DH-hoj (ska även passa till XC) 6-6500kr

• Trådstartare Trådstartare uppsala92
  • Start datum Start datum
U

uppsala92

Guest
letar efter en dh som oxå ska användas till xc.... tips på nån cykel någon?
helst kronad gaffel... runt 6-6500:- inge mer pengar

jadu... blir nog svårt att hitta en hojj som passar DH och XC.. typ en stinky isf.. dom är smidiga.. fast dom kostar inte runt 6500kr lr kanske en begagnad från -98. Och alla gafflar är kronade ;) men jag tror att du menade dubbelkronad

Tror du får tänka om lite där, bara en schysst dubbelkronad gaffel går på ca 6000.
Det du verkar söka är en lättare freeridehoj, typ kona coiler eller liknande. Dessa hojjar går dock på ca 20 lök om du ska ha de billigaste modellerna. Men om du skippar bakdämpningen och den dubbelkronade gaffeln och köper en beggad dirthoj typ kona stuff/scrap så har du ett alternativ som tåler att köras som dirt/freeride/xc hoj.

Du är 13 år och skall ha en DH-cykel? Brukar du åka till Åre varje sommar och nöta där, eller ska du ha den till att cykla till skolan med och göra stoppsladdar? 6 pix kan du inte ens få en heldämpad cykel ifrån Biltema eller Cykelringen för... Vakna lite nu och ta dig själv samman!!!

6000 lakan... lite lite om man säger så... du bör typ ha 10000+ eller runt 15, 20 lakan för att få en dh hoj

lägg på 30 000 så kan du köpa en Cannondale Prophet eller gemi 900 ist ... :) Om du både ska köra Downhill & XC så borde du hellst ha 2 st olika hojjar, dvs min 16 000 om du ska ha 2 st hojjar som håller för xc & den andra dh ...

Asså vad fan snackar den här snubben om ?
en dh cykel och en xc cykel är helt olika saker.
jag själv ska ha en dh nästa sommar men den kmr gå på dryga 25lakan och du kmr me dina 6 och tror att du får en dh cykel för det?
mina double track hjul kostar fan 6 lakan eller inte riktigt men 3500kr.
om jag vore du skulle jag spara pengar och köpa en big hit spec.
Själv måste man ju ha bra grejjer pga man droppar dubblar trappor så jag ska nog satsa på Big hit dh eller intense m3

själv åker man Big Hit Spec och det är en riktigt skön hoj (förutom att jag upplevet vevlagret aningen lågt placerat).

en ny Big Hit Spec (tror de heter sport nu :s) går på ungefär 12 000 för den enklase modellen, men då med hyffsat enkla komponenter så som mekaniska skivbromsar (jag har hayes HFX9 (hydralisk) och jag tycker att de är knappt effekt i högre farter).

Men Big Hit Spec är en bra cykel som du kan få hyffsat billigt iaf. GO FOR IT!

det finns ingen gaffel som är "kronad" det heter enkelkronad elelr dubbelkronad så ja han måste ju för fan bestäma sig

Du har ett litet problem. DEt är att det inte finns någon som hällst cykel som funkar bra till dh och xc. Antingen funkar den bra till dh men man kan cykla xc på den och det är väll rätt självklart frågan är bara hu länge man orkar. Eller så funkar den bra till xc men du kan cykla dh på den vilket också är rätt klart men frågan är nu hur länge cykeln orkar.

Frågan är om det igentligen finns något mellanting som funkar till båda delarna och finns det någon sån hybrid skulle det väll möjligen vara en c-dale prophet eller gemini 900 och jag lovar att du inte får bågon av dom för 6000. Och jag tror väll att det är propheten som är bäst gemini är ju lite mer heavy duty. Men du är bara 13 bast tänk efter lite. Är du verkligen seriös med cyklingen? Du låter inte seriös när du vill komma över en dh cykle för 6000 när det finns RAMAR som kostar 35000. Men men du kan ju alltid gå till mor och far med tårar i ögonen och säga att dom stora stygga cykelpojkarna på freeride säger att 6000 inte ens räcker till en eker så kanske dom ger dig en tjuga till lördagsgodis. Eller så jobbar du

Mkt testosteron grabbar, va lite snäll mot killen, ge honom ett vettigt svar, han är 13 år och vänder sig till folk på freeride för att han vet att ni vet vad ni pratar om. Jag e ingen Gscheidloch, a.k.a besserwisser och vill inte förmana er, men inte en vettig post har ni gett killen.
/ Christian

Jalle SexIE: Det finns faktiskt inte så många vettiga svar att ge grabben. är man villig att betlala runt 7000 får man inte mycket cykel så illa är det. När man tänker på hur mycket man har betalat själv och då funkar den endast till dh och han vill ha en som ska funka till båda dh och xc för runt 7000. Få han ihop en så kan han bygga en liknande åt mig också då skulle jag bli glad som en sik

frågan kanske är om killen kör DeeHååå med sora bokstäver DH.... (som Cedric Gracia) eller kör DH (egentligen dh) som jag... lite i åre nån ggn men mest handlar det om freeride, drop, n.s och lekstuga liksom..

och OM man nu inte e så himla pjoskig med xc-biten finns det ju alternativ där man både kan leka lite lätt dh (freeride) och köra lite softare XC med hojjen..

jag, skulle kanske rekomendera dessa hojjar ----->

1. Trek "Session 7" (freeride)
2. Trek "Liquid 10" (xc/fr)
3. Cannondale "Gemini 900"(fr/dh)
4. Gary Fisher "King Fisher"(fr)
5. Kona "Dawg Supreme"(xc/fr)
6. Kona "Coiler"(fr)

/K

alltså... INTE nya hojjar utan begagnade av dessa typer..

kolla altså runt på ex. www.swebikers.se efter nån sån typ av cykel..

så OM du hojjar 50% DH/fr och 50% XC så tar du en hoj som inte e såååå fet..

etc..

/K

Det blir ju så dumt som det kan bli. Det ända vettig är ju att skaffa en dh hojj. fast då orkar man aldrig tävla innom xc. för att ha en xc hoj och slänga sig ut för ett berg är inte ens att tänka på. Xc hojjar tål inte dom påfrestnigar som dh hojjar gör.

Tänk om lite.. i detta fall ska du satsa åt ett håll eller köpa en cykel av varje.

6-7000kr är ingenting att komma med.

Gör som vissa andra. dela ut reklam lägga pengarna i
sparbössan istället för att springa till ica och köpa godis för det.

Du får mindre onyttigt i dig och du får mer pengar om du lyder svergies "bästa" dh cyklist;)

seså..

köp en beg stinky om du hittar den så billigt för det är värt det..

en vettig gaffel för under 6000 som du ska använda till DH buk hittar du aldrig ny kolla beg gafflar som monster t från 03 och shiver 03

ovh ska du ha en för både xc och dh så blir det svårt för i DH vill du ha fullgung typ 20cm fram o från 20-30cm bak
i xc vill du ha hardtail men en kort gaffel fram MAX 130mm

så att kombinera dom för det priset blir svårt.. har du tur kan du hitta en beg scott octane med 1.5 tums gaffel (aka cola burken)

lycka till med huckandet

Kona Kikapu

mongoose teocali elite eller super

GT I-drive 5 2.0 eller 1.0

skit i dubbelkrona, en bra 5" gaffel typ fox vanilla R är styv som en pinne ändå.

sikta på nått som har 5" slag fram och bak, gärna en hoj med "flytande" vevparti
bakdämpen bör ha någon sorts "pedal platform" så den inte gungar så jävulskt näru trampar

kallas även All Mountain

Jävligt mycket skitsnack i denna tråd..

Till trådskaparen: Antar att du är nybörjare?

Mitt tips är i så fall att du kilar i väg till närmaste cykelåterförsäljare och kollar på en dirt/fr-hardtail, exempelvis kona scrap/shred mfl. På en hardtail får du betydligt bättre teknik. Dessa ramar är gjorda för att tåla det mesta, och har en geometri som funkar även när det gårt lite utför.

Att köpa en DH-hoj när man är nybörjare är rent idiotiskt, då du missar massvis med grundläggande teknik. På en hardtail får du grymt mycket bättre teknik och du lär dig även anpassa spårval, fart och bromsningar efter terrängen och inte bara "köra rakt över allt". Efterhand uppgraderar du lämpligtvis cykeln med nya delar när du får pengar över eller när något gårt sönder. Tillslut kan du även uppgradera ramen till något med en rejäl bakdämpare. Först då kommer du att inse hur otroligt värdefull den teknik du lärt dig på HTn egentligen är.

Jag antar också att du inte ska tävla i XC utan bara vara ute och ha kul i skogen?
I så fall funkar dessa cyklar även till detta.
Och jag lovar dig. Det finns många som kör fortare på HT än vad 95% som skrivit i den här tråden någonsin kommer att göra.

Senast ändrad:
Tjena!

Visst fan går det att hoja XC och DH på samma hoj.. Har en SC Super8 som jag använder både till att trycka nerför skutna med och dra långrepor i skogen, har två olika sadelpaket (sadel och stolpe) samt switchar till Spd för skogsbruk.. Kör med samma hjul och däck.. Gazza 3,0 på Doublewide och hadleynav..

Men tror att en stinky är mest att rekomendera, man kan få en lite äldre stinak för runt 6 lakan, skick? sådär, men funkar både för skutan och hellas..

Mm mest skryt om hur dyra cyklar man har. Håller med Eric W, köp en hardtail eftersom den är lättare för en nybörjare att hantera och lära sig på, finns en massa ungar i min stad som cyklar på stora heldämpade cyklar som dom inte kan hantera, ser bara löjligt ut.

Du kan få köpa min yz 0 limited -04 om du vill....skriv i gb om du vill veta mer....pris 6.500

jag gick i samma tankar med ungefär samma budget, körde på en Bcykel (HT) från intersport förra sommaren o bara lekte, kände att de va kul o ville ha lite "roligare " hoj.
Letade runt lite på nätet, fanns några stinky o lite andra hojjar för ca6/7000, i mitt fall slutade de i en Cannondale super V600, som va mer eller mindre okörd.

jag gick i samma tankar med ungefär samma budget, körde på en Bcykel (HT) från intersport förra sommaren o bara lekte, kände att de va kul o ville ha lite "roligare " hoj.
Letade runt lite på nätet, fanns några stinky o lite andra hojjar för ca6/7000, i mitt fall slutade de i en Cannondale super V600, som va mer eller mindre okörd.

images

Tillbaka
Topp