EricWibeus, Piche, m fl unga hejvilt skruvande självlärda bindningsmekaniker är ju som vanligt rejält ute på hal is, och förmodligen vet de om det själva också. Men det förefaller som om det i första hand är imagen som räknas och inte det sunda furnuftet.
För det första, bindningar är mekaniska anordningar som beroende på prisklass och fabrikat fungerar olika bra för olika saker och i olika situationer.
För det andra, man kör aldrig "skiten i botten". Man väljer en fjäder som en marginal uppåt (ca 20-30%). D v s en DIN 8-16 bindning dras aldrig högre än ca 13-14. Inte ens raceåkarna drar sina DIN 24 i botten, tro mig.
För det tredje, bindingarna funkar bara så bra som dom är inpassade/inställda. D v s rätt läge på skalan för din åkstil, kroppsvikt och fysiska status, rätt förspänning, rätt höjd på vingar och andra mekaniska inställningar. Skitiga, taskigt underhållna bindningar har aldrig gjort någon glad heller.
För det fjärde, om man nu envisas med att glida omkring med (för?) hårt ställda bindningar, se för tusan till att ligga på hela tiden, åk aktivt och aggresivt, men framför allt fort! Trillar man så åker man ur - frid och fröjd. Om du idkar fisåkning med nya flickvännen och hennes turiståkande polare, lätta upp på skalan. Långsamma fall kvaddar flest knän!
För det femte, Ross FKS 155, 185 är jevvligt bra för just aktiv åkning, men dom är racebindningar och inte så förlåtande. Salomons race bindningar i metall lär vara bra (Glöm 914 i plast). Jag har haft ett par S900 (gamla!) DIN 16 som jag alltid kunde lita på.
Men det är klart, med min klena benstomme och i utförsbacken åldersmässigt skruvar jag sällan över 11 faktiskt, så egentligen vet jag ju inget...
Monis: Gör som Lima Ko, men gå inte till en skiduthyrning kanske, utan hellre till en auktoriserad butik för just dina bindningar. Sen kan man hitta manualer för bindningar på internet också. Hämta in information!
Glad söndag på er,
snart säsong igen!
/Ace DG
Eder bindningstrådskrivare ...alltid