digital video eller inte`? hjälp mej!

• Trådstartare Trådstartare pizzaaugust
  • Start datum Start datum
P

pizzaaugust

Guest
hejsan hoppsan!! om jag ska ha en videokammera måste jag ha en digital för att kunna lägga in på datan o regisera??eller funkar d med en vanlig???

uräskta stav felen

Du behöver ha en digital videokamera som har en dv-utgång, vanligtvis en firewire anslutning.
dv-ut är inte nödvändigt...

ok men vad e firewire då??
ja e inte expert på video kameror

Firewire är precis som en usb kabel fast den är kraftfullare. Den klarar av att skicka mer information på samma tid som en usb.. Men det var ju inte frågan egentligen..
Först behöver du ett FireWire kort (är som ett nätverkskort ungefär)
Är din videokamera en DV-kamera då behöver du bara köpa en FireWire Kabel och ansluta den till datorn och lägga in filmerna med lämpligt program. Typ Adobe Premier Pro.
Om din kamera inte är en DV-Kamera så finns det som en sorts dockningsstation till Firewire-kortet som du kan koppla in din scart kabel till. (Den du använder för att se det du filmat på tv:n)
Om du inte fattat ett dyfft vad jag pratat om så tycker jag att du tar med dig Videokameran till en affär (typ Expert ,etc)

Annars är det bara att du frågar igen..

Om din kamera är en DV-Kamera så står det Dv på dina band du spelar in på...

//Emil

Hej!

Du kan för över video från en analog videokamera (VHS,8, Hi8...) till en dator för redigering. Men datorn måste då ha ett videokort med en analog videoingång (vilket de flesta billigare videokort saknar).

Är du på G att köpa en ny videokamera är det självklara valet att välja en digital (DV, mini-DV). Priset på dessa har under det senaste året halverats och du kan idag få en helt OK kamera för under 5 000:-. Du får generellt bättre kvalitet i mindre format jämfört med analog video, så det är inget att tveka på!

Eftersom en DV-kamera lagrar digitalt lan du föra över till din dator utan kvalitetsförluster. För att detta ska fungera måste kameran ha en FireWire eller USB 2.0 utgång (i stort sett alla digitala kameror har FireWire utgång eller motsvarande, går också under namnet iLink) och din dator motsvarande ingång.

Din dator måste vara hyggligt snabb (P4 2.0 Mhz), stort interminne (512 mb) och god hårddiskkapacitet (> 20 gb ledigt, helst en separat hårddisk på 80 gb) för att det ska fungera smärtfritt...

MVH/MM

DU MÅSTE HA EN "Digital Video" DV Kamera om du vill köra in det i datan och redigera! det kan du göra med Windows movie maker om du har windows typ!

Nix, du MÅSTE INTE ha en DV Kamera för att kunna föra över och redigera i datorn... (se mitt inlägg ovan).

BigAir: Ju äldre man blir desto mer förstår man att man inte begriper...

;-) / MM

Mountain_man har rätt, jag har en videokamera och kör high 8 band, och så har jag nån jäkla burk som jag kopplar in kameran till och så får jag in det till datorn,, visst jag tror att digitalt får man bättre grafik med.
Men det funkar ju!

men sen.. Det där med grafiken, visst , du får hygggligt mycket bättre grafik när du lägger iun det ifrån datorn. MEN, dom flesta, vet inte hur man komprimerar en film, och så sparar dom antingen i Mpg eller avi .. mpg, rätt kass grafik blir det ju.. och AVI blir ääääääääääääääääckligt stora filer av om du inte kompriemerar dom.

Och hörru mountain_man:

Nu säger du väl lite fel va.. en P4 2.0 Mhz. vafan du kan sitta på en P2, det går det med. sen det där med utrymmet.
Det beror ju helt på, Om du ska sitta och göra en lång jävla film, så visst, du kan behöva mkt utrymme..
men ska du sitta och klippa lite amatör klipp då och då. No way att du behöver det.

Och du Jon_Olsson_är_jag_kär_i.

Vad än du gör, KLIPP INTE I MOVIE MAKER.. om du köper en dv kamera så får du troligtvis nåt program med, använd det.
Tex. Studio 8 och Vegas, är int mkt svårare än Moviemaker, men 100 gånger bättre

jag heter inte jon_olsson_e_jag_kär_i!! jag e liksom inte intreserad av killar eftersom jag själv e en kille..

okay jag ska inte använda moviemaker

Olof Molin: Jag måste erkänna att jag inte har koll på exakt vad som krävs i processerkraft. (Vilket också beror på vilket videofångst/redigeringsprogram du använder) P4 2.0 var bara ett exempel...

Och varför skulle man då inte kunna redigera i Movie Maker? Ett utmärkt program att starta sin filmkarriär med! Visst saknar Movie Maker mer avancerade funktioner och klarar inte av MPEG2 komprimering (för Video-DVD), men för enklare redigeringar till webbfilmer eller återexport till DV-kameran är det helt OK!

??? / MM

Självklart så går ju allting mycket bättre med en snabb fräsch dator som du sa, men det är ju inte största kravet!

Jo visst, Moviemaker kan ju väl vara ett bra sett, Men då ska det iaf vara movie maker 2, kan laddas hem på http://www.microsoft.com

Men liksom, du saknar en del grejer, det gör man, sen kan man inte riktigt välja tex hur mycket slowmotion och liknade man ska använda.. och sen kan man inte alls välja vilket format man ska spara i, det blir atomatiskt wmw filer.
och programet har en vana att bugga och hänga sig eftersom det är microsoft ;) haha

Movie Maker 2 kan spara videofiler i flera olika format förutom WMV. Jag har inte programmet framför mig för tillfället men vet att det går att spara i AVI och vill minnas att även MPEG1 (Video-CD) hanteras.

Jag har "lekt" en del i MM2 och upplever det som stabilt. Men jag har iofs. bara arbetat med mindre filer, < 10 minuter AVI. Större filer kan möjligtsvis ställa till problem. Min erfarenhet är att "hängningar" ofta är relaterade till för lite internminne...

;-) / MM

ähhh, jag säger då det!

Visst, man kan säkert göra massa trixs med det, men det funkar itne i längden

Tja... e lite nybörjare på det här med videokamror.
Men jag har en gammal videokamera (analog eller vad det heter). Jag har massa kul skid och mtb film där som jag skulle vilja ha över till datorn för att redigera:

Problem 1: Hur får jag över filmen till datorn utan att tappa kvalliet: vad behöver jag för hårdvara m.m.

Problem 2: Mitt Adobe Premiere 6.5 hänger sig så fort jag börjar arbeta med mpeg 2 - filer... why?

Datorn är en Dell P4 2.6ghz, 512ram, 80hd med ca 25 ledigt.
Saknar jag ram minne .. e det därför den hänger sig kansake?

läs ovan för problem1

problem 2 däremot...din dator räcker gott och väl. kan redigera på en p3 666,256ram..är väl nått fel på programmet, inställning eller nått. installera om det eller ladda hem en nyare verision(eller köp)

jasså? kolla inlägget innan mitt....Han använde sökfunktionen och postade i ett redan aktuellt forum fast han hade mer frågor. Gammal tråd, hans inlägg är från kl 12 IDAG!!!ffs
lär dig att ta reda på vad du gnäller om innan du börjar i fortsättningen!

Tillbaka
Topp