diamir freeride inställningar

bonjoh

Ny medlem
Har precis införskaffat nya pjäxor och tänkte ta och ställa in mina Diamir Freeride bindningar så att det passar dessa. Min fråga är nu:

1. Häl-delen av bindningen sitter på en släde som löper längs med en aluminiumbalk. Denna balk är markerad på ovansidan med streck och siffror från 280-330. När jag ställer in längden, om jag nu har pjäxor som är 326mm långa (28.5 mondo), till vilken linje ska jag skruva backdelen av släden (för att jag antar att det är där man avläser måttet)?

2. Är inställningen av tå-delen liknande som till salomon-bindningar, dvs. att jag ska skruva så att höjden precis tillåter ett pappers-ark att röra sig fritt under sulan?

3. Finns det någon annat jag borde tänka på när jag ställer in bindningarna. Tex. om jag nu brukar köra på 10 med mina vanliga alpina bindningar, kommer mina Freeride inställda på 10 släppa likadant?

Tacksam för all upplyst hjälp jag kan få i sammanhanget, det känns ju faktiskt hyfsat viktigt att bindningarna är inställda korrekt ;)

Längden skall ställas så att skruven i bakre änden på stången är i liv med metallen när pjäxan är i bindningen. Då har du rätt längdinställning. Men om du har vanliga plastdojor inte randonneskor alltså med gummisula. Ställer du bindningen med aningen mindre förspänning. För att spara bindningen.

Tådelen justerar du med att lägga ett kraftigt papper under tådelen mot främre plattan på bindningen. Det skall nätt och jämt gå att dra papperet fram och tillbaka, precis som man ställer ventilerna på en motor.

Klart och lycka till

Tack för svaret!

Jag tror att jag förstår. När du säger att skruven ska vara i liv med metallen.. menar du då att skruvhuvudets topp ska ligga i liv med ändan av den plastkropp som omringar skruven och fungerar som bakre "knopp" på metallbalken? Jag hittar nämligen ingen metall att justera skruven i liv med..

Sen råkar det dessutom vara så att jag ska köpa ett par randonneskor.. och det vore ju bra att veta exakt vad skillnaden i inställning är för dom i jämförelse mot de alpina.

jag kunde ju lämnat in grejerna för justering, men det känns alltid bättre att ha en förståelse för hur ens material fungerar.. skishopen ligger inte alltid inom räckhåll..

grymt bra, det här forumet

Tillbaka
Topp