DIN-skala på bindningar?

sHallberg

Medlem
DIN-skala på bindningar?
Hej hej

Detta ämne har varit uppe otaliga gånger denna vecka, men jag vill försöka mig på detta ämne igen.

Om mig: Jag väger ca 75kg, kör på ett par Karma (06/07), självlärd (tidiga åren i skidskola) med ca 20 veckor erfarenhet på skidor. Jag åker hyfsat aggresivt med ganska långa svängar och denna säsong kommer nog bestå av 30% off-pist och 70% pist. Jag kommer åka 1 vecka i Sverige och 1 vecka i Alperna denna vinter, veckan jag spenderar i Sverige kommer enbart bestå av piståkning och veckan i Alperna kommer nog mestadels också bestå av piståkning.

Jag har ett par Rossignol Axial TI 2 bindningar (DIN 5-14) och mina frågor till er är: Vad ska jag ställa bindningarna på?
Ska jag ställa bindningarna olika på fram- bakdelen?
Ska jag även ställa bindningarna olika beroende på vilket före jag åker på?

Tacksam för svar
Sebastian

DIN-skala på bindningar?
Jag skulle nog säga ngnstans runt 8-9, ev. något snäpp lägre beroende på hur aggressivt du åker. Om det är så att du åker dina Karma på kant korrekt så skall inte 9-10 vara några problem, Karman behöver ju lite fart för att komma upp på skär.

Ha samma inställning på tå- och häldelarna...
Olika före: Nja, jag tycker inte du skall behöva fippla med bindningarna bara för sånt, så skit i det.

Det är bättre att börja lågt och få några blåmärken än att börja för högt och få röda knän...

DIN-skala på bindningar?
Instämmer med Carled, börja lågt och arbeta dig uppåt.

Det där med att ställa bindningen efter före osv ska du vänta med tills du käner dina och bindningens begränsningar väl men det är klart, är det vindpinat och slagit så utsätts ju skidan för större tryck än i puder..

DIN-skala på bindningar?
tror att du kan dra åt dom lite mer. du vill ju inte gräva efter skidor en hel dag när det har kommit puder ock du kommer knappast bryta benen för att inte bindningarna släpper om du kör på 11-12 iaf

DIN-skala på bindningar?
Har nästan exakt samma förutsättningar som dig, har ett par salomon s14 bindningar till mina karma dock. Började lite lågt på 7 o skruvade upp efter hand, har dom på 10,5 nu, samma fram och bak. Bättre att börja lågt o sedan skruva upp, du kanske får en lite frustrerande första dag med några justeringar med skruvmejslen men du slipper få ledbanden sönderlslitna iaf.

Ses i backen // andreas

DIN-skala på bindningar?
Jarrå, det blir till att börja lågt som de flesta har föreslagit för att sedan arbeta sig uppåt om det behövs.
Tackar tackar, bockar bockar.

//Sebastian

DIN-skala på bindningar?
Hårdare bak.
Tror det ska vara hårdare bak för någon tråd hos TGR som fick i mig det. Alltså att framdelen i huvudsak orsakar knäskador..

Tillbaka
Topp