DIN iställningar på Bindningar?

Monis

Ny medlem
Jag väger ca 65 kilo, sen har man utrustningen typ spade lite extra kläder, och 3 liter vilket plussar på lite extra.
Jag kör mycket offpist och vill att laggen ska sitta kvar på fötterna men fortfarande att de ska lösa ut om man kraschar vilket alla gör ibland och då vill man inte att knäna ska gå sönder så jag undrar vilekt din ungefär ska jag ha på ett par bra bindningar

Det beror ju på vad du har för bindningar. Vissa bindningar är ju bättre än andra tex marker och atomic bindningar är klena... Jag hade ett par marker förra året och hade dom inställde på 10 kilo över min vikt på alla tävlingar! Sen så har jag hört om några i min ålder som har sina atomic bindningar inställda på över 100 kilo :P. Men om du vill att dom ska sitta kvar så dra upp dom en bit över din vikt typ 10 kilo.

Peace!

Men det står juh inte exakt din vikt på bindningarna det står juh 1,2,3,4,5 osv men det är juh en tumregel att 5 din är för 50 kilo men med min utrustning så väger jag väl ca 75 och + 10 kilo blir väl 85 ska jag då ställa in den på 8,5 din och det är grymt bra bindingar nämligen fks, men ska jag välja fks 120 eller 150
fks 120 går från 4-12 och fks 155 6-15

Tja jag väger 80 pannor och kör med 13-14 på DIN-skalan för det är bäst!
Börja med en 7-8 och sen så får du se till o krascha ett gäng gånger så lär du dig vad som är rätt för just dig och den bindningen du använder. Tappar skidorna i onödan....höj. Får onödigt ont i knäna pga av diverse vridningar så sänk!

Om jag nu skaffar fks 155 så måste jag nästan skruva den i botten om jag ska först testa på 7-8 men fks 155 är robustare och kraftigare än fks 120 + om jag nu vill ha den högt upp i skalan så måste jag skruva den högst

Börja på 7 och jobba dig uppåt... Rossignols bindningar är bra så du behöver nog inte överdra dem. Att hålla på och plussa på all utrustning och så i vikten är väl ändå inte meningen, skalan är väl gjord för att fungera med vikt utan kläder? Alla har vi ju skidkläder på oss, och de har väl tillverkarna räknat med. Om man däremot har 10 extra kilo i ryggan kanske man kan skruva upp ett snäpp, men men är så dum att man åker runt med tio kilo extra, då åker man inte, utan då går man ju på tur...

Att dra dom till 8,5 direkt tycker jag bara är dumt och farligt. Jag väger själv 75 kg och har mina Marker 14 dragna till 8,5 och det fungerar utmärkt. Vet jag att jag kommer köra hårt och i terräng där det är ogynnsamt att förlora skidorna drar jag upp till 9-9,5.

Det är din åkstil som är det som styr hur mycket du drar upp det. Har du en aggresiv åkstil, typ en raceåkare så kan man dra upp högt men om du aldrig kört racing så har du kanske inte den mängd muskler eller teknik som krävs för att pressa ur den här typen av bindningar. FKS 155 är vad många använder i världscupen, känner du att du liknar dem? Du är väl 15kg lättare än de flesta i världscupen.

Carled skriver "Att dra dom till 8,5 direkt tycker jag bara är dumt och farligt" .Det är väl inte jättefarligt att dra 8.5 men åker du som en normal turist på sin årliga vecka ifjällen kanske det är onödigt.

Prova dig fram. Om du inte kommer dö av att tappa skidorna så gå från löst till hårt....

Hur hög DIN du ska ha beror mer på hur stark du är i benen och hur hårt och snabbt du kör på slagigt underlag. Inte på hur mycket vatten du har i ryggsäcken.
Men som någon sa, börja på 7. Ifall de tjuvlöser, höj lite. Eller sänk, ifall du känner att dina knän håller på att gå sönder när du kraschar.

skulle vilja slå ett slag för marker 32 bindningen, Då behöver du inte bry dig om att de löser ut. fråga shane.

nu är det ju mer än vikt som spelar roll, vilken pjäxstorlek du har påverkar oxå valet av din inställning. Din har inget med vikt att göra det är bara en skala som symboliserar olika Nm värden.

mina marker jag har h haft har jag haft en 1/3 del till dubbla vikten på bindningen!
de beror helt på va du har för bindningar

Carled har svaret - kör på hans metod. Rent generellt skulle jag säga att alal givetvis vill
hanbindningarna så hårt som möjligt men fortfarande tillräckligt löst så man inte skadar sig. Det är
snarast själva definitiioenen av "lagom hårt ställda bindingar".

Vad so i praktiken avgör hur hårt du kan ha dem är hur stark du är samt - ännu viktigare - hur
mycket du "spänner dig" vid säsongens mest avslappnade skidögonblick. Slappnar du av och har
bindningarna hårt och får ett felskär är skadan där. Skall man köra bindningarna stenhårt måste man
helt enkelt åka stenhårt hela tiden, kan man säga. Det inkluderar alltså att inte slappna av på
transportsträckorna och inte heller när du redan har kraschat (och skidorna sitter kvar).

Annars är det bra att köra ett par snäpp hårade bindning än vad man behöver skriva till. Även om
det resulterande DIN värdet är detsamma hos en 6-12 och en 9-16 om båda står på 10 så är fjädern i
den styvare bindningen just styvare och det ger hela bindningen ett "mer gediget" uppträdande. Av
samma aanledning är det dumt att ha en biffig fjäder/bindning om man fisåker mest hela tiden.

Själv väger jag 68, kör oftast bindningar på 9-16 satta på ca 11-12, men jag i oproblematiskt före
kan jag även bränna på för fullt med bindingarna på 8 utan problem.

Senast ändrad:
kör skiten i botte, ett halvt varv till å sen så har du bästa powpow bindings!

om man inet vill ha frakturer upp´ma skrevet så e 7:or å föredra!

skiforfreedom: Har jag rätt om du jag gissar att du körde med typ Marker Free 12.0?

Jesper_at_tahoe: Sist jag kollade min tyska betydde DIN Deutsche Industrie Norme och var en norm som sa att alla pjäxor som gjordes var tvungna att passa alla bindningar som gjordes, och tvärtom, m.m. Vilka uppgifter sitter du på?

Jag tycket det behöver klargöras att det är skillnad på bindningar och bindningar
Har man en barnbindning av modell Salomon 914, Marker Comp 1400, Look P14 eller lägre och skruvar den i botten så har det ingen som helst likhet med ställa en bra bra bindning, Look P18, Marker Comp 1800, Salomon 916 eller starkare på samma viktskala. Så att folk skriver att jag har mina bindningar i botten, och jag har mina på 9, och bla bla hjälper föga om Ni inte skriver vad det är för en bindning Ni har

Mina erfarenheter/åsikter:
Jag personligen har hellre en Salomon 916 på 10 än en Salomon 914 på 14. Jag har hellre skidorna kvar på fötterna eller utspridda i backen som en annan sporthandlare.
Men då jag räknar med att kanske göra något långsamt fall eller vridande (plogning i gröna backen, puckel) så skruvar jag gärna ner bindningarna lite extra. Vid hårda fall i hög fart löser de (Rossignol FKS 150 Race) ändå ut om det behövs, det har bara inte behövts hittils.

Så Monis, tillbaka till din frågeställning: Det hetaste tipset jag kan komma på är att gå in till en skiduthyrning. Använd deras mall för att ta reda på vilken inställning du ska ha just dina bindningar på, sen plussar du på ca 3-6 på det, beroende på vad för bindningar du har, hur sköra knän du har, hur ogärna du vill att de ska lösa ut osv.

Mvh Lima ko

EricWibeus, Piche, m fl unga hejvilt skruvande självlärda bindningsmekaniker är ju som vanligt rejält ute på hal is, och förmodligen vet de om det själva också. Men det förefaller som om det i första hand är imagen som räknas och inte det sunda furnuftet.

För det första, bindningar är mekaniska anordningar som beroende på prisklass och fabrikat fungerar olika bra för olika saker och i olika situationer.

För det andra, man kör aldrig "skiten i botten". Man väljer en fjäder som en marginal uppåt (ca 20-30%). D v s en DIN 8-16 bindning dras aldrig högre än ca 13-14. Inte ens raceåkarna drar sina DIN 24 i botten, tro mig.

För det tredje, bindingarna funkar bara så bra som dom är inpassade/inställda. D v s rätt läge på skalan för din åkstil, kroppsvikt och fysiska status, rätt förspänning, rätt höjd på vingar och andra mekaniska inställningar. Skitiga, taskigt underhållna bindningar har aldrig gjort någon glad heller.

För det fjärde, om man nu envisas med att glida omkring med (för?) hårt ställda bindningar, se för tusan till att ligga på hela tiden, åk aktivt och aggresivt, men framför allt fort! Trillar man så åker man ur - frid och fröjd. Om du idkar fisåkning med nya flickvännen och hennes turiståkande polare, lätta upp på skalan. Långsamma fall kvaddar flest knän!

För det femte, Ross FKS 155, 185 är jevvligt bra för just aktiv åkning, men dom är racebindningar och inte så förlåtande. Salomons race bindningar i metall lär vara bra (Glöm 914 i plast). Jag har haft ett par S900 (gamla!) DIN 16 som jag alltid kunde lita på.

Men det är klart, med min klena benstomme och i utförsbacken åldersmässigt skruvar jag sällan över 11 faktiskt, så egentligen vet jag ju inget...

Monis: Gör som Lima Ko, men gå inte till en skiduthyrning kanske, utan hellre till en auktoriserad butik för just dina bindningar. Sen kan man hitta manualer för bindningar på internet också. Hämta in information!

Glad söndag på er,
snart säsong igen!

/Ace DG
Eder bindningstrådskrivare ...alltid

Senast ändrad:
Det enda rätta är att sj prova dig fram i backen du märker rätt snart om du skruvat åt för löst eller för hårt och sj tycker jag att de e jävligt jobbigt å tappa skidorna stup i ett som nå tockna hänä fjollträskare så därför brukar jag dra åt dem rätt hårt men det är ju jag det =) hellre för hårt än för löst säger jag iaf men jag är ju bara en dum liten jibbunge som inte lärt mig om livets faror än så länge så.

OK alla säger olika saker men lima-ko, ace och carled verkar ha koll men nu till frågan ska jag köra på fks 120 eller 155?
Jag kommer inte ställa DIN under 7 i alla fall. FKS 120 är av plast och 155 av metall så 155 verkar mer säker, hållbar och stabil men om jag ska köra på DIN 7 så kommer det vara rätt långt ner på skalan, gör det något eller ska jag köra på 120 så är den mer i mitten. Men igentligen vill jag också veta vad kommer jag uppleva för skillnad mellan 120 och 155 om jag har ställt in bindningen på DIN 8?

beror väl helt och hållet hur du åker skidor och vad man har för stil!
Jag är rätt tung å åker mest offpist, belastar alltså skidorna rätt hårt i landningarna.. Jag vill hellre ha dom sitta för hårt än att dom kanske löser ut mitt på berget och man får ta å traska några hundra meter.. Och framför allt kanske slippa en rullning och komma tillbka upp på skidorna igen.! Men hade jag vart slopestyleåkare hade jag inte velat ha bindningarna sitta för hårt. Där är det rätt lätt att man får ta mycket pisk i knän å fötter om dom sitter kvar.. Och till svar ACE.. klart bindningtyp spelar roll och att man inte ska "dra skiten i botten". har tävlat i många år men nu lagt av.. Look bindningarna är pålitliga och där har jag alldrig behövt skruva med marginal utan kan gott å väl dunka dom i botten.. Men bindningar som tyrolia och marker skulle jag gärna vilja ha en marginal på, för den delen skulle jag alldrig åka på dessa märken igen..
Dra dom efter hur du åker...

Ja det har jag uppfattat nu och har bestämt mig att börja på 7-8 och sen får jag se men fortfarande frågar jag detta=
fks 120 eller 155?
Jag kommer inte ställa DIN under 7 i alla fall. FKS 120 är av plast och 155 av metall så 155 verkar mer säker, hållbar och stabil men om jag ska köra på DIN 7 så kommer det vara rätt långt ner på skalan, gör det något eller ska jag köra på 120 så är den mer i mitten. Men igentligen vill jag också veta vad kommer jag uppleva för skillnad mellan 120 och 155 om jag har ställt in bindningen på DIN 8?

Monis sa:
Att ha dem långt ner på skalan tror jag inte spelar roll på funktionaliteten, iaf. inte jämfört med hur det är om man har dem inställda maximalt på skalan. Skillnaden mellan en 120 och en 155 är att om båda bindningar är inställda på t.ex. 8 så kommer 120 släppa tidigare pga. sämre fjäder.

Hade jag varit du hade jag precis som du nu lutar åt, köpt en 155. Det på grund av att det är mer metall, högre DIN vilket gör att du kan utvecklas med den, och bättre andrahandsvärde ifall du vill sälja sen...

Snödjup

Tillbaka
Topp