 2cm framflyttning från rek. Rekommenderat tyckte jag satt typ "så långt bak som möjligt" i känslan snarare än att det var mitt i ett välfungerande intervall, så bak från märket behöver du inte ens funderat på (det gör du väl inte heller förvisso).

Tack för bra input!

Jag hade själv funderat på +3 eller +4 cm från rek (dvs -4.8 eller -3.8 cm bakom true center). Vad tror ni om det?

Är van att åka relativt frammonterat eftersom BC 120 är -2.9 och parkskidorna mittmonterade, så lite rädd för att hamna för långt bak. Hyrde ett par Armada Tracer 118 i vintras (när mina skidor fastnat på flygplatsen) som var monterade mer standard, och tyckte då att man de inte var lika lätta/smidiga att kontrollera (tex svänga runt i tight skog etc.) med mer skida fram och att det var lite lite skida baktill att få "stöd" av i landningar osv om man hamnade lite bakvikt.

Men får kanske mer stabilitet när man åker snabbt om man har något mer bakåt som ni säger...

Intressant med Vantage 107 TI! Kanske borde ha ett par sådana också då haha...men tyckte annars att jag hittat en bra set-up med tre skidor :)

dvraptor

Ny medlem
Har ett par BC 100 - 188 som jag kör +3 väldigt nöjd. Åker inte så mycket park men skidan känns väldigt lekfull och samtidigt stabil om man drar på lite.

Stämmer det verkligen att Windsted alltid kör rekommenderat? I det här instagraminlägget skriver han i kommentarerna att han kör +3...

http://instagr.am/p/B7OimqKnmkG/

mac-O

Medlem
Det stämmer säkert. Frågade i somras i Fonna och då körde han på rek. Men det kan säkert vara så att han har fler par precis som CB...:)

MnO

Aktiv medlem
Tack för bra input!

Jag hade själv funderat på +3 eller +4 cm från rek (dvs -4.8 eller -3.8 cm bakom true center). Vad tror ni om det?

Är van att åka relativt frammonterat eftersom BC 120 är -2.9 och parkskidorna mittmonterade, så lite rädd för att hamna för långt bak. Hyrde ett par Armada Tracer 118 i vintras (när mina skidor fastnat på flygplatsen) som var monterade mer standard, och tyckte då att man de inte var lika lätta/smidiga att kontrollera (tex svänga runt i tight skog etc.) med mer skida fram och att det var lite lite skida baktill att få "stöd" av i landningar osv om man hamnade lite bakvikt.

Men får kanske mer stabilitet när man åker snabbt om man har något mer bakåt som ni säger...

Intressant med Vantage 107 TI! Kanske borde ha ett par sådana också då haha...men tyckte annars att jag hittat en bra set-up med tre skidor :)
- 4.8 kommer fungera alldeles utmärkt. För mig var det som sagt just där jag upplevde en gräns där jag inte ville gå fram mer. Ytterligare en cm fram gillade inte jag, men då är jag långt från någon parkåkare. När det gäller BC120 och den typen av skidor är -3 från TC på en 120mm-skida däremot inga som helst problem. Nu har jag inte åkt BC120 speciellt mycket, men jag åkte den på -3,5 och trivdes kanon med det. I puder på breda skidor har en frammontering tydliga fördelar, eftersom framänden blir så extremt mycket lättare att hantera när det går fort. Och med rejäl bredd har man flyt så det räcker ändå.

Med 100mm kan man inte gå för långt fram med det begränsade flyt som finns att jobba med, om man har som ambition att köra i bra snö offpist med behållning. Ner kommer man alltid, men då jämför jag med skidor och monteringar som går bra i lössnö som förtydligande. För mig är 100mm en bredd där jag normalt sett aldrig går fram långt just av den anledningen. 100mm är en lurig bredd i sammanhanget. Tillräckligt brett för att man ska förvänta sig skapliga egenskaper utanför och tillräckligt smalt för att man ska tycka att den ska gå riktigt bra i pisten. För mig personligen går det inte att motivera att kliva fram långt på en 100mm.are helt enkelt, men det är främst för att jag redan med breddvalet har försakat mycket offpist och då istället drar mig mot traditionell pist i känsla snarare än park och lek. Dvs du ska inte lyssna alltför mycket på vad jag hade för intryck av -4 på BC100. Har du vana att åka centermonterat, eller strax bakom, kommer det att fungera alldeles utmärkt även med -3,8cm från TC.

Tack igen för bra svar! Låter nog som +3 från rek blir bra avvägning för mig då.
Känns ju tryggt att det är så Windstedt kör också :)

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp