Dermizax, bra eller dåligt?

Antracite

Ny medlem
Vet någon något om Dermizax membran? De ska vara minst lika bra som Gore tex fast med stretch. Används bla av Bergans, Cross och Lundhags. Funderar på att köpa en Bergans Dynamic softshell som har dermizax men är inte alls säker än.

Dermizax är ett membran som bland annat anänds i skal och skidjackor. Jag undrar om dermizax är sämre/bättre eller likvärdigt med gore tex.

Hej!

Jag har en Bask Ice Rock jacka med Dermizax membran. Köpte den vintern 05, Har använt den åtskilliga dagar i bergen, sommar som vinter och den har aldrig släppt igenom en droppe. Andningen är väl att jämställa med en Gore-Tex jacka. Ingendera andas speciellt mycket tycker jag.

Hållbarheten på Dermizax membranet är ju beroende av hur tjockt det är och om du har det som tre- eller tvålagers.

Vattenpelaren är lägre på Dermizaxmembranet än Goretex, det är väl enda nackdelen har jag för mig. Men jag läste siffrorna 2005 när jag köpte jackan i och för sig.

Dermizax kostar mindre än Goretex för det är ett mindre känt membran, gjort i Toray i Japan eller nåt har jag för mig!

Dermizax er et hakk enklere enn Gore Tex.
Ekte Gore Tex har en vannsøyle på 48m - Dermizax 20-25m.
Men for de aller fleste av oss er Dermizax et godt nok valg!

Billigere er det også.
Dermizax leveres både med og uten stretch.
IZO til Missing Link og HellyTech ligger på omtrent samme nivå som f. eks. Bergans Dermizax.
Har hatt flere Bergans jakker de siste årene, både 2-lags og 3 lags og aldri hatt problemer med de. Har brukt noen til ski/ snowboardkjøring og noen andre som vanlig regnjakke/ turjakke på byen og på fjelltur.

Det eneste som skjer av og til er at det kan lekke bittelitt gjennom de vannavisende glidelåsene - men dettte problemet ekisterer også på Gore Tex jakker.

Hvor bra jakken puster (rettere sagt ventilerer...) avhenger av:
- Hva du har under (ikke for mye, ikke bruk bomull, bruk fleece eller ull)
- At jakken ikke er for stor (det er din kroppsvarme som transporterer varmen ut - derfor er slike jakker kroppsnær)
- evt. ventilasjonsglidelåser under armene etc
- 2-lags/ 3-lags: har ikke direkte noe å si, men 2-lags jakker har et innerfor som er litt mer behagelig mot huden, derfor kan de kjennes mer behagelig mot huden (om du bare bruker en t-skjorter under)

Så nu har jag köpt en Bergans Dynamic. Fantastiskt sökn jacka. Softshell med dermizax. Minst lika vattentåligt som gore tex sa dom i butiken.

Glemte å skrive at Bergans gir 5 års garanti på fabrikasjons- og materialfeil.
Og jeg ville sagt at kvaliteten er bra.
- Skijakken min har jeg hatt i 7-8 år nå (skal skiftes ut i år fordi jeg har _lyst_ på en ny, den er like vanntett enda...)

Gore Tex tåler mer vatn (48m > 20-25m), men det er bare veldig veldig få personer som behøver plagg som tåler så mye vatn som Gore Tex.
For vanlige dødelige holder det med Dermizax 8-)

Jeg kjører med en Bergans Rauland, og jeg er superfornøyd!

Kult design, veldig funksjonell, sitter godt på kroppen/veldig behagelig, har bra med utlufting, and den slipper ikke gjennom NOE vann, enda jeg har kjørt ski med den i ganske dårlige forhold.

Norsk kvalitet på sitt beste! :)

Anbefales!

Antracite sa:
Så nu har jag köpt en Bergans Dynamic. Fantastiskt sökn jacka. Softshell med dermizax. Minst lika vattentåligt som gore tex sa dom i butiken.
ja, det där har jag också hört säljare köra med. dermizax är väl vattentätt upp till ca 20000 mm? gore tex har ett minimum på 40000 vad jag vet...

Har inte GT ett minimum på 28mvp för deras "Guaranteed to keep you dry" garanti?

"Minst lika vattentåligt som gore tex sa dom i butiken."...klart dom säger det...

Tillbaka
Topp