DIN skala..

Johannes_P

Ny medlem
DIN skala..
tjenare.. jag har köpt mig ett par nya skidor, och snubben i butiken sa att om jag väger 72 (som jag gör) ska jag ha på DIN 5... och nu när jag provade skidorna med pjäxor så löste bindnigen ut bara av att jag prövade gå upp på nosen (framdelen av skidan) och lutade lite för att känna på skidorna.. Och då är ju frågan vad jag ska ställa de på istället ?
Jag väger alltså 72 kilo, jag ska köra mest rails i park och urban och lite hopp blir det väll också. så vad ska jag ställa på tror ni ?:)

Hjälp mig ! :):):)

DIN skala..
Tja, inte fem iaf... :-)

Vad är det för bindning?

Sätt den på typ 9 och skaffa lite statistik om det räcker. Dvs kör ett tag och notera om de löser i onödan ibland. Höj då lite.

DIN skala..
Wow, du har riktigt stora fötter m.a.o.!
Sätt bindningen på 8-8,5 och börja skruva upp därifrån, du lär lösa ut några gånger, men det kanske är lite magstarkt att gå på 9 direkt om du bara railar.

DIN skala..
Väger du 72 kilo och är mellan 165-180 cm har 28,5 långa pjäxor samt är 2 på en fyrgradig skala att åka
ska du ha 6 enligt Deutche industri norm (din )Viktigt att ta hänsyn till pjäxlängd, ju längre pjäxa ju lägre Din
1 nybörjare
2 medelgod
3 avanserad
4 expert
Är du Expert ska du ha 8,5

Senast ändrad:
DIN skala..
Finns säkert någon räknare på internet men jag passar på att fråga efter mitt DIN tal:
vikt runt 75, längd 186, pjäxa 326mm, åkare 2 - glider runt i pisten som en skidturist. (samt ställer mig mitt på kickersena för att titta naturligtvis)

DIN skala..
7,5 behöver inte vara fel bara för att tabellen säger någonting annat... Hade jag (och jäkligt många andra på Freeride) följt tabellen och inte skruvat lite högre hade det varit jäkligt många krascher där en skida lossnat ofrivilligt... Det hade kanske räddat några jibberknän, men de andra skadorna hade varit högre.

Skruva ner till 6 om du tycker att 7,5 känns högt, men var inte rädd för att skruva upp 0,5 eller kanske 1 om de släpper lite för lätt. Man är inte smartare än sitt sunda förnuft!

DIN skala..
Jo, sant! Jag lär ju på ett säkert sätt märka om de börjar lösa ut för ofta på 6an (har något svagt minne att det hände på lite lägre tal än 7) iom att jag alltid kör relativt långsamt (men snabbt nog för att salomon twintippsen skall börja fladdra runt) och har alltid kontakt med snö i form av puder eller pist, på skidor blir jag nog aldrig airborne, eller kontakt med stål/plast - verkar farligt :D Så några kritisk-situation lösning borde jag slippa även om jag skruvar lite för lågt. Får testa lite helt enkelt men är lite defensiv uppåt - lever kvar i barndomens psychos och rädsla för att korsa skidorna hehe

Senast ändrad:
DIN skala..
Jag lånar tråden lite, nu när problemet verkar vara löst. Min fråga gäller DIN skalan och hur den egentligen fungerar. Om man skulle rita upp skalan i ett koordinatsystem, skulle då DIN-funktionen (linjen) vara linjär eller exponentiell? Om man inte förstår begreppen, är det större ökning "skillnad" om man drar upp bindningen från 9 till 10 än om man drar upp den från 7 till 8?

Hoppas ni förstår min frågeställning, annars får jag fixa lite bilder för att förklara.

DIN skala..
stoof007 sa:
Jag lånar tråden lite, nu när problemet verkar vara löst. Min fråga gäller DIN skalan och hur den egentligen fungerar. Om man skulle rita upp skalan i ett koordinatsystem, skulle då DIN-funktionen (linjen) vara linjär eller exponentiell? Om man inte förstår begreppen, är det större ökning \"skillnad\" om man drar upp bindningen från 9 till 10 än om man drar upp den från 7 till 8?

Hoppas ni förstår min frågeställning, annars får jag fixa lite bilder för att förklara.
Det är bara att skaffa värden på, vid vilket tryck som bindningen släpper vid varje mått (exempelvis 6-16). sedan är det bara att peta in det i minitab eller liknande statistikprogram. tyvärr har jag inga värden men om du skaffar det så kan jag sköta uträkningarna. ;)

En vild gissning är att de är att det är någon form av logistisk regression

Som sagt bara spekulationer utifrån vad jag har märkt själv!

Senast ändrad:
DIN skala..
Skulle vara lite nördigt och intressant att se en fet tabell med kraft, riktning och sträcka som behövs för olika bindningar av olika modeller för att lösa ut. utan att vara särskilt påläst på ämnet gissar jag att det inte finns någon sådan tabell sammanställd.

någon bindningskunnig på fr som vet bättre? jag menar mer finns det någon som kan jämföra bindningar med lite mer laborationsbakgrund, inte "typ.. sth16 har nog lite mer elasticitet än jester har jag känt? :)

DIN skala..
Så DIN skalan är alltså inte samma för alla bindningar? Känns kanske logiskt iofs när det är olika material i olika bindningar. Men frågan består, är DIN skalan generellt sett linjär eller exponentiell?

Christoffer

Tillbaka
Topp